Asociația Pro Infrastructură a decis să acționeze CNAIR în judecată pentru că aceasta nu a oferit informații legate de decizia de reziliere a contractului pentru construcția unui tronson din lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva. Este vorba de bucata cu tuneluri, una despre care se știa de mult timp că va fi realizată separat de contractul principal, fiind anunțată chiar și organizarea unei licitații. La jumătatea lunii august, Răzvan Cuc, la acea oră ministru al Transporturilor, aflat în plină campanie de imagine care încerca să demonstreze cât de preocupat este de reușita contractelor pentru autostrăzi, merge pe șantierul lotului 2, se filmează cum ceartă ca un părinte constructorii de pe acest lot, după care anunță rezilierea parțială a contractului respectiv, pe motive de nereguli. La acea vreme anunțul ministerial a stârnit numeroase zâmbete, știut fiind faptul că acel tronson pentru care s-a reziliat contractul și care include porțiunea cu tuneluri, celebrele ecoducte pentru urși, nu era nici măcar în plan pentru a fi abordat de constructorul lotului, urmând să fie organizată o altă licitație pentru acesta.
Cei de la Pro Infrastructură au cerut pe baza Legii 544 informații referitoare la motivul rezilierii. Mișcarea avea rolul de a dinamiza cumva procesul de rezolvare a acelui tronson, ignorat total de guvernanți la ora actuală. CNAIR, beneficiarul investiției, a refuzat oferirea informațiilor, așa că asociația a dat în judecată compania.
„Asociația Pro Infrastructură a dat în judecată Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru că aceasta a refuzat să ne comunice documentul prin care s-a reziliat contractul cu asocierea Salini-Impregilo, constructorul lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, argumentând, în mod eronat și sfidător față de lege și cetățeni, că decizia de “încetare parțială” cerută de noi “nu este un document de interes public”. Noi credem că actul prin care se reziliază, de facto, acest contract ESTE de interes public în sensul Legii 544/2001 și CNAIR este OBLIGATĂ să ni-l pună la dispoziție, așa cum am argumentat astăzi în cererea de chemare în judecată depusă la Tribunalul București, Secția a II-a Contencios Administrativ și Fiscal. De ce este această decizie de reziliere importantă? Pentru că este un pas esențial în deblocarea secțiunii E din lotul 2 Lugoj-Deva, tronsonul vestit pentru tunelurile “pentru urși” impuse prin acordul de mediu revizuit. Acest segment critic al Autostrăzii A1, în lungime de aproximativ 9 km, stă blocat de ani de zile din cauza incompetenței, bâlbelor, tergiversărilor și lipsei de decizie a responsabililor CNAIR.
Scoaterea acestei secțiuni din contractul semnat cu Salini-Impregilo era necesară, desigur, însă FELUL în care s-a făcut acest lucru trebuie să fie foarte solid, astfel încât să nu existe prejudicii aduse României și/sau motive de claim (revendicare) din partea constructorului, și, în același timp, să fie și pentru bunul mers al proiectului (să nu genereze alte probleme în viitor). În acest context, actul prin care se face rezilierea (sau “încetarea parțială”) este extrem de important și poate fi folosit pentru a defini sintagma “document de INTERES PUBLIC”, au anunțat cei de la Pro Infrastructură.
Într-un anunț oficial, Pro Infrastructură a mai anunțat că va folosi puterea justiției ori de câte ori va fi nevoie în cazul în care CNAIR nu își va face treaba.
Noul ministru repetă modul de lucru al lui Cuc
Ministerul Transporturilor are de la plecarea lui Răzvan Cuc deja al doilea conducător. Actualul, Lucian Șova, se pare că folosește aceiași modalitate de a produce imagine pentru instituția pe care o conduce. Vineri seara el a convocat la discuții asocierea de firme care se ocupă și de lotul 3 al aceleiași autostrăzi. În același stil, Șova i-a luat la rost pe constructori anunțând în comunicatul post-întâlnire că asocierea respectivă „să decidă în cel mult o săptămână dacă poate continua lucrările pe acest tronson”.
Este deja cunoscut faptul că între beneficiar și constructor există numeroase înțelegeri mai ales financiare, după ce ministerul a cerut executarea unui nou nod rutier la Holdea, dar nu ar fi fost de acord să și plătească acea lucrare, chiar dacă în contractul inițial nu ar fi existat în proiect. Din cauza disputelor, dar și a faptului că lucrările au necesitat personal pentru noul nod rutier, procentul general al lucrărilor nu a mai avansat mult pe acest lot.
Desigur, la fel ca fi colegul Cuc, Șova vorbește despre calitatea proastă a lucrărilor și mobilizarea slabă a constructorului: „Întâlnirea ministrului cu asocierea de firme Teloxim, Consa, Aldesa Construcciones și Arcadis Eurometudes vine în contextul în care lucrările înaintează greu de un an de zile. Pe acest lot au apărut o serie de probleme din cauza nerespectării calității lucrărilor și a mobilizării slabe a antreprenorului. Acest fapt poate conduce la rezilierea contractului din cauze exclusiv imputabile antreprenorului”, se arată în anunțul ministerial. Stadiul de execuție a lotului 3 este de aproximativ 79,74%.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”1880550″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!