Autostrăzile moldoveneşti înscrise în Master Planul pe ransporturi transmis la CE nu sunt pe placul celor care dau cei mai mulţi bani pentru construcţia drumurilor. Specialiştii europeni i-au anunţat pe români că priorităţile sunt altele, nu autostrăzile din zona de nord a României, ci coridoarele europene.
Conform informațiilor oficiale aflate pe pagina CE, pentru comisie există o listă clară, în 30 de puncte, care spune clar ce priorităţi continentale există. Iar România este pomenită în două. Una dintre acestea este prevăzută la punctul şapte: Axa de autostrăzi Igoumenitsa/Patra-Atena-Sofia-Budapesta. În spatele acestei denumiri complicate se află în România o autostradă extrem de importantă pentru Banat, A6, cea care leagă Lugojul de Calafat, pe la Caransebeş, Turnu Severin şi Craiova.
Ei bine, în Master Plan aceasta era aproape inexistentă. Nu mai exista ca autostradă, ci a fost transformată în drum expres şi avea un orizont de dezvoltare extrem de departe, peste câțiva ani. Având în vedere observaţiile Comisiei Europene, acest tronson este din nou de actualitate, rapid şi sub formă de autostradă prioritară. A6 face legăura dintre graniţa cu Bulgaria şi Lugoj, iar de aici mai departe, prin intermediul A1, spre Europa de Vest.
Cel de-al doilea proiect prioritar pentru Comisia Eropeană, care vizează România, este unul feroviar, şi trece tot prin Banat. Este vorba de calea ferată Atena–Sofia–Budapesta–Viena–Praga–Nürnberg/Dresda. Aceasta trece pe la Arad, Timişoara, prin județul Caraș-Severin, Calafat şi de acolo în continuare spre Bulgaria şi Grecia.
Rămâne de văzut în ce măsură ministerul va şi ţine cont de această observaţie în rescrierea Master Planului. Asemenea ”manevre” s-au mai încercat şi prin mutarea A1 pe la Braşov, în detrimentul rutei deja convenite, pe la Râmnicu Vâlcea – Piteşti. Nici de acea dată nu s-a reuşit impunerea soluţiei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!