Banii – 25 de milioane de euro – au fost împrumutați de primărie în 2013, de la Banca Mondială și, inițial, ar fi trebuit să fie folosiți pentru achiziționarea de tramvaie. Fondurile au fost însă mutate dintr-un loc în altul și folosite pentru alte proiecte ale administrației timișorene. Acum, aproape 2 milioane de euro, suma rămasă din acest credit, va fi folosită pentru acoperirea facturilor proiectelor pe fonduri europene, deoarece plățile trebuie făcute până cel târziu la 31 decembrie 2015.
„Am luat, în 2013, un credit de la Banca Mondială, în valoare de aproximativ 25 milioane de euro, mai precis 112 milioane de lei, pe care i-am folosit aproape în totalitate, în scopul în care creditul a fost luat, și anume pentru susținerea implementării proiectelor cu finanțare europeană. Au mai rămas circa 8,4 milioane de lei, bani prevăzuți pentru secțiunea de cheltuieli neeligibile, pentru care banii nu sunt dați înapoi de UE. Pe noi acum ne arde ca, până în 31 decembrie, să plătim cât mai mult, totul dacă se poate, pe secțiunea de cheltuieli eligibile, astfel încât să putem primi banii înapoi de la UE. Am mutat prin această hotărâre de consiliu local, și am făcut și rectificarea de buget necesară, banii respectivi, de la secțiunea de finanțare cheltuieli neeligibile la secțiunea de finanțare cheltuieli eligibile”, a explicat primarul Nicolae Robu.
Proiectul a fost aprobat de consilierii locali. Astfel, cele 8,4 milioane de lei vor fi direcționate, în special, spre proiectul de management al traficului, aflat în mare întârziere din cauza contestațiilor. Se speră, însă, ca mare parte să fie terminat în acest an, astfel încât municipalitatea să piardă cât mai puțini bani de la UE.
„S-au făcut toate verificările de rigoare și au ajuns la plată. Este vorba despre sume mari care trebuie plătite acum și lichiditățile pe care le avem la dispoziție nu sunt suficiente. Cei mai mulți bani, 6,9 milioane de lei, vor merge către proiectul de trafic management, iar restul vor merge câte puțin la diverse, în funcție de cât a mai rămas de plătit la diverse proiecte”, a mai spus Robu.
Creditul de 112 milioane de lei a fost aprobat în vara lui 2013 și va fi returnat în 12 ani, cu o perioadă de grație de doi ani. Banii au mers către proiectele pe fonduri europene, cum ar fi amenajarea Complexului Rutier Michelangelo, reabilitarea şi extinderea străzii Cloşca, retehnologizarea sistemului centralizat de termoficare, reabilitarea malurilor canalului Bega, a liniilor de tramvai de pe strada Ştefan cel Mare sau sistemul de management al traficului şi supraveghere video. Inițial, înțelegerea realizată de fosta administrație și Banca Mondială era ca banii să fie folosiți pentru achiziția de tramvaie.
Proiectul de management al traficului a stat blocat aproape doi ani din cauza contestațiilor depuse de firmele participante la licitație. În final, câștigătoare a ieșit asocierea Swarco Traffic Romania SRL – SC Avitech SRL – SC Swarco Mizar SpA, chiar unul din contestatarii licitației inițiale, cu un preț de 19,9 milioane de lei, fără TVA.
Proiectul prevede semaforizarea a 44 de noi intersecții și modernizarea semaforizărilor în alte 90 de intersecții, montarea a 13 radare de informare, a 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roșu și mai multe panouri pe care vor fi afișate diverse informări. Vor fi supravegheate, în total, 134 intersecții, în care vor fi montate 230 de camere video.
Citiți principiile noastre de moderare aici!