Subiectul clauzelor abuzive incluse în contractele dintre bănci şi clienţi a fost, este şi va mai fi probabil încă mult timp de actualitate. Facultatea de Drept din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara organizează, în perioada 9 – 10 mai, în oraşul de pe Bega, conferinţa “Clauzele abuzive în contractele de credit pentru consumatori”.
Profesori de drept, specialişti în domeniul bancar, reprezentanţi ai băncilor, cu toţii încearcă să găsească soluţia ideală pentru a rezolva aceste dispute între instituţiile de credit şi clienţii care solicită asemenea finanţări.
Situaţia actuală din domeniu este una care trebuie lămurită, iar apariţia problemelor este cauzată în egală măsură de ambele părţi din contract, a declarat Ianfred Silberstein, conducătorul Direcţiei Juridice a Băncii Naţionale a României, preşedinte al Asociaţiei Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar – Bancar. “Vinovaţi de apariţia acestor probleme sunt ambele părţi, clienţii ar fi trebuit să se fie mai interesaţi de aceste clauze chiar în momentul în care au semnat contractul, şi nu după”, a declarat Silberstein, prezent la eveniment.
Disputele pe tema contractelor de credit există nu de o zi-două. Situaţii conflictuale există de mai mult timp şi au fost amplificate de celebra Ordonanţă care reglementa practicile în domeniu şi care a fost aprig combătută de reprezentanţii băncilor. Celebre sunt procesele colective care au avut loc între grupurile de clienţi şi bănci. Costuri suplimentare, diferite comisioane mai mult sau mai puţin fair-play, modificări unilaterale ale condiţiilor din contractele de credit, toate acestea sunt motive de ceartă între inspectorii de cont şi cei creditaţi.
Problemele ar urma să fie în mare parte rezolvate prin adaptarea legislaţiei la realităţile pieţei şi la situaţia legală europeană. Iar asemenea modificări sunt aşteptate în perioada următoare, chiar în această vară. “Se discută despre modificări legislative din această vară, sunt modificări importante care ar fi de natură să clarifice intervenţia judecătorului în contractele de credit, care poate elimina clauzele abuzive din contract. Cea mai importantă modificare legislativă, care a fost amânată la aplicare până la data de 1 iulie 2013, este cea a introducerii unei acţiuni colective pe care să o poată promova atât reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cât şi asociaţiile reprezentative ale consumatorilor şi prin care băncile să fie obligate să elimine din modele contractuale pe care le practică clauzele abuzive”, a declarat Lucian Bercea, decanul Facultăţii de Drept.
Discuţiile continuă şi vineri, acestea au loc la sediul Facultăţii de Drept din Timişoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!