Noul an universitar aduce mai multe locuri bugetate pentru UPT. Decizia de a aloca mai mulți bani de la minister către școlarizarea din domeniul real a dus la un adevărat scandal în urmă cu câteva luni, cu proteste ample din partea universităților de la uman. Efectul se simte și la UPT, aici numărul de locuri bugetate este în creștere, dar, surpriză, mare parte dintre acestea sunt cu statut special, destinate elevilor provenind de la licee din mediul rural.
„Anul acest avem la admitere bugetate 2.300 de locuri, față de 2.220 anu trecut. Dar, 75 de locuri dintre acestea sunt pentru absolvenți de liceu din mediu rural. La master avem 1.600 de locuri la master, față de 1.515 câte au fost anul trecut. Acestora li se mai adaugă încă jumătate din locuri cu taxă”, ne-a declarat Florin Drăgan, prorectorul UPT.
Cerere pentru specializările scoase la concurs ar exista din partea firmelor, dar universitatea are două mari probleme. Una dintre acestea se referă la faptul că nu sunt destui absolvenți de liceu pentru a candida la un „post” de student, dar mai ales din cauza lipsei de cadre didactice. Numărul acestora nu a crescut spectaculos în ultima perioadă, chiar dacă cel al studenților este cu mult mai mare.
„Chiar dacă am primi locuri în plus, nu putem să le managiuim, nu avem profesori. Trebuie să asiguri un minim al calității educaționale, nu poți să crești numărul de studenți alocați pe profesor pentru că va scădea inevitabil calitatea învățământului”, ne-a declarat, la rândul său, Viorel Șerban, rectorul UPT.
Situația este confirmată și de prorectorul Florin Drăgan.
„Numărul de locuri a crescut de cinci ori, de la 140 în 1990 când am devenit eu student la 700 câte sunt acum, dar corpul profesoral a crescut cu doar 50%. E o lipsă importantă de cadre didactice, sunt în jur de 80 titulari și 60 – 70 colaboratori externi, inclusiv doctoranzi”, mai spune Drăgan.
Din păcate, nici actualii studenți nu par interesați de o carieră didactică. Unii pentru că veniturile nu sunt la un nivel deosebit, iar ei lucrează la absolvire deja, pe salarii bune, alții pur și simplu pentru că ei consideră că nu au vocație pentru așa ceva. Acesta este și cazul lui Ștefan Iarca, unul dintre studenții de succes ai UPT, membru al Xvision, grupul care a pus la punct softul de citire și interpretare a radiografiilor.
„E nevoie de o atracție personală ca să fii cadru didactic, eu nu cred că am vocație pentru aceasta, dar aș accepta cu plăcere să predau câteva ore pentru studenți să le împărtășesc din ce am dobândit eu ca și experiență profesională. Nu este vorba despre nivelul salarial dacă decid să nu urmez cariera profesorală”, a spus Ștefan Iarca.
În ceea ce privește proveniența studenților, doar 30% din candidați sunt din Timiș, județul nu poate fizic furniza un număr mai mare de candidați. În cadrul Universității Politehnica. De asemenea, rata medie de abandon este aproximativ 30%.
Referitor la locurile celor proveniți din mediul rural, UPT dorește sprijinirea acestora, de cele mai multe ori nivelul lor de pregătire este inferior celui de la marile licee, iar situația socială și materială, la fel, este una mai dificilă. Astfel, ei primesc burse suplimentare, beneficiază de subvenții la cazare și masă, majoritatea beneficiază și de bursă socială. Totodată, pentru a le crește nivelul pregătirii, profesorii oferă chiar și ore suplimentare. „Scopul nostru este ca ei să termine facultatea, nu să renunțe”, spune Șerban. Chiar dacă acest tip de candidați beneficiază de condiții speciale de admitere, având locuri alocate doar acestei categorii, sita calității cerne, iar mare parte renunță pentru simplul motiv că nu fac față cerințelor programei. Din păcate, acele locuri se pierd de la finanțare, nu pot fi înlocuite de altele suplimentare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!