Cum în perioada următoare vor expira mai multe contracte prin care cimitirele Timişoarei au fost concesionate de primărie unor privaţi, autorităţile vor să organizeze noi licitaţii. Proiectul de hotărâre referitor la aprobarea studiului de oportunitate şi a caietului de sarcini privind delegarea de gestiune prin concesionare pentru modernizarea, exploatarea şi întreţinerea cimitirelor a fost respins la vot în ședința de consiliu local din această săptămână, dar oficialii municipalității au anunțat deja că va fi repus pe tapet.
Autoritățile locale propun ca delegarea de gestiune să se facă prin licitaţie publică deschisă, pe 4 ani, nivelul redevenţei minime anuale de la care să pornească licitaţia fiind de 72.000 de lei pentru fiecare cimitir.
Dincolo de serviciile funerare, concesionarii ar urma să se ocupe și de pază, de lucrările de întreţinere şi reparaţii curente la construcţii, alei şi garduri împrejmuitoare, de investiţii, de curăţenie şi de plata tuturor utilităţilor din perimetrul cimitirelor, spun reprezentanţii municipalităţii.
O altă noutate ar fi faptul că atribuirea sau concesiunarea locurilor de veci ar urma să se facă direct la primărie, fără să mai fie implicate societăţile care administrează cimitirele.
Prin noul proiect propus, autoritățile și-au luat și măsuri de precauție în privința banilor, primarul Nicolae Robu afirmând că firmele care au avut în concesiune până acum cimitirele din oraș au datorii de circa 1 milion de euro la primărie. Astfel, redevenţa va trebui plătită de către concesionar pe trei luni în avans, existând posibilitatea de a rezilia unilateral contractul în caz de neplată după 30 de zile sau la prima abatere, dacă administratorii nu-şi respectă obligaţiile.
Consilierii PDL, care au votat împotriva acestui proiect, consideră că toate acestea nu sunt de ajuns și că nu vor rezolva de fapt problemele din cimitirele Timișoarei.
„Proiectul a fost respins deoarece ne-a fost adus doar în plen (..) Ne-a fost propus un proiect care seamănă foarte mult cu cel actual, iar măsurile care vor îmbunătăți starea cimitirelor nu se regăsesc în acest proiect. Din zvonurile care se vehiculează prin oraș suma de 6.000 de lei percepută lunar pentru administratrea unui cimitir îl face orice administrator în prima zi de lucru, până la ora prânzului. Trebuia impus un regulament cu condiții mult mai clare și ferme pentru administratori, care nu se regăsesc în actualul proiect. Principala grijă a administrației este cum se vor colecta sumele. Taxa de concesiune de 6.000 de lei pe lună este infimă. Chiar dacă proiectul de hotărâre va trece, problemele vor persista”, crede consilierul local PDL Ştefan Constantin Sandu. Alesul i-a recomandat primarului să se deplaseze într-o dimineaţă într-un cimitir pentru a lua contact cu realitatea, pentru a vorbi cu oamenii, cu bătrânele care se îngrijesc de mormintele celor dragi.
„Facebook-ul și cu cimitirile nu se prea întrepătrund…”, a afirmat consilierul, referindu-se la obiceiul primarului de a comunica cu timişorenii pe reţelele de socializare online.
Aleşii PDL anunţă că au de gând să iniţieze un alt proiect şi să propună ca cimitirele să fie administrate din nou de către societatea ADP sau de către un compartiment al primăriei.
Gata cu afacerile pe spatele mortilor? Noi reguli pentru administrarea cimitirelor din Timisoara
Citiți principiile noastre de moderare aici!