Alături de benzină, motorină și GPL, șoferii români vor avea la dispoziție, anii viitori, un nou combustibil. Vorbim despre GNC – gazul natural comprimat. Acest tip de combustibil este destul de folosit în țările din Vestul Europei, pe piața locală fiind aproape inexistent.
Proiectul „Realizarea primei rețele de stații de alimentare cu Gaz Natural Comprimat (GNC) din România” va fi implementat de o societate sibiană, fiind susținută din fonduri proprii și din resurse alocate de către Comisia Europeană. Valoarea totală a investiției este apreciată la 5,9 milioane de dolari americani. De curând, respectivul investitor a primit un credit punte de aproape două milioane de euro de la Fondul Român pentru Eficiența Energiei (FREE). Societatea este beneficiara unui contract de finanțare nerambursabilă, încheiat între Agenția Executivă pentru Inovare și Rețele (INEA), conform mandatului oferit de Comisia Europeană, pe de o parte și Asociația Producătorilor și Utilizatorilor Gazului Natural Comprimat din România, în calitate de beneficiar.
„Primul obiectiv specific este realizarea inițială pe piață a unei rețele de stații GNC constând în 9 puncte de alimentare funcționale de-a lungul Coridoarelor Rețelei Centrale de drumuri TEN – T din România (coridoarele Orient Est – Med & Rin – Dunăre). Rețeaua de stații GNC va fi dezvoltată în jurul nodurilor importante ale rețelei centrale pentru a acoperi în mod simultan posibila cerere pentru transportul de lungă distanță și pentru cel urban. De asemenea, va asigura o distanță rezonabilă până la stația următoare (cel mult în jur de 150 km, dar întotdeauna mai puțin de 300 km) pentru traficul domestic și transfrontalier.O listă orientativă a locațiilor, include Arad, București, Constanța, Craiova, Deva, Drobeta Turnu-Severin, Pitești, Sibiu și Timișoara. Implementarea rețelei de stații GNC este planificată în trei faze consecutive rezultând în implementarea a 3 stații GNC pe an între 2019, 2020 și 2021”, au anunțat cei de la FREE.
Stațiile de alimentare cu GNC vor fi accesibile public, fiind deschise între 8 și 24 ore pe zi. Prin această inițiativă se dorește promovarea pe piața românească a utilizării GNC, ca alternativă la combustibilii auto clasici. În varianta cea mai pesimistă a adoptării acestui tip de combustibil, estimările proiectului arată că s-ar putea înlocui un consum de 386 tone/an benzină standard și de 917 tone/an motorină standard cu un consum anual de 1.175 tone/an gaz natural comprimat.
GNC este considerat un combustibil mult mai curat, calculele realizate pentru înlocuirea carburanților amintiți prezentate mai sus ar duce la eliminarea în atmosferă a cu 951 de tone de doixid de carbon, a mai anunțat FREE.
Gazul natural comprimat este gaz natural, același cu cel folosit în instalațiile clasice de alimentare a locuințelor, doar că este este păstrat comprimat, la o presiune de 210 – 220 de bari. Din acest motiv, și instalația de alimentare pentru un autovehicul este mai scumpă cu aproximativ 40% față de cea pe GPL, chiar dacă este similară acesteia, pentru că trebuie să reziste la presiunile ridicate ale gazului. Alimentarea cu GNC este considerată ca fiind mai eficientă, un rezervor de 21 – 25 de metri cubi fiind îndeajuns pentru parcurgerea unei distanțe de 350 – 400 de kilometri.
Citiți principiile noastre de moderare aici!