Asociaţia pentru Managementul Energiei Timiş (AMET) este cea care gestionează acest proiect de contorizare inteligentă a acestei clădiri. Este vorba de un proiect în valoare de 160.000 de euro.
Proiectul se desfăşoară în 12 ţări, unde se aleg diverse clădiri publice, se montează contoare care nu permit un consum dincolo de consumul bugetat – când se atinge bugetul, contorul taie alimentarea. Se vor pune senzori de lumină care reglează intensitatea lămpilor în funcţie de lumina de afară, reglează schimbul de energie calorică vizavi de temperatura din încăpere. Spre exemplu nu are rost să ardă un bec într-o încăpere unde nu e nimeni, ori căldura să meargă dacă sala e goală. Ori chiar dacă sala e plină şi căldura generată de oamenii din încăpere atinge deja o anumită limită de confort, atunci nu mai e necesară căldura caloriferului. De asemenea, se vor instala becuri care se aprind automat atunci când e cineva prezent.
Economiile rezultate prin această contorizare pot să ajungă până la 40 la sută. Este finanţare sută la sută europeană, printr-un program care a fost valabil până în 2013. Instalarea acestor echipamente poate începe într-o lună, după ce proiectul va fi aprobat în viitoarea şedinţă de plen a CJ Timiş. Implementarea sa va dura şase luni.
„Proiectul durează trei ani, comisia europeană ne dă aceşti bani pentru a instala toate aceste sisteme electronice şi software, pe de altă parte consiliul judeţean trebuie să-şi asume diseminarea şi schimbul de bune practici. În maxim şase luni din momentul în care a intrat finanţarea, dispozitivele trebuie să fie pe poziţie. Vor fi acelaşi tip de aparate la absolut toţi cei 12 parteneri din proiect. Toate vin direct de la comisie”, spune Adrian Balaci, director executiv AMET.
Asociaţia, de un an şi jumătate, a pregătit un corp de profesionişti în domeniul energiei.
„Noi am pus laolaltă energeticianul cu inginerul în instalaţii şi constructor – toţi sunt auditori energetici, dar şi acreditaţi, creând un mix de competenţe care să-i facă pregătiţi pentru această categorie de proiect. Noi îi avem pe toţi, suntem 7 oameni, fiecare vorbeşte cel puţin două limbi străine. Toţi avem acreditări recunoscute la nivel european, dar şi competenţe. Majoritatea au minim cinci ani de experienţă în proiectare, execuţie”, spune Balaci.
La sfârşitul săptămânii trecute a avut loc deschiderea proiectului privind implementarea sistemului de management al energiei în administraţia publică locală. La eveniment au participat reprezentanţi ai administraţiilor locale din Reşiţa, Deva, Caransebeş, Lugoj, Făget, Sânnicolau Mare şi Ineu. Prin utilizarea unui management energetic se poate economisi foarte mult, iar pentru a realiza acest lucru administraţiile locale trebuie să parcurgă câteva proceduri. AMET va asigura instruirea persoanelor responsabile cu parcurgerea tuturor procedurilor.
AMET este o instituţie independentă, un organism calificat, care îşi desfăşoară activitatea în interes comunitar şi al cărei obiectiv principal este de a participa la dezvoltarea sustenabilă a judeţului Timiş şi a regiunii, prin promovarea eficienţei energetice şi a utilizării resurselor neconvenţionale de energie.
„Este vorba de un eveniment mult aşteptat, de dimensiune regională, prin care Asociaţia pentru Managementul Energiei Timiş – AMET şi-a dorit să strângă reprezentanţii autorităţilor publice locale pentru a realiza acest proiect privind managementul energiei. Este o măsură firească, după ce la nivel de judeţ Timiş s-a consolidat deja primul masterplan energetic din ţară, care va fi lansat pentru dezbatere publică în următoarele luni. Aceste documente programatice, dar şi aceste planuri de acţiune pentru energie durabilă trebuie corelate la nivel de judeţ Timiş şi de primării. În următoarea lună va avea loc implementarea unui sistem de contorizare şi reglare automată a consumului de energie în Palatul Administrativ”, spune Marian Vasile, preşedintele AMET.
Citiți principiile noastre de moderare aici!