Nu vom circula prea curând pe centură între Calea Lugojului şi Calea Şagului. Terminarea procesului contestației licitației de atribuire a contractului nu reprezintă, de fapt, decât o picătură într-un ocean. Firma constructoare desemnată câștigătoare, italienii de la Tirrena Scavi, nu pot să se apuce de treabă pentru că nici măcar nu a fost stabilită firma care va realiza operațiunile birocratice şi evaluările pentru terenurile care vor fi expropriate pe traseul centurii. Ca să vă daţi seama în ce situaţie ne aflăm, conform informațiilor lui Drulă, ofertele pentru realizarea acestui serviciu au fost depuse la Compania de Drumuri doar pe data de 2 octombrie, iar evaluarea lor nici nu a fost încheiată.
„Licitația pentru elaborarea documentațiilor cadastrale este încă în desfășurare – nu are un câștigător desemnat, ceea ce reprezintă un mare risc de întârzieri pentru proiect, mai ales dacă vor fi contestații. Trebuie menționat că CNAIR a lansat această licitație abia în 02.08.2018 (la 16 luni după licitația pentru drumul propriu-zis). Este de neînțeles întârzierea! Chiar dacă se va semna acest contract în cel mai scurt timp, cele 6 luni rămase până la începerea execuției de lucrări (când terenul trebuie predat liber de sarcini constructorului) sunt un termen extrem de scurt pentru toate etapele: întocmire documentații, avizare la Cadastru, elaborare hotărâre de guvern de expropriere, avizare interinstituțională și aprobare în Guvern, emitere decizie de expropriere”, spune deputatul de Timiş în scrisoarea deschisă adresată primului ministru, Viorica Dăncilă.
După această etapă, oricum întârziată, urmează alta, cea de desemnare a unui specialist care să verifice proiectul tehnic de execuție. Aici întârzierea este şi mai mare. La fel, pentru derularea proiectului este necesară stabilirea unui Supervizor, desigur, aici este o altă întârziere, mai precis nici măcar nu a fost pornită licitația.
„Prima etapă a contractului este întocmirea proiectului tehnic. Proiectul Tehnic de Execuție trebuie aprobat de un verificator de proiect, serviciu pe care CNAIR îl contractează extern printr-o procedură de achiziție publică. Abia în 09.11.2018 au fost depuse ofertele pentru acest serviciu, acestea fiind în prezent în evaluare. Este critică contractarea cât mai urgentă pentru a nu întârzia calendarul proiectului. În contractele de tip FIDIC, cum este cel de față, urmărirea derulării contractului în toate fazele sale se realizează de o firmă numită Supervizor (alternativ, Consultant sau Inginer FIDIC). În sarcina acestui contractor sunt toate verificările de calitate și certificările pentru plată ale lucrărilor desfășurate. CNAIR contractează extern aceste servicii pentru fiecare proiect derulat, în parte. Pentru V.O. Timișoara Sud – licitația pentru contractarea Inginerului FIDIC nu este nici măcar lansată încă! Este inexplicabilă această întârziere, mai ales că astfel de licitații durează de regulă 8-12 luni până la finalizare. A devenit o practică folosirea regionalelor CNAIR ca Inginer FIDIC temporar ceea ce duce pe de-o parte la o monitorizare deficitară a contractelor (regionalele nu au resursele necesare) și pe de altă parte la prejudicii ulterioare de plată pentru statul român din arbitraje în care constructorii argumentează, pe bună dreptate, că Inginerul FIDIC este tot o sucursală a beneficiarului neavând prin urmare independența necesară”, se mai arată în scrisoarea întocmită de Cătălin Drulă.
UPDATE. CNAIR susţine că a fost stabilită firma care se va ocupa de expropieri
Scrisoarea deschisă lansată de deputatul Cătălin Drulă a avut parte deja de o primă reacție. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România susține că a fost deja desemnată societatea care se va ocupa de expropieri şi că urmează semnarea contractului cu aceasta, chiar în această săptămână.
„Săptămâna aceasta se va semna la CNAIR contractul pentru întocmirea documentațiilor cadastrale și a rapoartelor de evaluare în vederea dobândirii prin expropriere a imobilelor necesare realizării lucrării de utilitate publică <<Varianta de ocolire Timișoara Sud>>. Contractul va fi semnat cu societatea Prometer M&G SRL, termenul de întocmire a documentației pentru emiterea Hotărârii de Guvern pentru expropriere fiind de 2 luni”, ne-a declarat Alina Sabou, purtător de cuvânt în cadrul Direcției de Drumuri şi Poduri Timişoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!