„Vieţile ne sunt guvernate de interes, putere, politică, mai ales bani, trăim într-o ordine mondială în care banul are prioritate maximă în timp ce omul simplu nu poate avea pretenţii la nimic. Nimeni nu se mai preocupă de umanism, dreptate, cinste”: un adevăr crud, nemilos, valabil și în 1728, când John Gay a scris ”Opera cerșetorilor”, și astăzi, când Kokan Mladenović, celebru regizor din Serbia, a montat piesa la Timișoara.
„Opera cerșetorilor” va fi jucată miercuri, 9 septembrie, de la ora 19, în sala mare a Teatrului Maghiar din Timișoara, de actorii Aszalos Géza, Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Borbély B. Emília, Csata Zsolt, Kiss Attila, Lőrincz Rita, Magyari Etelka, Mátyás Zsolt Imre, Molnár Bence, Molnos András Csaba, Kocsárdi Levente, Simó Emese, Tar Mónika și Tokai Andrea.
Spectacolul este o adaptare a satirei sociale scrise de John Gay în 1728 pentru a oglindi viața cerșetorilor, a prostituatelor și a celor ce profită de pe urma lor, a valorilor care ghidează dintotdeauna întreaga societate.
„John Gay a scris Opera cerşetorilor după Revoluţia burgheză din Anglia, care a dus la o stratificare însemnată a societăţii, în oameni foarte bogaţi şi foarte săraci. A fost o critică la adresa guvernului condus de Robert Walpole, care era sinonimul corupţiei. Ceea ce este important şi face din acest text o capodoperă este că Gay a reuşit să arate legătura dintre politica la nivel înalt, bancheri, criminali, poliţişti care lucrează în acelaşi sistem cu scopul de a distruge şi a sărăci omul simplu. Mă tem că noi, la 300 de ani după scrierea originalului, avem aceeaşi situaţie. Acest spectacol este o critică serioasă la adresa societăţii, şi nu mă gândesc la Serbia, România sau Ungaria, ci la ordinea lumii contemporane.”, susține Mladenović.
Baladele, ariile, imnurile și piesele folk din varianta inițială a Operei cerșetorilor sunt înlocuite de diverse ritmuri moderne, precum swing sau tango. Muzica originală a fost compusă de Irena Popović.
„Versurile sunt scrise de mine şi dramaturgul Góli Kornélia, cu privire la lumea care ne înconjoară – corupţia a devenit ceva normal, valorile morale au decăzut, iar vieţile noastre sunt guvernate de capital bănesc, corporaţii multinaţionale şi neoliberalism”, explică regizorul Mladenović.
Coregrafia a fost realizată de Andreja Kulešević. Scenografia semnată de Marija Kalabić accentuează tema neajunsurilor teatrelor și artificiile la care acestea trebuie să recurgă cu fiecare producție.
Costumele concepute de Tatjana Radišić se mulează comic pe conceptul „ieftin, dar bun”, subliniază creatorii.
La fel ca toate producțiile Teatrului Maghiar din Timișoara, spectacolul este tradus simultan în limba română.
Citiți principiile noastre de moderare aici!