Concursul a fost dedicat elevilor de clasa a VII-a și a urmat metoda „Proiect: Cetățeanul” dezvoltată de Center for Civic Education din Statele Unite ale Americii.
Fiecare echipă a primit spre analiză o problemă din comunitatea locală și a avut sarcina să propună, într-un termen de 67 de ore, o soluție de politică publică. Ulterior, și-au prezentat propunerilor prin intermediul unui videoclip de maximum cinci minute. Concursul efectiv s-a desfășurat între 11 mai, ora 18:00, și 14 mai, ora 13:00, iar rezultatele au fost anunțate zilele trecute.
Locul I a fost câștigat de echipa timișoreană formată din Maria, Andreea, Maria, Alecsandra și Briana, coordonate de profesoara Marinela Țundrea de la Școala Gimnazială nr. 7 „Sfânta Maria”. Acestea au analizat problema „Efectul nociv al artificiilor asupra animalelor din Timișoara” şi au propus soluţia utilizării artificiilor silențioase.
Locul II a fost ocupat de echipa formată din Daria, Maria, Andreea și Constantin, elevi ai profesoarei Simona Cornelia Petrică de la Școala Gimnazială din Sinești, județul Vâlcea, care au analizat problema „Oportunități reduse pentru desfăşurarea unor evenimente culturale pentru copiii şi adolescenţii din Sinești”. Soluția lor: înființarea în școli a unor grupuri de dansuri populare, teatru, pictură, canto, lectură.
Locul III a revenit echipei formate din Cristian, Marian, Ioana, Cristina şi Alexandru, elevii Dianei Loredana Hogas, de Școala Gimnazială „Bogdan Petriceicu Hasdeu”, Iași. Aceștia au analizat problema „Deplasarea în nesiguranţă a bicicliştilor din Iași”, propunând drept soluţie identificarea trotuarelor late, care să permită crearea de piste pentru bicicliști.
Premiile au constat în vouchere oferite de Cărturești și Waterford. Decernarea acestora s-a realizat online, în cadrul primei zile a Conferinței Naționale de Educație Socială (19-21 mai 2022). Această conferință, la care au participat profesori din toată țara, este un eveniment implementat în cadrul proiectului „Cultura democratică, un proiect al comunității”, derulat de Institutul Intercultural Timișoara, în parteneriat cu Asociația pentru Solidaritate, Cultură, Educație și Dezvoltare (ASCED) din Râmnicu Sărat și cu Academia pentru Drepturile Omului din Oslo, Norvegia. Programul urmărește să dezvolte competențele pentru cultură democratică ale elevilor, având sprijin financiar din Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.
Metoda „Proiect: Cetățeanul”
Ca și la precedentele două ediții ale concursului, cele 30 de echipe de câte 4-5 elevi înscrie în acest an au avut la dispoziție 67 de ore pentru a face propuneri de politică publică pentru rezolvarea unei probleme, urmând pașii metodei „Proiect: Cetățeanul”.
„Elevii care utilizează această metodă sunt ghidați într-un proces de învățare a modurilor în care cetățenii pot nu doar să influențeze politicile publice, ci și să le inițieze și să reflecteze la viața lor cotidiană din perspectiva politicilor publice, percepute ca instrument de responsabilizare a autorităților. Metoda «Proiect: Cetățeanul» este dezvoltată de Center for Civic Education, SUA și adaptată la contextul românesc de Institutul Intercultural Timișoara, în baza unui protocol de colaborare cu Ministerul Educației din 2004. Până în prezent peste 700 de profesori din diferite zone ale țării au fost formați să predea folosind această metodă, cu sprijinul Romanian-American Foundation.
În acest an au participat la concurs 30 echipe, în total 142 elevi care au învățat cu 20 profesori, în 22 localități din 14 județe. Fiecare echipă a primit spre analiză o problemă din comunitatea locală și a avut sarcina să propună o soluție de politică publică urmând pașii metodei „Proiect: Cetățeanul”. Pentru a-și prezenta rezultatele muncii, fiecare echipă a avut sarcina de a realiza un video de 5 minute în care să prezinte: problema studiată, soluțiile alternative analizate, soluția de politică publică propusă și planul de acțiune”, explică reprezentanții Institutului Intercultural Timișoara.
Videoclipurile realizate de elevi pot fi vizualizate pe pagina de YouTube a Institutului Intercultural Timișoara.
Trimite articolul
XE bine cu spiritul civic, aprob pozitiv cum s-ar veni, dar neshte SOLIDARIZARE a elevilor cu “cauza” cadrelor didactice se poate?