Majoritatea mașinlor moderne, și chiar și multe dintre cele mai vechi, au un martor pe bord care indică scăderea presiunii în anvelope. În principal există două sisteme care sunt aplicate pe mașini pentru a-l avertiza pe conducătorul vehiculului asupra pierderii presiunii din roți. Cele mai precise sisteme se bazează pe senzori montați în interiorul anvelopelor, de regulă în vala de umplere cu aer. Un al doilea sistem, destul de eficient dar nu la fel de precis, este bazat pe sistemul ESP al mașinii care va detecta o diferență de viteză de rotație a roților pentru a parcurge aceeași distanță.
Primul pas pe care îl fac majoritatea conducătorilor auto atunci când văd acel semnal luminos este să verifice vizual dacă vreo roată este mai dezumflată decât celelalte. Ei bine, dacă în mod normal aveți presiunea recomandată în anvelopă de 2.2 atmosfere iar dacă una dintre acestea va avea 2 atmosfere, sunt slabe șansele să remarcați vreo diferență. Pasul următor ar fi să refaceți presiunea în roți și să notați roata unde ați avut pierderea. Dacă fenomenul se va repeta, atunci mergeți la o vulcanizare pentru verificări suplimentare.
În primul rând trebuie să știți că scăderea presiunii într-o roată duce la o modificare a suprafeței de contact a anvelopei cu asfaltul, și nu în sensul bun. Micșorarea petei de contact va duce, automat, la o aderență diferită între acel pneu și celelalte. Sistemele de frânare și cele de control a stabilității (ABS și ESP) funcționează împreună astfel încât să nu existe devieri de la traiectorie în cazul unei frânări bruște. Pentru a nu exista aceste abateri, roțile vor ajunge să frâneze după anvelopa cu cea mai scăzută aderență, conducând astfel la prelungirea distanțelor de oprire.
Unele persoane aleg să inspecteze vizual anvelopele, și foarte bine fac. Unul dintre motivele pentru care o roată a pierdut aer este un cui luat în calea de rulare. În această situație se produce o dezumflare mai lentă, uneori abia perceptibilă la început. Dar, dacă a început, cu siguranță nu se va opri. Este așa-numita pană lentă iar singura modalitate de a o opri este fie să vulcanizați singur roata cu un sistem cu șnur, fie să mergeți la o vulcanizare. Desigur, a doua variantă este cea mai recomandabilă.
Mai există situațiile în care aerul din interiorul anvelopei scapă pe la valva de umplere. Acolo pot fi întâlnite două situații: fie se pierde prin corpul valvei fie pe lângă, prin garniturile uscate sau îmbătrânite. Tocmai de aceea, recomandarea ar fi să mergeți la o vulcanizare. Acolo nu doar că vor putea verifica și arăta exact locul pe unde se produce pierderea, dar vor avea și capacitatea tehnică de a o rezolva.
Dar mai există situații în care nicio anvelopă nu pierde aer și, totuși, martorul luminos se aprinde iar presiunea în pneuri scade. Acest fenomen are loc de obicei când pneurile sunt umplute cu aer. În acest caz aerul se dilată sau se contractă în funcție de temperatura ambientală. Dacă ați făcut presiunea în roți când afară erau 40 de grade iar la 10 grade vi se aprinde acest martor luminos, atunci este foarte posibil ca să avem de a face cu o contracție a volumului de aer din pneu. Tocmai de aceea este recomandabil să umpleți anvelopele cu azot. Acesta are un coeficient de dilatare/contractare mult mai scăzut decât aerul și nu va produce astfel de erori.
Citiți principiile noastre de moderare aici!