Autorităţile locale vor să modifice din nou Hotărârea de Consiliu Local 371 din 2007 privind constatarea şi sancţionarea contravenţiilor pe teritoriul municipiului Timişoara, modificată şi completată prin HCL 206 din 2009. A fost elaborat un proiect de hotărâre în acest sens, care urmează să fie supus spre aprobare în consiliul local. Se introduc noi prevederi şi se modifică unele dintre cele vechi. Vă prezentăm în continuare principalele modificări.
Cetăţenii şi asociaţiile de proprietari/ locatari vor avea obligaţia să întreţină curăţenia locuinţelor pe care le deţin sub orice formă legală – până acum se făcea referire la cele deţinute în proprietate sau cu chirie – a anexelor gospodăreşti, a curţilor şi împrejmuirilor acestora.
Totodată, timişorenii vor fi obligaţi să asigure periodic curăţarea faţadelor locuinţelor, a chioşcurilor, a clădirilor amplasate la frontul străzii, să degajeze elementele de construcţie (ornamentele) şi tencuiala care stau să se desprindă de pe faţadele clădirilor, să tencuiască şi să zugrăvească periodic faţadele, să îndepărteze înscrisurile şi desenele de pe acestea, să cureţe şi să înlocuiască jgheaburile şi burlanele degradate.
Potrivit unui alt nou articol care se doreşte a fi introdus în hotărâre, asociaţiile de proprietari/locatari şi cetăţenii vor avea obligaţia „să colaboreze cu organele de control şi să prezinte la solicitarea acestora, documente, date şi informaţii în legătură cu controlul efectuat şi să se prezinte la sediul Direcţiei Poliţiei Locale Timişoara la solicitarea sau invitaţia justificată a acestora sau să comunice prin postă, fax, email sau alte mijloace de comunicare documentele, datele şi informaţiile solicitate, în termenul stabilit”.
Totodată, se interzice realizarea de adăposturi improvizate (colibe, corturi) pe terenurile aparţinând domeniului public sau privat al statului, al municipiului Timişoara, precum şi pe terenurile proprietate privată ale persoanelor fizice si juridice.
Nerespectarea acestor obligații se sancţionează contravenţional cu amenzi cuprinse între 500 și 1.000 de lei în cazul persoanelor fizice.
De asemenea, se interzice persoanelor fizice ocuparea şi locuirea fără forme legale a locuinţelor proprietate publică sau privată.
Un alt articol al hotărârii care se modifică face referire la colectarea deșeurilor: „toţi utilizatorii serviciului public de salubrizare sunt obligaţi să asigure precolectarea selectivă a deşeurilor pe care le produc, conform sistemului implementat de operatorul de salubrizare, şi să nu amestece deşeurile menajere cu cele reciclabile, periculoase sau cu alte tipuri de deşeuri”.
Se introduce o nouă obligaţie şi pentru cei care execută lucrări edilitare, lucrări de construcţii, reparaţii şi demolări. Se vor aplica amenzi în cazul celor care nu respectă condiţiile prevăzute în permisul de spargere şi în permisul de intervenţie pentru lucrările tehnico-edilitare care se execută pe domeniul public. Amenda poate ajunge până la 2.500 de lei pentru persoanele juridice.
Apar câteva mici modificări şi în ceea ce priveşte deţinerea animalelor de companie.
Dacă până acum constituia contravenţie „deţinerea unui număr mai mare de două animale de companie (câini, pisici) într-un apartament şi neasigurarea condiţiilor, îngrijirilor şi atenţiei necesare, ţinând cont de nevoile etologice, în funcţie de specie şi rasă”, acum se face referire la „deţinerea unui număr mai mare de două animale de companie (câini, pisici) într-un apartament, curte de folosinţă comună sau gospodărie individuală”.
Neasigurarea de către deţinătorii de animale de companie a curăţeniei pe spaţiile comune din imobilele de locuit se sancţionează cu amendă cuprinsă între 1.500 şi 2.000 de lei.
În ceea ce priveşte administrarea spaţiilor verzi şi protecţia mediului, dacă aleşii vor aproba proiectul de hotărâre propus nu mai constituie contravenţie cultivarea de legume şi zarzavaturi pe domeniul public. Se revocă articolul care făcea referire la acest lucru.
În schimb, o altă noutate se referă la faptul că vor fi prevăzute amenzi pentru scuturarea covoarelor, a carpetelor, a preşurilor sau a altor asemenea articole de la ferestre sau de pe terasele ori balcoanele imobilelor. Până acum, în hotărâre se preciza că este interzis scuturatul şi bătutul covoarelor pe domeniul public. Vor fi amenzi de la 500 la 1.000 de lei în cazul persoanelor fizice şi de la 1.000 la 2.500 de lei pentru persoanele juridice.
Noutăţi sunt şi la capitolul privind lucrările de întreţinere şi reparaţie „Nesemnalizarea cu garduri de protecţie speciale pentru delimitare, împrejmuire şi semnalizare a zonelor în care se execută lucrări tehnico-edilitare de orice fel, conform planurilor de semnalizare avizate de Comisia de Circulaţie din cadrul Primăriei Timişoara, precum şi a lucrărilor de intervenţie sau spargere de orice fel, executate în zona carosabilului sau trotuarului” va reprezenta contravenţie. Pe timpul nopţii, gardurile de protecţie ce împrejmuiesc zona de lucru trebuie semnalizate cu cel puţin o lampă intermitentă de culoare portocalie sau roşie, montată în colţul gardurilor de protecţie dinspre interiorul benzii de circulaţie.
Obligaţii pentru firme şi instituţii publice
Reprezentanţii instituţiilor publice, agenţii economici şi celelalte persoane juridice vor avea obligaţia să întreţină în stare corespunzătoare clădirile pe care le deţin sub orice formă legală (până acum HCL-ul făcea referire la imobilele în care îşi desfăşoară activitatea), prin efectuarea de lucrări de reparaţii şi, alte prevederi noi, de curăţare a spaţiilor interioare şi de blocare a accesului în cele neutilizate.
O altă obligaţie a acestora este să asigure repararea, spălarea geamurilor şi a vitrinelor, cu înlocuirea celor sparte, întreţinerea şi repararea firmelor şi a copertinelor, a faţadelor clădirilor, inclusiv prin zugrăvirea periodică a acestora, şi a gardurilor ce le împrejmuiesc, întreţinerea chioşcurilor pe care le deţin, inclusiv prin spălarea, curăţarea înscrisurilor şi desenelor de pe acestea.
Dacă până acum în hotărâre era trecută obligaţia instituţiilor publice, a agenţilor economici şi a celorlalte persoane juridice de a asigura împrejmuirea corespunzătoare a clădirilor în care îşi desfăşoară activitatea, de a menţine şi păstra curăţenia pe zonele verzi aferente acestora, acum se face referire explicit la „împrejmuirea cu gard a curţilor şi clădirilor pe care le deţin sub orice formă legală”, „repararea şi menţinerea estetică a acestuia” precum şi întreţinerea zonele verzi aferente acestora.
O altă obligaţie este de a asigura curăţenia în clădirile şi curţile pe care le deţin sub orice formă legală şi de a efectua lucrări de deratizare, dezinsecţie şi dezinfecţie anual sau de câte ori este necesar.
Dacă până acum prin această hotărâre instituţiile publice, firmele şi celelalte persoane juridice aveau obligaţia să asigure îndepărtarea zăpezii şi a gheţii de pe trotuarele din dreptul clădirilor şi incintelor în care îşi desfăşoară activitatea până cel târziu la ora 9 dimineaţa, acum se face referire la „îndepărtarea zăpezii şi a gheţii, ori de câte ori este necesar, de pe trotuarele din dreptul clădirilor şi incintelor pe care le deţin sub orice formă legală”. Aceeaşi obligaţie, de a îndepărta zăpada şi gheaţa de pe trotuare ori de câte ori este necesar este valabilă şi pentru persoanele fizice. În situaţia în care la parterul imobilelor de locuit există agenţi economici obligaţia de îndepărtare a zăpezii şi a gheţii le revine lor după ora 9.00, până la terminarea programului de lucru.
Citiți principiile noastre de moderare aici!