Vremea frumoasă și renunțarea la restricțiile impuse pe perioada pandemiei îi inspiră pe oameni să iasă din ce în ce mai des. Cei care își doresc să ajungă cu vaporașul din Timișoara până în Serbia, mai au de așteptat. Canalul este navigabil, însă nu există un punct operațional de trecere a frontierei.
Județul Timiș, partener cu Serbia într-un program de amenajare a canalului Bega, a încheiat în urmă cu o lună un proiect transfrontalier de amenajare a canalului și a nodurilor hidrotehnice. Următorul obiectiv ar trebui să fie realizarea punctului de frontieră, de ambele părți ale canalului, pentru a fi posibilă trecerea pe uscat și naval.
Consiliul Județean Timiș a alocat în acest an 1 milion de lei din bugetul local pentru a realiza rețeaua de instalație electrică până la punctul de trecere a frontierei cu Serbia. Însă înființarea punctului propriu-zis va mai dura. S-a discutat inclusiv cu Ministerul Afacerilor Interne, iar CJ vrea ca la o următoare rectificare bugetară să fie alocați bani pentru a realiza studiul de fezabilitate necesar punctului vamal.
„Vom demara demersurile să construim și să operaționalizăm punctul de trecere a frontierei care include punctul vamal. În bugetul pe 2022, în prima fază, a fost alocată suma de un 1 milion de lei pentru extinderea rețelei de energie electrică până la locația punctului de trecere a frontierei cu Serbia. Consiliul Județean Timiș caută o soluție provizorie alternativă care să permită cât mai curând circulația cicliștilor și a ambarcațiunilor peste graniță, în acest sens transmițând către MAI o solicitare. Totodată, CJ Timiș colaborează cu partenerii sârbi pentru depășirea obstacolelor care ar putea surveni în deschiderea graniței”, au transmis pentru Tion reprezentanții CJT.
Astfel, potrivit CJ, chiar dacă pe partea românească se pune la punct frontiera, același lucru trebuie să se întâmple și la vecinii sârbi. Prin urmare, trecerea graniței cu vaporașul sau bicicleta nu se va putea întâmpla în viitorul apropiat.
Vă reamintim, la finalul anului trecut, Consiliul Județean Timiș a aprobat studiul de fezabilitate, respectiv detalii tehnice și economice pentru realizarea punctului de trecere a frontierei pe apă. Conform hotărârii aprobate atunci de consilierii județeni, punctul de trecere a frontierei ar trebui să fie gata într-un an și va costa aproximativ 9 milioane de lei cu TVA, banii fiind asigurați prin Programul Interreg IPA Romania- Republica Serbia 2014 – 2020.
Punctul de trecere a frontierei va avea parter, două etaje și un etaj retras. La parter vor fi două camere de control, biroul operativ, centrala termică și tabloul general, camera cu servere și grupuri sanitare pentru femei, bărbați și personal. La etajul I va fi camera de audiere, camera de arest cu grup sanitar, o cameră pentru azilanți pentru femei și copii, dar și pentru bărbați. Tot aici se vor amenaja și grupuri sanitare. La etajul al doilea va fi biroul pentru dispecerat, birou pentru vamă, birou pentru căpitănia de port, birou pentru șeful punctului de trecere a frontierei, cu grup sanitar și oficiu. La etajul al treilea va fi o cameră tehnică pentru panourile fotovoltaice și o cameră de control.
Vă reamintim, ABA Banat a terminat lucrările de reabilitare, începute în 2017, la barajul stăvilar și la ecluza de la Nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român, în cadrul proiectului transfrontalier „Repararea infrastructurii de navigație pe Canalul Bega”, care a beneficiat de finanțare europeană prin IPA Interreg CBC România-Serbia. Proiectul s-a încheiat la finalul lunii aprilie și a avut o valoare de 13 milioane de euro.
Calea navigabilă Timișoara (România) – Klek (Serbia) are o lungime totală de 114,50 km, din care 44,5 km sunt pe teritoriul românesc și 70 de km pe teritoriul sârbesc. Navigația în sectorul românesc a fost închisă de regimul comunist, în anii ’60. Pe teritoriul Serbiei, sectorul navigabil al canalului Bega se racordează cu sistemul hidroameliorativ și de navigație Dunăre Tisa-Dunăre. Canalul Bega are o poziție strategică și face posibilă legătura dintre partea de vest a României cu Marea Nordului (prin canalul Rin-Main-Dunăre) și cu Marea Neagră pe Dunăre.
Momentan se poate circula cu vapoare private până la graniță, fiind nevoie și de ambarcațiuni noi în oraș pentru a ajunge până acolo.
Pe aceeași temă:
UPDATE. Timișorenii vor putea ajunge cu vaporașul până în Serbia. Se reia navigația pe canalul Bega
Trimite articolul
X“Ce mai trebuie facut?”
Mai trebuie facuta si o sosea de 12 km intre Otelec si Srpski Itebei care sa treaca prin acest punct de frontiera si astfel ar fi o trecere tripla, navala, rutiera si ciclista…
Apropo, pe unde vor merge lucratorii de la frontiera la punctul de lucru in lipsa unui drum?
pista e praf,da noi gandim la punct de trecere a frontierei…???
Mai bine nu faceau o pista pana Lugoj ?