Primarul Timişoarei a anunţat, în luna iunie, că are de gând să propună generalizarea gratuităţilor pe mijloacele de transport în comun. Bineînţeles, gratuit nu înseamnă tocmai… gratuit, pentru că cineva trebuie să suporte costurile. Asta ar însemna ca municipalitatea să subvenţioneze în proporţie de sută la sută transportul public, prin subvenţii care se acordă de la bugetul local, deci tot din banii contribuabililor. Robu estima însă, în vară, că acest lucru ar putea deveni realitate înainte de anul 2015.
„Aveam posibilitatea ca, în Timişoara, transportul în comun să fie gratuit pentru toţi cetăţenii şi pentru vizitatori. Faţă de multiplele gratuităţi pe care noi le avem deja în derulare pentru toţi pensionarii, pentru toţi elevii, pentru toţi studenţii şi alte categorii mai puţin numeroase, nu ar fi însemnat o sumă atât de mare încât să nu ne-o putem permite. Trebuie să vedem şi avantajele. Prin asta am fi încurajat cetăţenii să folosească mai puţin maşinile şi să folosească mai mult mijloacele de transport în comun. Automat străzile ar fi fost mai puţin încărcate şi traficul ar fi devenit mai fluent, poluarea în oraş ar fi fost redusă… Este o sumă de avantaje. Nu exclud să punem ideea în practică înainte de 2015”, declara atunci primarul.
Iar în această toamnă, edilul a anunţat organizarea unui referendum pe această temă, în primăvara anului viitor. Practic, timişorenii vor fi întrebaţi dacă sunt de acord sau nu ca toată lumea să circule gratuit pe mijloacele de transport în comun ale RATT.
Ei bine, în opinia viceprimarului Traian Stoia, ar fi „ineficient total” ca transportul public să fie gratuit.
„Transportul public gratuit este o prostie, pentru că toată lumea trebuie să plătească serviciile care se fac. Acum noi luăm exemplul Lugojului, unde toate cele trei sau patru autobuze care circulă, circulă gratis. Timișoara e altceva, e cu totul altceva”, spune Stoia.
În plus, viceprimarul crede că organizarea unui referendum pe această temă ar însemna doar bani aruncaţi pe apa sâmbetei, pentru că răspunsul este evident.
„Ce rezultat prevedeți dacă oamenii sunt întrebați dacă vor să meargă gratis sau să plătească? Nu, primaria n-ar trebui să facă referendum, pentru că rezultatul vi-l dau eu, 90% îi să meargă gratis. Dar nu poți să aduci critici unei regii care iese în pierdere după ce nu primește subvențiile legale sau promise”, a mai declarat Stoia.
Rămâne de văzut dacă cele afirmate de viceprimarul Traian Stoia reprezintă doar o părere personală sau PSD se va opune unei astfel de iniţiative.
Robu: Domnul Stoia mai are de învăţat în ale fair-play-ului
Primarul Nicolae Robu contraatacă. După afirmaţiile lui Stoia legate de transportul public gratuit, Robu l-a acuzat că se ocupă aproape numai de lucruri care nu intră în zona lui de răspundere ca viceprimar. În plus, primarul crede că viceprimarul are probleme cu munca în echipă.
„Domnul viceprimar Staia, Stoia pardon, este un cetăţean liber al acestei ţări şi are dreptul să facă orice comentarii, orice remarci. Mai are de învăţat în ale fair-play-ului şi muncii în echipă, dar eu sunt tolerant. Altfel, dânsul se ocupă aproape numai de lucruri care nu sunt în zona lui de răspundere. N-are treabă cu subiectul acesta, decât printr-un vot în consiliul local. Atât”, a declarat Robu. Cu toate acestea, primarul susţine că relaţiile cu viceprimarul PSD sunt „foarte cordiale”, pentru că el este „extrem de tolerant”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!