În speranţa unor clarificări din partea forurilor europene cu privire la taxa de tranzit, Primaria Timisoara a trimis un memoriu la Comisia Europeană. Memoriul a fost trimis de primarul Gheorghe Ciuhandu şefei Departamentului Siguranţă în Trafic de la Directoratul General de Transport şi Mobilitate al Comisiei Europene, Isabelle Kardacz.
În document se arată că Timişoara a fost primul oraş din România care a semnat Carta Europeană a Siguranţei Rutiere, prin care s-a angajat să ia măsuri pentru reducerea numărului de victime pe şosele.
Ciuhandu susţine că, pentru siguranţa pietonilor şi a şoferilor, au fost amenajate mai multe treceri de pietoni, au fost semaforizate intersecţii, s-au amenajat giraţii şi este monitorizat traficul. De aceea, spune edilul, s-a dorit şi limitarea tranzitului traficului greu prin Timişoara.
„Menţionăm că, zilnic, Timişoara este tranzitată de peste 6.000 de autovehicule de tonaj mare, care produc poluare, accidente, deteriorări majore ale drumurilor – care stau la baza altor incidente în trafic şi care de multe ori se soldează cu pierderea de vieţi omeneşti. În plus, Timişoara are cea mai extinsă zonă de clădiri istorice protejate (…) care se deteriorează pe zi ce trece şi din cauza traficului greu care tranzitează oraşul. Populaţia care locuieşte în aceste case, pe „rutele de tranzit” ale maşinilor grele este profund nemulţumită de disconfortul creat și de distrugerile provocate imobilelor”, se arată în memoriul trimis de primar Comisiei Europene.
Edilul îi înştiinţează pe oficialii europeni şi despre faptul că Guvernul României nu a finalizat nici acum centura de ocolire a oraşului, drept urmare Consiliul Local Timişoara a aprobat instituirea unei taxe de tranzit pentru vehiculele grele care trec prin oraş şi care „nu produc acte de comerţ pe raza municipiului Timişoara”.
Prefectura Timiş, pârâtă la Comisia Europeană
Ciuhandu precizează şi că reprezentantul Guvernului României în teritoriu a atacat în instanţă această hotărâre, ba chiar reprezentanții transportatorilor „au tăiat”, spune Ciuhandu, semnele de circulaţie care le interziceau accesul în Timişoara, „fără ca poliţia să intervină în vreun fel”.
„Vă aducem la cunoştinţă, că în momentul de faţă, prin acţiunea reprezentantului Guvernului României în teritoriu, dl prefect de Timiş Mircea Băcală, şi cu complicitatea Poliţiei, România ignoră angajamentele europene pe care şi le-a asumat şi pe care comunitatea locală se străduie să le pună în aplicare. Încălcarea principiului subsidiarităţii, a directivelor Uniunii Europene (Decizia 2002/7/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 februarie 2002, art. 7) şi a principiilor Cartei Europene privind Siguranţa în Trafic fac imposibil pentru Municipiul Timişoara să-şi respecte angajamentele luate în faţa dumneavoastră, prin semnătură”, mai arată primarul în memoriul său prin care cere sprijinul Comisiei Europene.
Prefectul judeţului Timiş, Mircea Băcală, declara că a atacat în instanţă taxa de tranzit pentru că este discriminatorie, dorindu-se aplicarea sa doar în cazul autovehiculelor de transport marfă peste 7,5 tone care nu sunt înmatriculate în Timiş.
„Perceperea taxei de trecere în funcţie de locul de înmatriculare al vehiculului constituie un criteriu de discriminare, potrivit Directivei 1999/62 a Consiliului Europei”, precizau reprezentanţii Prefecturii Timiş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!