Au apărut noi reglementări cu privire la procedura, criteriile şi condiţiile de acordare a scutirii de la plata imozitului pe clădiri pentru proprietarii apartamentelor din blocurile de locuinţe şi ai imobilelor care au executat lucrări de intervenţie pe cheltuială proprie, atrag atenţia reprezentanţii Primăriei Timişoara. Noile reglementări au fost aprobate la finele anului trecut printr-o hotărâre de consiliu local.
Proprietarii care au executat lucrări de intervenţie pe cheltuială proprie pot beneficia de scutire la plata impozitului pe clădiri pe o perioadă de 7 ani, cu începere de la data de 1 ianuarie a anului fiscal următor finalizării lucrărilor de reabilitare, nu pe un an, cum era până acum, dar şi condiţiile sunt altele. Facilitatea se acordă pe baza procesului-verbal de recepţie încheiat la terminarea lucrărilor, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate de către auditorul energetic în certificatul de performanţă energetică sau, după caz, în raportul de audit energetic, astfel cum este prevăzut în Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 18 din 2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, modificată şi completată.
Pentru ce fel de lucrări se acordă scutire
De această scutire pot beneficia proprietarii apartamentelor din blocurile de locuinţe şi ai imobilelor care au executat, pe cheltuială proprie, lucrările de intervenţie/ activităţile pentru creşterea performanţei energetice prevăzute la art. 4 alin. 1, alin. 2 si alin. 3 din OUG 18/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea 158 din 2011 şi actualizată prin OUG 63 din 2012. Este vorba despre:
- Lucrări de reabilitare termică a anvelopei (izolarea termică a faţadei, partea vitrată, cu geamuri, prin înlocuirea tâmplăriei exterioare, inclusiv a celei aferente accesului în bloc, cu tâmplărie termoizolantă, tâmplărie dotată cu dispozitive/fante/grile pentru aerisirea controlată şi evitarea apariţiei condensului pe elementele de anvelopă; izolarea termică a faţadei – partea opacă, inclusiv termo-hidroizolarea terasei, respectiv termoizolarea planşeului peste ultimul nivel în cazul în care există şarpantă, cu sisteme termoizolante; închiderea balcoanelor şi/sau a logiilor cu tâmplărie termoizolantă; izolarea termică a planşeului peste subsol);
- Lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire (repararea/ refacerea instalaţiei de distribuţie între punctul de racord şi planşeul peste subsol/ canalul termic, inclusiv izolarea termică a acesteia, precum şi montarea de robinete cu cap termostatic la radiatoare şi robinete de presiune diferenţială la baza coloanelor de încălzire în scopul creşterii eficienţei sistemului de încălzire; repararea/înlocuirea cazanului şi/sau arzătorului din centrala termică de bloc/scară);
- Instalarea de sisteme alternative de producere a energiei din surse regenerabile (panouri solare termice, panouri solare electrice, pompe de căldură şi/sau centrale termice pe biomasă, inclusiv achiziţionarea acestora, pentru care nu a fost aprobată finanţare prin „Programul privind instalarea sistemelor de încălzire care utilizează energie regenerabilă, inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încălzire”, potrivit OUG 196/2005).
Preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Locatari din Timişoara, Petru Olariu, spune însă că în noile condiţii… nu va mai putea beneficia nimeni de scutire.
„S-a făcut o nouă hotărâre de consiliu, cu scutirea pe 7 ani. Noi am solicitat să fie pe 7 ani, dar aşa cum s-a făcut mai bine nu o făceau. Dacă până acum oamenii mai erau scutiţi de un ban, acum nu va mai primi nimeni. Eu, ca asociaţie, ca să pot să fac într-un an lucrările astea este imposibil. Noi am cerut ca în hotărâre să fie trecut că scutirea se acordă pentru una din acele lucrări. Nu s-a vrut. Domnul Bodo (n.r. – Adrian Bodo, directorul Direcţiei Fiscale) a spus că noi vrem să schimbăm un geam şi să primim scutire pe 7. Înainte dacă un proprietar îşi schimba geamurile primea scutire pe un an, acum nu va mai beneficia de nimic. Acum se cere şi audit. Domnul primar a zis că vom discuta în ianuarie, voi face o hârtie scrisă în atenţia sa, îi vom informa pe cetăţeni…”, a afirmat Olariu.
„Domnul Olariu vrea o variantă de mijloc, să faci lucrări puţine şi să primeşti scutire multă. Codul Fiscal ne permite să acordăm scutire pe 7 ani, dar contribuabilii trebuie să facă anumite lucrări. 7 ani se primeşte, în condiţiile legii, când au un rezultat aceste lucrări. Înainte de a face lucrările vine auditorul şi spune care sunt recomandările, ce fel de lucrări trebuie executate ca să rezulte un anumit consum de energie termică pe suprafaţa locuibilă. Corect este la efort mare scutire mare”, spune, în replică, şeful Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara, Adrian Bodo.
Lucrările de intervenţie trebuie să fie efectuate la întregul bloc de locuinţe, eventual pe tronsoane, şi trebuie să fie recomandate de către auditorul energetic în certificatul de performanţă energetică sau în raportul de audit energetic, fundamentate în raportul de audit energetic şi, după caz, în raportul de expertiză tehnică, şi detaliate în proiectul tehnic şi detaliile de execuţie.
„Realizarea lucrărilor de intervenţie trebuie să aibe ca scop creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, astfel încât consumul anual specific de energie calculat pentru încălzire să scadă sub 100 kWh/m² arie utilă”, mai precizează reprezentanţii municipalităţii.
Din procesul verbal de recepţie încheiat la terminarea lucrărilor trebuie să reiasă că s-au realizat lucrările recomandate de auditorul energetic. Lucrările de intervenţie trebuie să fie executate exclusiv din surse proprii, iar la data depunerii cererii privind acordarea scutirii contribuabilul trebuie să aibă achitate toate obligaţiile datorate bugetului local.
Scutirea se acordă pe o perioada de 7 ani, cu începere de la data de 1 ianuarie a anului fiscal următor finalizării lucrărilor de reabilitare, dar în cazul înstrăinării locuinţei noul proprietar ne beneficiază de această facilitate.
Acte necesare
Pentru acordarea scutirii, contribuabilul trebuie să depună la Registratura Primăriei Timişoara, Direcţia de Urbanism – Serviciul Autorizare şi Control Construcţii, mai multe documente justificative: o cerere scrisă în vederea acordării scutirii, copii după actele de identitate în cazul persoanelor fizice, respectiv după certificatul de înregistrare fiscală în cazul persoanelor juridice, dovada proprietăţii asupra clădirii cu destinaţia de locuinţă şi un extras de carte funciară, care să nu fie mai vechi de 30 de zile.
În cazul asociaţiilor de proprietari trebuie depuse un extras de carte funciară în extenso (copie) şi un tabel cu persoanele care fac parte din asociaţie, semnat şi ştampilat de către administrator.
La dosar mai trebuie depuse: documente referitoare la starea iniţială a imobilului (certificatul de performanţă energetică şi/sau, după caz, raportul de audit energetic în care sunt prevazute măsurile de intervenţie recomandate de auditorul energetic), autorizaţia de construire pentru executarea lucrărilor, documente referitoare la starea finală a imobilului (procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate; certificatul de performanţă energetică obţinut după realizarea lucrărilor, cu evidenţierea consumului anual specific de energie calculat pentru încălzire), dovada efectuării lucrărilor pe cheltuiala proprie (copie facturi, chitanţe fiscale), fotografii realizate înainte şi după finalizarea reabilitării.
A inceput incasarea taxelor si a impozitelor la Timisoara
Taxele si impozitele raman la fel ca in 2012 in Timisoara, dar amenzile cresc
Citiți principiile noastre de moderare aici!