Fortress Gate, Civis Center, Policentro Timişoara, Timişoara Plaza, Timişoara Shopping City sau Timişoara Outlet Village – sunt doar câteva dintre numele ce au existat doar pe hârtie.
Deocamdată, oraşul de pe Bega a rămas cu un singur mall, Iulius Mall, o investiţie pornită cu succes şi extinsă cu acelaşi succes. În rest, niciun alt mall nu a mai devenit realitate la Timişoara…
Cazarma U, de la mall, la hotel de lux
Unul dintre cele mai interesante proiecte era cel al Fortress Gate. Complexul comercial urma să fie ridicat în cadrul celebrei deja clădiri a Cazărmii U din Piaţa Mărăşti. Soarta acestui imobil de patrimoniu nu este una dintre cele mai fericite. Au existat numeroase planuri pentru reabilitare, dar din păcate până acum nici una nu a devenit realitate.
Fortess Gate propunea transformarea clădirii într-un centru comercial de toată frumuseţea, cu spaţii destinate publicului atât la parter, cât şi în câteva niveluri sub cel al străzii. A existat chiar ideea prelungirii spaţiilor comerciale pe sub Piaţa Mărăşti şi pe sub drumul de acces către zona Calea Aradului – Calea Torontalului.
În total, proiectul ce era programat de Europa Grup Investment ar fi avut aproape 21.000 metri pătraţi de suprafaţă comercială netă. Între timp, Cazarma U a urmat un nou traseu ce a însemnat revenirea în proprietatea Primăriei Timişoara, o nouă licitaţie şi câştigarea acesteia de către o femeie de afaceri ce doreşte transformarea imobilului într-un hotel de lux.
În loc de mall, la Abator cresc buruienile
Civis Center este un alt mall ce nu va deveni realitate prea curând.
Ar fi trebuit ridicat într-o altă zonă cu valoare istorică, fostul Abator. Omul de afaceri Ion Ţiriac şi spaniolii de la Riofisa International ar fi investit 100 de milioane de euro pentru un complex ce ar fi însemnat 65.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale.
Proiectul avea prevăzute 250 de magazine, piste de bowling, cinema, un casino şi un hypermaket. Alături de spaţiile comerciale la Abator, ar fi trebuit să fie ridicate spaţii de tip office şi rezidenţiale. Iniţial, data pentru inaugurarea complexului era anul 2010. Între timp, la Abator nu s-a întâmplat absolut nimic, zona este în conservare/ degradare…
Mall-ul din zona Modern, amânat la nesfârşit
O altă locaţie ce se află în conservare în perspectiva ridicării unui complex comercial de mari dimensiuni este cea a Plaza Center, din zona Modern. Tot până la finalul lui 2010 aici trebuia ridicat un mall de toată frumuseţea. Primul pas a fost făcut. A fost demolată fosta fabrică Filty, terenul fiind pregătit pentru viitoarea investiţie. Şi cam atât… În total, construcţia ar fi trebuit să acopere 71.000 de metri pătraţi. Erau prevăzute investiţii în clădiri rezidenţiale şi de tip office, în total 26.000 de metri pătraţi. De curând, compania deţinătoare a proiectului a anunţat o nouă amânare a demarării lucrărilor de construcţie la noua locaţie. E posibil ca investiţia să repornească în 2012-2013, au anunţat, la începutul acestui an, reprezentanţii companiei.
Centrul comercial dintre Timişoara şi Arad, mort din fază de proiect
Un alt proiect era cel al Policentro Timişoara. Centrul comercial, hotelier şi rezidenţial trebuia ridicat de italienii omonimi. Proiectul era unul ambiţios, dar la fel de lipsit de finalitate. Între timp, nici măcar pe site-ul oficial al dezvoltatorului nu mai există informaţii despre iniţiativă.
Timişoara Shopping City era gândit ca un proiect pentru un ansamblu comercial care să ofere acces la o serie de magazine din domeniul mobilei, al alimentaţiei, al articolelor sportive şi electronice şi al celor de tipul Do it Yourself. Locaţia era la patru kilometri de oraş, aproape de drumul dintre Arad şi Timişoara. Pe lista magazinelor cu greutate ce ar fi trebuit să se afle în noul parc comercial se numără Kika şi Baumax. În acest moment nu se mai ştie nimic de acest proiect.
„Parndorful” Timişoarei, un vis frumos
Oraşul de pe Bega ar fi trebuit ca în acest moment să aibă un Parndorf al ei, un mini-orăşel dedicat exclusiv produselor de firmă vândute la preţ de outlet. Centrul era gândit să fie situat pe Calea Şagului, la ieşirea spre Serbia, vizavi de actuala zonă comercială unde se află Real şi Praktiker. Dezvoltator era compania Incontro, iar numărul magazinelor ar fi fost de 120.
Suma necesară pentru ridicarea Outlet Center-ului era în proiect de aproximativ 70 de milioane de euro. Zona comercială ar fi ocupat 2,5 hectare, pe 1,2 hectare s-ar fi amenajat piaţete, alei şi spaţii verzi, plus o parcare cu 2500 de locuri.
Până la revenirea puterii de cumpărare a românilor la nivelul din anii trecuţi va mai trece ceva vreme. În aceste condiţii este greu de crezut că cineva se va mai încumeta să ridice asemenea spaţii mari comerciale. Deocamdată va trebui să ne mulţumim cu inaugurarea unor noi supermarket-uri şi a unui nou hypermarket.
Citiți principiile noastre de moderare aici!