De câţiva ani, studenţii români decid care sunt cei mai buni profesori cu care lucrează la facultate. Stil de predare, informaţie furnizată, mod de a se face ascultat şi apreciat de asistenţă, profesionalism, toate acestea sunt cuantificate chiar de beneficiarii „ştiinţei”. Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) organizează de câţiva ani Gala Profesorului Bologna, singura inițiativă la nivel național prin care studenții își arată aprecierea față de profesorii care s-au remarcat prin metodele lor de predare și învățare adaptate la nevoile și interesele studentului din ziua de azi. Liga AC a studenţilor de la Facultatea de Calculatoare din cadrul Universităţii Politehnica Timişoara a primit onoarea organizării galei din acest an. Vineri seara, pe scena Operei din Timişoara, 87 dintre cei mai apreciaţi profesori universitari au fost premiaţi.
Timişoara se numără printre centrele universitare unde calitatea predării este apreciată de tineri. La capitolul nominalizări ale profesorilor, Timişoara a fost depăşită doar de Cluj. În urma voturilor, dintre cei 87 de dascăli premiaţi, Universitatea Politehnica a intrat în top cu şase profesori, iar Universitatea de Vest, cu 12 profesori. De asemenea, între cei 87 de premiaţi s-a numărat şi un profesor de la Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară a Banatului din Timişoara.
„Suntem bucuroși că în ciuda tuturor problemelor sistemului educațional românesc, avem câteva modele autentice care și-au lăsat amprenta asupra fiecărui student care le-a trecut pragul. Laureații din acest an, precum și cei deja premiați au reușit să influențeze amfiteatre pline de studenți și să readucă speranța unui sistem educațional care ține cont în primul rând de nevoile studentului. Îi felicităm pe acei profesori pentru care mergem la cursuri din plăcere și nu pentru prezență, le mulțumim pentru sprijinul acordat și sperăm că împreună, învățământul centrat pe student va fi o realitate în fiecare universitate din țară.”, a declarat Cristi Popescu, președinte al ANOSR.
La baza acestei inițiative a studenţilor stă conceptul de învățământ centrat pe student, o paradigmă nouă a sistemului educațional în care studentul nu este văzut ca parte pasivă căreia i se livrează informație, el devenind parte activă la procesul de învățare, metodele de predare ale profesorului fiind interactive și dinamice, adaptate la nevoile fiecărui student.
Acest concept este unul important în cadrul Procesului Bologna, adoptat și de România din 2001, însă care, din păcate, nu a fost implementat cu succes în toate universitățile românești, din cauza mentalităților greu de schimbat ale cadrelor didactice universitare.
Cu toate acestea, dintre profesorii universitari, studenții au ales acele cadre didactice care s-au adaptat la provocările implementării unui învățământ centrat pe student și care, prin relația pe care au construit-o cu studenții, au reușit să devină modele pentru generații întregi de tineri și să îi inspire în traseul profesional pe care aceștia au ales să și-l construiască, au transmit organizatorii. Cadrele didactice alese primesc tilul de ,,Profesori Bologna”, această distincție fiind singura din sistemul de învățământ superior care răsplătește calitatea de bun pedagog a profesorilor, în contextul în care majoritatea premiilor și distincților pe care aceștia le primesc în general sunt bazate doar pe activitatea profesională și de cercetare.
Având în vedere numărul mare de nominalizări, dar şi de profesori care au primit diplome, la Timişoara putem spune că, raportat la acest eveniment, profesorii se adaptează la cerinţele actuale ale învăţământului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!