Vă reamintim că, potrivit Tratatului de aderare, România trebuie să respecte anumiți parametri ai poluării cu praf în marile aglomerări urbane. Pentru a fi siguri că raportările vor fi reale, specialiștii Comisiei Europene au cerut instalarea mai multor stații de monitorizare, trei dintre acestea fiind în Timișoara. Rezultatele sunt primite în timp real atât de specialiștii în mediu români, cât și de cei ai CE. Din cauza numeroaselor depășiri ale parametrilor stabiliți, România a fost la un pas să plătească amenzi de sute de mii de euro pe zi. Una dintre probleme se înregistra şi la Timişoara, unde în 2010 s-au înregistrat aproape 100 de depăşiri ale valorilor limită. Ignorând problema, specialiştii în mediu din Primăria Timişoara au încercat în urmă cu doi ani să dea vina ba pe praful care vine de la sârbi, ba chiar pe staţiile de monitorizare, care ar fi oferit date incomplete. Până la urmă, municipalitatea s-a săturat să se mai lupte cu praful din oraş şi, în 2011, a plantat o perdea de copaci în jurul staţiei de monitorizare a calităţii aerului de pe Calea Şagului şi mai mulţi copaci lângă cea de pe Calea Aradului. Până astăzi, în ciuda instistenţelor repetate ale presei, Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului nu a dat un răspuns clar cu privire la gradul de afectare a măsurătorilor din cauza acestei şmecherii.
În ultimele luni însă, în Timişoara nu s-au mai înregistrat depăşiri ale valorilor limită de praf în atmosferă. Primarul Nicolae Robu susţine că meritul este al programului de spălare a străzilor. Pentru ca să nu existe niciun dubiu, el a afirmat că va cere în depărtarea perdelei de copaci care maschează cele două staţii de monitorizare.
„Am dispus să se taie acea vegetaţie care a fost plantată în jurul sistemelor de măsurare a prafului”, a spus Robu.
Concomitent, se va continua şi acţiunea de îndepărtare a pământului care depăşeşte înălţimea bordurilor şi care ajunge în stradă la fiecare ploaie.
„S-a luat pământul de pe unele porţiuni pentru a fi sub nivelul bordurii. Se însămânţează iarbă, dar acum, când plouă, apa înoroiată nu mai trece peste bordură să ajungă pe carosabil. Această acţiune va continua la nivelul întregului oraş. Din păcate unele borduri sunt deteriorate şi au o înălţime de doar câţiva centimetri”, a mai spus Robu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!