În timpul conferinţei de presă prin care s-a oficializat realizarea autostrăzii Arad-Timişoara, autostradă care nu este terminată nici acum, oficialul CNADNR s-a întrecut în a găsi scuze constructorului pentru faptul că, în loc de doi ani, lucrările au durat aproape cinci. Întrebat dacă antreprenorul FCC Construccion – Astaldi a fost sau va fi penalizat pentru întârzierea predării autostrăzii Arad-Timişoara, directorul direcţiei proiecte autostrăzi fonduri externe din cadrul CNADNR, Emil Rusoiu, a dat vina chiar pe compania pe care o reprezintă pentru că nu a predat la timp terenul: „Constructorul nu a primit nicio penalizare pentru neexecutarea la termen a autostrăzii. Au fost date extensii de timp până la sfârşitul lunii iunie 2013. Antreprenorul a notificat compania la finele lunii iunie că doreşte să facă această recepţie, au fost două vizite pe şantier. (…) Am hotărât ieri că lucrarea este subtanţial finalizată. (…) Constructorul a primit penalizări pentru alte lucruri, nu pentru nerespectarea termenelor. Motivul pentru care lucrarea nu a fost finalizată în doi ani ţine de lucrările arheologice şi de faptul că CNADNR nu a putut da posesia şantierului”.
Concret, Rusoiu a explicat că la finele lunii iunie, când pe autostradă încă se circula cu restricţii de 60 de km/h deoarece se turna un strat proaspăt de asfalt pe anumite porţiuni, constructorul notifica CNADNR că autostrada este finalizată şi îi invita pe oficialii companiei să vadă ce lucrare bună a făcut. Mai mult, directorul susţine că recepţia s-a făcut după mai bine de o lună nu din motive tehnice, ci… estetice.
„Firma de construcţie a trimis solicitarea pentru efectuarea recepţiei la data de 30 iunie. CNADNR a trimis o comisie în iulie să verifice ce se întâmplă pe teren. Testele au ieşit bine, aşa că am făcut recepţia (în data de 8 august – n.r.). Au mai rămas nişte lucrări de efectuat, dar sunt la pasajele de peste autostradă. (…) Am vrut ca la data recepţiei să nu arate inestetic. Autostrada nu avea probleme calitative înainte de data de 30 iunie”, a mai spus Rusoiu.
„Beneficiarul a avut 42 de zile să efectueze recepţia. Ne-am încadrat în această perioadă”, a completat project managerul Octavian Braşai.
Ca totul să fie complet, oficialul CNADNR consideră că execuţia acestei autostrăzi poate fi văzută ca un model de bune practici în construcţia de autostrăzi din România.
„Este categoric o dovadă de bune practici în construcţia de autostrăzi din România”, a răspuns directorul Rusoiu, la o altă întrebare a reporterilor www.tion.ro
Totuşi, constructorul a fost amendat până acum cu 1,8 milioane de euro de către CNADNR, însă nu pentru nerespectarea termenelor, ci pentru alte deficienţe constatate de-a lungul derulării contractului. Oficialul CNADNR a evitat să spună despre ce deficienţe este vorba.
De ce trece autostrada la 20 de kilometri de Timişoara?
O altă problemă explicată de reprezentanţii constructorului şi proiectantului autostrăzii Arad-Timişoara a fost cea legată de distanţa enormă faţă de Timişoara, autostrada legând, practic, Arad de Giarmata.
„De obicei, autostrăzile, din principiu, ocolesc localităţile. Este proiectată mai departe de Timişoara, pentru că aveaţi centura Timişoarei. La Arad este mai aproape, pentru că partea de sud nu avea centură. Şi atunci am încercat să deservim Aradul şi aeroportul”, a afirmat Braşai.
Acesta a mai spus că, din punctul lui de vedere, singura întârziere a fost doar de patru luni, nu de mai bine de doi ani şi a fost cauzată de siturile arheologice descoperite pe şantier.
„Termenul de finalizare era de doi ani, dar au apărut probleme legate de situri arheologice şi, automat, lucrarea s-a amânat. Din punctul meu de vedere, a fost o întârziere de doar patru luni, pentru că autostrada a fost sub trafic de la finele anului 2011″, a mai spus Braşai.
Project managerul autostrăzii Arad-Timişoara a ţinut să mai spună că nefinalizarea lucrărilor în 2011, aşa cum fusese stabilit iniţial, au reprezentat doar un mic inconvenient pentru şoferii care, timp de aproape doi ani au circulat, practic, printr-un şantier.
„S-a mai vorbit că au fost restricţii de viteză. De la 100 de km/h, la 130 de km/h diferenţa nu este foarte mare. La 30 de km am pierdut cinci minute”, a mai spus Braşai, uitând că pe unele porţiuni, viteza de deplasare era limitată şi la 60 de km/h.
Autostrada Arad-Timisoara nu e finalizata!
Deşi recepţia autostrăzii Arad-Timişoara a fost făcută cu mare pompă, vineri, la Timişoara, lucrările nu sunt finalizate. De altfel, atât constructorul, cât şi oficialii CNADNR au recunoscut că există o listă întreagă de lucruri ce mai trebuie făcute, însă acestea se vor executa în următorii doi ani, cât timp lucrarea este în garanţie, recepţia finală urmând să fie făcută la finalul acestui interval.
„Conform legilor româneşti, a avut loc recepţia la terminarea lucrărilor. Are două anexe unde se trec anumite lucrări care nu sunt în totalitate finalizate, sau care s-au constatat că ar avea anumite necesităţi de remediere. După această dată urmează doi ani, perioadă de garanţie şi se face recepţia finală. Dacă în acest interval vor apărea probleme, remedierile se fac de către antreprenor. Deci toate remedierile cad în sarcina constructorului, fără costuri suplimentare”, a mai spus managerul de proiect.
Oricum, există şi o veste bună, de joi, de la ora 10, pe acest tronson de autostradă nu mai există restricţii de viteză şi se poate circula cu 130 de km/h, aşa cum vă anunţam de ieri.
Vă reamintim că semnarea contractului pentru realizarea autostrăzii Arad-Timişoara a fost în data de 11 decembrie 2009, termenul iniţial de finalizare fiind de doi ani. Valoarea totală a proiectului a fost de 1,7 miliarde de lei, din care 663 de milioane, fără TVA, a fost valoarea contractului de execuţie.
Potrivit oficialilor CNADNR, rezultă un cost per kilometru de 4,3 milioane de euro pentru o autostradă construită la şes.
Restrictiile de viteza de pe autostrada Arad-Timisoara au disparut
Citiți principiile noastre de moderare aici!