Asociația Pro Infrastructură, care monitorizează realizarea proiectelor de transport din țară, și-a exprimat nemulțumirea față de cum gestionează Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) situația de pe lotul 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva privind segmentul lipsă, de 9 km, de la Margina la Holdea. Asociația reclama că CNAIR nu tratează cu seriozitate nici acum proiectul. Contactați de Tion, reprezentanții CNAIR susțin că asociația abordează „teme trunchiate”.
„Asociația Pro Infrastructura ar trebui să nu își mai bată joc de toți românii aruncând pe piață teme trunchiate și încercând să creeze dezbateri sterile care pot duce la blocarea unor proiecte, după cum experiența ultimilor ani ne-a arătat. Studiile de fezabilitate – până și Pro Infrastructura știe, care a avut consilieri în minister – sunt ilustrative și ca atare, cel care câștigă licitația trebuie să-și facă proiectul, pentru că contractul este pentru proiectare și execuție. Deci antreprenorul trebuie să facă și proiectul, pe care ulterior să-l execute tot el. Pentru a-și face proiectul, trebuie să aibă studii geologice și ridicările topografice, tot ce ține de proiectare. Cu sau fără studiu de fezabilitate, constructorul, care este serios și capabil, poate face acest proiect fără nicio problemă”, ne-a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Reprezentanții CNAIR susțin că la licitații se prezintă constructori care știu ce au de făcut, toate indicațiile fiind cuprinse în caietele de sarcini.
„Practic Pro Infrastructura încearcă să reproșeze că în documentația de la studiul de fezabilitate nu li s-au dat proiectanților niște detalii, pe care ei oricum trebuie să și le facă. Practic, încearcă să spună că noi îi punem să facă ceea ce trebuie să facă în contract. Ei se întreabă de ce nu le-am dat informații pentru a fi scutiți de niște bani în faza de proiectare, în condițiile în care în contract sunt sume mari și suficiente. La licitații vin constructori serioși, nu constructori de grădiniță care au nevoie de îndrumări, iar cei profesioniști, când văd un caiet de sarcini, știu ce au de făcut. Abordarea Pro Infrastructura este stranie pentru că lasă să înțeleagă că vin constructori neprofesioniști și incapabili”, a mai spus Alin Șerbănescu pentru Tion.
Licitația pentru realizarea tronsonului care face parte din lotul 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva a fost deblocată la începutul anului 2022, CNAIR urmând să aleagă între șase firme eligibile pentru proiectarea și executarea porțiunii lipsă din A1. Ofertele lor au fost așteptate până în 31 ianuarie, iar CNAIR estima că până la finalul lunii februarie va fi ales și un câștigător. S-au așteptat oferte din partea:
- Asocierea Sc Alsİm Alarko Sanayİ Tesİslerİ Ve Tİcaret A.Ș – Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S. (Turcia)
- Asocierea Impresa Pizzarotti & Cspa – Pizzarotti Sa – Retter Project Management Srl (Italia – Romania)
- Asocierea Terna Sa – Intracom Constructions Societe Anonyme Technical And Steel Constructions (Intrakat) (Grecia)
- Kolin Insaat Turizm Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi (Turcia)
- Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret A.S. – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret A.S. (Turcia)
- Strabag Srl (Romania)
Finanțarea pentru această bucată lipsă este asigurata prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Valoarea contractului este de 1,62 miliarde de lei, cu TVA, adică aproape 330 de milioane de euro. Sunt 9,13 km de realizat, dintre care 2,13 reprezintă porțiune de tunel. Termenul de finalizare prevăzut este de 10 luni pentru proiectare și 28 de luni pentru execuție.
Pe aceeași temă:
A fost deblocată licitația pentru segmentul lipsă din Autostrada Lugoj-Deva
Trimite articolul
Xdeci CNAIR,se ocupa cu….frecat menta…altii trebuie sa faca tot,ei doar sa beleasca….
-
Atunci sa mai dea afara din oamenii care freaca menta pe acolo.
Sa nu uitam ca tot cei de la CNAIR sunt vinovati ca aceste tunele nu s-au facut deci … si nici nu am vazut sa facem macar 100 de km autostrada pe an. Deci daca ar fii dupa rezultate CNAIR ar putea fi desfintat.
Ce raspuns tipic de incompetenti! Intr-un fel recunosc ca studiile de fezabilitate(atribute pe o caruta de bani la firme cu conexiuni politice) nu sunt suficient si ca constructorul trebuie sa refaca o mare parted in munca celor care fac “studii” de fezabilitate. Un raspus care a arunca mata la altii…tipic unde incompetenta si nesimtirea este institutionalizata.
-
Aceste SF-uri sunt doar o gaselnita de … facut bani pentru partide si “jmecheri”!
Inginereste, se fac prospectiile necesare se intocmeste PROIECTUL TEHNIC +DE si pe o baza unica si clara se liciteaza executia!
Acum, de regula, vand pielea ursului din … padure! dar inca nu l-au impuscat!
-
Atribuite pe 3-5% din valoarea lucrarii. Orice tara UE platesre studiile alea cu bani care vin de la UE. Fara alea construiesti orbeste pentru ca nu stii pe unde sa construiesti, ce sa expropriezi, ce sa demolezi, ce sa muti.
Ma intreb, daca “studiul de fezabilitate” facut de constructor arata in urma forajelor ca nu se poate construi pe o anumita portiune, atunci cum se procedeaza? Se schimba traseul? Se reliciteaza?
CNAIR dovedeste o incompetenta crasa. Nu poti sa zici ca “ai o suma grasa, faceti-o pe unde zicem noi”. Faci studiile geo in avans (care sunt MULT mai ieftine ca o constructie cu metode costisitoare pe teren impropriu) si castigi bani si timp stiind pe unde se poate construi la pret rezonabil.
Demisia CNAIR!
CNAIR o adunatura de incompetenti numiti politici, analfabeti pusi de partid sa sifoneze banul public
Ce raspuns mizerabil. CNAIR este o institutie disfunctionala, incapabila sa gestioneze proiecte mari.
Raspunsul este o justificare penibila pentru studiile de fezabilitate execrabile pe care le pune la dispozitia ofertantilor la licitatii CNAIR.
Cu sau fara studiu de fezabilitate , cuibul asta de insecte incompetente numita CNAIR ar trebui desfiintata si facut altceva in locul ei , mai profesionista si mai atenta la banii si nevoile celor care ii platesc . Sa astepti 10 ani pentru 9 km lipsa este penibil . S-ar fi putut face la lopata in aceasta perioada , dar ne incurcam in avize , uitam chestii din caietul de sarcini , apar lilieci , ursi fiorosi etc . .Nu mai vorbesc de bucati surpate , blocarea a 20 km de Ministrul CUC pentru ca nu a avut bani sa platesca firma care a lucrat , buncata pe care se merge acum normal fara vre-o interventie . Lista ar putea continua , dar idea ramane aceeasi . Aceasta institutie trebui urgent reformata .
-
Nu trebuie desfiintat, ci mutat ca directie in CNAITR, alaturi de CFR Infrastructura plus departamentele de la companiile de utilitati care au ca atributii proiectia si executia lucrarilor de modernizare si executie a retelelor de utilitati. Cu un singur director.
La cat de precara este infrastructura din Romania CNAIR ar trebui sa fie ultima care comenteaza. Nu au fost in stare sa lege autostrada de la Lugoj la Deva dar mai sa treaca Muntii Carpati pe la Sibiu sau Brasov. Rusine porciIor!
Bugetarii de la CNAIR o dau cotită… Ei nu își asumă nimic. Doar salariile generoase…
In Romania nimeni nu trebuie să facă nimic, tot timpul ălalalt trebuie să facă, nimeni nu are nici o responsabilitate, nici o vina și finalul e că fie nu se face, fie ce se face se face scump, lent și prost!
Pai daca studiile de fezabilitate sunt doar așa un nimic, de ce se mai fac, de ce se mai cheltuie bani? Și dacă constructorii știu ce au de făcut de ce mai avem nevoie de CNAIR??? Să îi desfiinteze, să aprobe licitația direct ministru transporturilor și gata economisim niste bani care îi papa CNAIR.
Clasic romaneste: sa se faca, de oricine dar nu de mine…