Seria fotografică a celor 10 garsoniere dintr-o scară de bloc ca alte sute de mii din „paradisul locativ” comunist, realizată de Bogdan Gîrbovan, spaţii locuite azoi de pensionare care „au fost cineva”, cu carţile lor aranjate simetric pe dulapuri sau cu cortina în faţa patului, de băieţi „curăţei” sau de arişti boemi, redate într-un fascinant studiu deoptrivă estetic şi antropologic, Rebelul fără cauză, dar cu stindard şi un biet ciot falic, sculptat de Vlad Olariu, Auro-lacul lui Ioan Augustin Pop sau Omul balcanic al lui Teodor Graur, cu seceră, ciocan şi bicicletă, sunt tot atâtea discursuri despre ce mai poate însemna astăzi, în România, cuvântul „monument”. Atitudini ironice, anti-eroice, deconstruirea tipic postmodernă a cultului grandorii reprezintă filonul comun al expoziţiei intitulate Monumental.
„Lungă vreme erodat prin uzul infestat de politic, de-a lungul celor 50 de ani de propagandă şi de ideologizare a artei monumentale, acest concept nu şi-a recâştigat încă deplina libertate şi autonomie. De aceea, această expoziţie încearcă să pună în discuţie, prin reflecţiile plastice ale unor importanţi reprezentanţi ai artei contemporane, problematica extrem de complexă a monumentalului: raportul său cu factorul social, cu cel politic, raportul cu spaţiul în care se integrează, raportul cu materia pe care o foloseşte”, explică Andrei Jecza, curatorul expoziţiei.
Lucrările artiştilor Alexandra Bodea, Michele Bressan, Bogdan Gîrbovan, Teodor Graur, Peter Jecza, Vlad Olariu, Dan Perjovschi, Ioan Augustin Pop, Cristian Rusu şi Roman Tolici, reunite în expoziţia Monumental, pot fi admirate până în 30 mai 2012 la parterul clădirii C a City Business Centre.
Citiți principiile noastre de moderare aici!