Dacă proiectul nu va fi aprobat într-o viitoare ședință, atunci va intra în vigoare o prevedere a Codului Fiscal care dublează impozitele pe locuințe.
Proiectul ce a ajuns pe masa consilierilor locali din Timișoara includea o indexare cu rata inflației a taxelor și impozitelor, obligatorie de altfel conform Codului Fiscal, însă ea se aplică unor cote maxime de impozitare.
Coroborată însă cu rata inflației, indexarea a dus la impozite mai mari decât în alte orașe din România. De această situație s-au plâns cei care au participat la dezbaterea publică organizată de Primăria Timișoara, oameni de afaceri și medici. Cu toții au cerut scăderea cotei de impozitare și au dat exemplul altor primării din țară, ce acordă reduceri și scutiri, care la Timișoara nu au fost niciodată valabile.
Pentru clădirile nerezidențiale, municipalitatea timișoreană a stabilit cota maximă de impozitare de 1,3%, majorată cu o cotă adițională de 50%. Astfel, timișorenii, fie că sunt persoane fizice sau juridice, ar fi trebui să achite un impozit de 1,95% din valoarea impozabilă. La fel stau lucrurile și în cazul autoturismelor.
Vă reamintim că, în urmă cu o săptămână, proiectul privind taxele și impozitele aferente anului 2025 a fost retras de pe ordinea de zi a Consiliului Local.
Cel mai vehement se opun noilor taxe oamenii de afaceri, care se tem că nu și le vor mai putea permite având în vedere și criza economică actuală.
Reprezentanții PSD au anunțat încă de săptămâna trecută că vor propune eliminarea completă a cotei adiționale. De asemenea, reprezentanții PNL au ajuns la aceeași concluzie, deși anterior au propus reducerea acesteia cu 10%.
„Orice scădere a acestor cote înseamnă o micșorare a banilor pentru oraș. În cazul de față, dacă ne-am referi la o cotă de 1,3,%, micșorarea ar fi de 70 de milioane de lei. Pentru prima dată, cred, în ultimii cinci ani, nu am reușit să încasam impozitul pe venit conform previziunilor, suma fiind mai mică cu 50 milioane de lei. Pornim anul viitor cu acest minus, la care s-ar adăuga cele 70 de milioane, din scăderea cotei la 1,3%. Deci am începe să facem bugetul cu un minus de peste 120 milioane de lei”, le-a spus primarul Dominic Fritz consilierilor locali în plenul de joi.
Edilul le-a spus aleșilor cum stau lucrurile.
„De unde luăm acești bani? Construim un stadion, 100% finanțat buget local, pentru care anul viitor avem de plătit vreo 90 de milioane de lei. Avem Pasajul Solventul, în care anul acesta am băgat banii veniți de la guvern. În 2025 va trebui să plătim circa 70 de milioane de lei, de la bugetul local. Avem lucrări pe fonduri europene, care trebuie finalizate și pentru care avem de plătit 53 milioane de lei. Plus încă două proiecte, tot pe fonduri europene, pe care avem cofinanțare anuală de 108 milioane de lei.
Orice tăiere înseamnă să oprim cel puțin unul dintre aceste șantiere. Avem și subvențiile pentru termoficare și transport în comun. Pentru termie, ați votat în plen 60% subvenție. Putem s-o scădem, dar trebuie s-o asumăm. La transport în comun putem tăia, de asemenea, dar trebuie să ne asumăm. Avem și contractele în derulare pentru salubrizare și spații verzi, pe care nu le putem opri”, a afirmat edilul-șef al orașului.
Dominic Fritz le-a mai spus consilierilor locali: „propunerea mea este, în semn de sinceritate politică, pentru cei care au propuneri de scădere, să spună de unde vor să tăiem aceste sume. Aceasta ar fi o abordare politică responsabilă. Cred că este un moment al responsabilității, care se arată în cifre și predictibilitate. Predictibilitate merită antreprenorii orașului, dar merită și bugetul. Trebuie să găsim o cale pentru amândouă. Putem scădea cota de 1,95%, eu propun 1,8%, cu bonificația de 10%, și un impact bugetar de 15 milioane de lei. Putem absorbi această sumă, prin reducere de personal, mai micșorăm aparatul administrativ. Orice peste această sumă nu este realist”, a mai spus în ședință Dominic Fritz.
Consilierul local Cosmin Tabără de la PNL a fost de părere că „soluțiile nu sunt să-i împovărăm pe cei care au businessuri. Un impozit mare înseamnă cheltuieli mărite, ceea ce înseamnă potențiale reduceri de personal, ceea ce ar putea aduce probleme și pentru noi, ca administrație locală. Noi, ca grup PNL, am spus mereu că relaxarea taxelor și relaxarea fiscală sunt bune pentru antreprenori. Propunem eliminarea cotei de 0,5%, pentru că o considerăm împovărătoare pentru antreprenori, atât pentru clădiri nerezidențiale, cât și pentru mijloace de transport”.
Consilierul local Roxana Iliescu de la PSD fost de părere că în elaborarea proiectului nu a fost luat în considerare nimic din ce s-a discutat la dezbaterea publică. Ea a propus același amendament privind eliminarea cotei adiționale de 50% aplicată cotei de 1,3% pentru clădiri nerezidențiale și autoturisme, persoane fizice și juridice. Roxana Iliescu a avut un amendament potrivit căruia taxele speciale să rămână la nivelul din acest an, dar și altul conform căruia impozitarea clădirilor în care își desfășoară activitatea cabinetele medicilor specialiști să fie făcută la nivelul impozitării clădirilor rezidențiale.
Consilierul local Ilie Sârbu de la AUR a propus reducerea la cotă de impozite 0,2% pentru clădiri nerezidențiale deținute de persoane fizice, respectiv 1% pentru cele în proprietatea persoanelor juridice. De asemenea, a mai recomandat impunerea unei taxe anuale pe fiecare mașină pentru firmele de transport alternativ.
Consilierul local Mihaela Paula Rusu de la USR, medic de profesie, a spus că „discriminarea medicilor specialiști este făcută prin Codul Fiscal. Medicii de familie sunt scutiți, medicii specialiști, nu. Exista un proiect de modificare a Codului Fiscal, încă de anul trecut, dar nu a trecut decât de Senat. Acum este la Camera Deputaților”.
Când au fost votate amendamentele, cel privind scăderea la o cotă de impozitare 1,8%, în loc de 1,95%, a trecut, iar amendamentele propuse de PNL, cu eliminarea integrală a cotei suplimentare, au căzut.
Ambele propuneri ale Roxanei Iliescu au fost respinse.
Apoi, a fost supus la vot proiectul în integralitatea sa, cu amendamentul aprobat de reducere a cotei de la 1,95% la 1,8%. Propunerea a întrunit doar 13 voturi pentru, împotrivă votând 12 consilieri. Avea nevoie de 14 voturi să fie aprobat.
Dacă aleșii locali nu vor vota proiectul ulterior, intră în vigoare o prevedere a Codului Fiscal, care stabilește cote standard.
„Procedura standard, conform Codului Fiscal, este că taxele și impozitele locale se aprobă în fiecare an de către consiliul local pentru anul următor, cel târziu cu trei zile înainte de începerea anului calendaristic. În situația rarisimă și de nedorit în care consiliul local nu aprobă pentru un an taxe și impozite locale, prin efectul legii, toate taxele și impozitele locale se aplică la nivelul maxim prevăzut de lege, mai puțin cotele adiționale. În speța de față, pe nerezidențial, într-adevăr, s-ar reveni la 1,3%, fără cota adițională de 50%. În schimb, pe partea de rezidențial, ar urca de la cota actuală de 0,10% la cota maximală prevăzută de lege, adică 0,20%. Practic, ar fi o dublare a impozitelor pe locuințe”, a explicat city-managerul Timișoarei, Matei Creiveanu.
Consilierul local Sorin Ionescu a transmis că aleșii trebuie să negocieze în următoarele zile, fără orgolii, ținând cont de interesul timișorenilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!