Iniţial, Comisia Europeană dorea să oprească ajutoarele de stat pentru aeroporturile regionale cu mai mult de 200.000 de pasageri pe an, însă, în urma lobby-ului depus la Bruxelles, s-a decis creşterea acestei limite la 700.000 de pasageri pe an.
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Marian Constantin Vasile, care este, totodată, şi preşedintele Comisiei Economice din cadrul Adunării Regiunilor Europene (ARE), vede această decizie ca o victorie a lobby-ului care va salva aeroporturile mici din România.
“Este o recunoaştere a eforturilor depuse de ARE, în contextul în care nesusţinerea acestor aeroporturi ar fi produs efecte negative importante nu doar comunităţilor regionale, ci chiar întregii Europe. În România, majoritatea aeroporturilor ar fi avut de suferit, în condiţiile în care acestea depind de ajutorul de stat pentru operare şi dezvoltare. Aeroporturile asigură conectivitate şi mobilitate, generând dezvoltare economică interregională şi locuri de muncă”, a declarat Marian-Constantin Vasile.
Întrebat de reporterii www.tion.ro dacă această decizie va afecta Aeroportul din Timişoara, în contextul în care numărul de pasageri a scăzut drastic în ultimii ani, însă se menţine peste pragul minim impus acum de Bruxelles, Vasile a răspuns: “Toate aeroporturile regionale sub un milion de pasageri vor trebui să arate Comisiei Europene un business plan. În momentul când ai trafic, ar trebui să ai şi venituri mai mari şi să poţi să supravieţuieşti pe picioarele tale. Dacă nu ai trafic, e o problemă să plăteşti costurile fixe.”
Această măsură va ajuta toate aeroporturile din România, în afara celor mari, care sunt Otopeni, Cluj şi Timişoara. Un beneficiar direct al acestei măsuri va rămâne şi Aeroportul din Arad, care înregistrează în jur de 30.000 de pasageri pe an şi pentru care ajutoarele de stat sunt o componentă importantă în buget.
Revenind la Timişoara, directorul Aeroportului Internaţional “Traian Vuia”, Dan Idolu, susţine că noua măsură adoptată de Comisia Europeană nu va avea un impact foarte mare asupra bugetului aerogării, deoarece, din 2004, aeroportul nu mai beneficiază de niciun ajutor de stat pentru operare.
“Aeroportul Internaţional Timişoara, pentru cheltuieli operaţionale, nu a primit din 2004 niciun leu. Din 2004 Aeroportul Internaţional Timişoara realizează profit, conform datelor ce pot fi verificate la ANAF. Au existat între 2007 şi 2009 alocări bugetare ale statului Român în calitate de acţionar, însă aceste sume au reprezentat contravaloarea unor investiţii realizate de acest acţionar. Pentru a exemplifica, este vorba despre construirea şi dotarea cu echipamente de supraveghere a terminalelor Schengen și non-Schengen, însă aceasta a fost o măsură solicitată de Comisia Europeană și agreată de stat”, a spus Idolu.
Conform unor experţi în aviaţie contactaţi de reporterii www.tion.ro, aeroporturile care vor fi salvate direct prin creşterea pragului impus de Comisia Europeană de la 200.000 la 700.000 de pasageri sunt aeroporturile din Iaşi, Târgu Mureş şi Bacău.
Articole pe aceeaşi temă:
Traficul pe Aeroportul International Timisoara, aproape injumatatit in 2013, fata de 2011
Citiți principiile noastre de moderare aici!