Peste maximum patru ani, Timişoara va fi legată de autostrada A1 prin intermediul unui drum cu patru benzi, care să asigure o circulaţie mai fluentă şi în timp util spre nodul de urcare pe A1 de la Giarmata. Este vorba despre DJ 691, deocamdată singura cale de acces dinspre capitala Banatului spre drumul rapid.
Călin Dobra, şeful CJT, şi Sorin Maxim, directorul ADR Vest, au semnat, marţi, la Palatul Administrativ, contractul de finanţare a proiectului de extindere a celor 12 kilometri de şosea dintre Timişoara şi A1. Valoarea totală finanţată este de 17,27 milioane de euro, din care finanţare nerambursabilă este de 14,29 milioane de euro. Contribuţia beneficiarului, CJT, va fi de 2,98 milioane de euro.
Conform lui Călin Dobra, acest contract are în vedere „cel mai important proiect de infrastructură din Timiş”. Proiectul are o durată totală de implementare de 56 de luni, dar va fi realizat în două etape. Durata atât de lungă apare din cauza existenţei proiectului european de extindere a transportului public în Dumbrăviţa, abordarea porţiunii dintre Timişoara şi sensul giratoriu de la intersecţia cu centura Timişoarei fiind posibilă doar după ce se va încheia acest proiect. Oficialul CJT a mai spus că se doreşte ca pe durata construcţiei să se găsească soluţii alternative de trafic în aşa fel încât accesul spre autostradă să nu fie afectat.
„Vor fi două părţi, în prima etapă se va aborda tronsonul de la sensul giratoriu cu centura de ocolire şi până la A1, de la kilometrul 6 la kilometrul 12. A doua etapă se va face în paralel, dar este una de durată, şi priveşte drumul de la kilometrul 2, de la ieşirea din Timişoara la kilometrul 6, la ieşirea din Dumbrăviţa.
De ce e mai lungă această etapă, depindem de Primăria Dumbrăviţa şi de cea din Timişoara, va trebui să intervenim la mutarea stâlpilor de pe drumul judeţean, este vorba de extinderea reţelei de troleibuz, făcută de Primăria Timişoara. Având în vedere că este o finanţare pe fonduri europene nu putem afecta proiectul respectiv.
Am luat decizia de a interveni după perioada de post-implementare, din acest motiv durata maximă de implementare este de 56 de luni, dar aceasta este durata de implementare, nu de execuţie. Era singura posibilitate de realizare. Important este tronsonul de la centură la autostradă, aici apăreau probleme cu fluidizarea traficului. Constructorul sunt sigur că va lua în calcul modalităţi de a găsi rute ocolitoare astfel ca accesul la A1 să nu fie blocat. Este un proiect foarte important pentru infrastructura rutieră judeţeană. Deocamdată este cel mai important mod de acces la autostradă”, a declarat Călin Dobra.
Proiectul este unul amplu, nu presupune doar o lărgire a drumului, spune şeful ADR Vest, Sorin Maxim. Conform reprezentantului instituţiei, se va încerca şi o abordare mai rapidă a porţiunii de la Dumbrăviţa.
„Este un proiect foarte important pentru zona metropolitană, inclusiv pentru transportul în comun, pentru că, în acest moment, pe acel drum este aglomeraţie. Proiectul este finanţat pe axa 6 din Programul Operaţional Regional. Acesta nu presupune doar asfaltarea unui drum, are în vedere și siguranţa rutieră, vor fi montate şi multe semne de circulaţie.
Pentru noi urmează şi proiectele finanţate de mobilitate urbană, axa 4, pentru reşedinţe de judeţ, imediat urmează depunerea proiectelor pentru oraşe, altele decât capitalele de judeţ, finanţate pe axa 3. Teoretic, putem aborda porţiunea din Dumbrăviţa doar din 2021. În acest moment, acest proiect de extindere a transportului public este în perioada de post-implementare, care are minim cinci ani de zile. Încercăm să ne apucăm de treabă mai repede. Cred că acest lucru se va putea face mai devreme”, a declarat şi Sorin Maxim.
Călin Dobra a mai declarat că speră să avem un constructor desemnat încă din acest an, proiectul, de tip proiectare şi execuţie, se estimează că poate fi finalizat pe porţiunea dintre centură şi autostradă în cel mult 24 de luni.
Conform caietului de sarcini, cei 10,25 de kilometri de drum vor deservi o populaţie de 350.000 de locuitori. Pe lângă modernizarea traseului de drum, proiectul vizează reabilitarea trecerii de cale ferată de la Giarmata, realizarea a şase sensuri giratorii noi şi reamenajarea a încă şase, montarea a 181 de indicatoare rutiere de circulaţie, a 11 borne kilometrice, relocarea a 12 staţii pentru mijloacele de transport în comun şi construirea unui refugiu auto. Pe toată lungimea abordată, drumul judeţean va fi extins la patru benzi, cu păstrarea traseului actual.
Citiți principiile noastre de moderare aici!