Consilierii locali vor dezbate, la următoarea ședință de consiliu, un proiect de hotărâre privind aprobarea delegării de gestiune a serviciului public de curățare și transport a zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau îngheț. Ce înseamnă asta? Nu se știe exact, dar, potrivit primarului Nicolae Robu, viitorul contract poate fi încheiat fie prin atribuire directă societăților proprii ale primăriei, fie prin competiție, adică prin licitație. Ca să fie atribuit direct serviciul, municipalitatea ar avea nevoie de aviz de la Consiliul Concurenței, exact cum s-a întâmplat și în alte situații, cum ar fi, de exemplu, serviciul pentru întreținerea sistemului de iluminat public.
Firma sau firmele care se vor ocuparea de deszăpezirea orașului vor trebui să presteze servicii de curățare manuală zăpadă și gheață, curățare mecanizată zăpadă și gheață, combatere a poleiului și a gheții prin stropire cu soluție cu clorură de magneziu, clorură de calciu și clorură de sodiu cu inhibitor, de împrăștiere manuală de material antiderapant, de împrăștiere mecanică de material antiderapant, de încărcare și transportare zăpadă și gheață, dar și de curățare a gurilor de scurgere din rețeaua de canalizare.
„Activitatea de deszăpezire a municipiului Timișoara, aglomerare urbană cu peste 300.000 de locuitori, trebuie să se desfășoare în mod continuu, fără întreruperi, sincope în funcționare, pentru a preveni apariția unor blocaje sau evenimente nedorite, prin neefectuarea activităților de deszăpezire și combatere a poleiului”, se arată în documentația pregătită de reprezentanții Primăriei Timișoara.
Toate străzile în contract și utilaje cu GPS
Se va interveni în total pe un număr de 1.227 de străzi din Timișoara, pe un total de 2.602.484 mp, dar și în toate stațiile mijloacelor de transport în comun, pe o suprafață de 21.800 mp, cu fel de fel de utilaje. Acestea trebuie să fie obligatoriu dotate cu sistem GPS, pentru ca reprezentanții primăriei să poată urmări traseul zilnic al fiecărui utilaj.
„Mijloacele mecanice folosite la deszăpezire trebuie să se încadreze în norma de poluare a motorului minimum Euro 3 (pot fi și/sau motoare electrice sau hibride GPL). Se vor folosi utilaje dotate cu sistem GPS, pus la dispoziția beneficiarului pentru urmărirea îndeplinirii programului zilnic. Pentru recepții se va prezenta harta GPS pentru fiecare utilaj care efectuează traseul de deszăpezire. Compartimentul de specialitate va avea posibilitatea de vizualizare a traseului parcurs de utilaj, în timp real, precum și istoricul deplasărilor”, se mai arată în proiectul de hotărâre.
Vă reamintim, în luna martie a acestui an, primarul Nicolae Robu anunța că vom avea deszăpezire ca-n filme în Timișoara și că inclusiv timișorenii vor putea să vadă prin intermediul unei aplicații pe unde au trecut utilajele.
„Va fi obligatoriu ca firmele să aibă sistem de monitorizare computerizată, prin GPS. Vrem să facem ca, fie de pe telefon, fie de pe calculator, să se poată urmări procesul de deszăpezire, câte utilaje sunt pe teren, dacă se mișcă sau nu, dacă au lama lăsată sau nu, vom folosi culori pentru a marca traseele, să se vadă de câte ori a trecut pe ele, când trece lama prima dată să fie o culoare, când trece lama a doua oară să fie altă culoare. Eu spun că în iarna 2018/2019 vom avea așa ceva, proxima iarnă. Sper să terminăm licitația, va fi un caiet de sarcini foarte exigent. Există riscuri, dar trebuie să le asumăm și trebuie să ridicăm ștacheta. Vom lua decizii după cum vor decurge lucrurile”, a precizat edilul-șef.
Penalități de 5% lunar
În noul sau noile contracte vor fi prevăzute și penalități, de 5% pe lună, în cazul în care străzile nu sunt curățate în maximum 4 ore de la încetarea ninsorii.
„În cazul depunerii stratului de zăpadă și formării gheții, arterele de circulație ale mijloacelor de transport în comun, spațiile destinate traversării pietonale a străzilor, trotuarelor din dreptul stațiilor mijloacelor de transport în comun, respectiv refugiile de pietoni ale stațiilor de tramvai, căile de acces la instituțiile publice și unitățile de alimentație publică trebuie să fie practicabile în termen de maximum 4 ore de la încetarea ninsorii. În cazul unor ninsori abundente sau care au o durată mai mare de 12 ore se va interveni cu utilajele de deszăpezire pentru degajarea cu prioritate a străzilor pe care circulă mijloacele de transport în comun”, mai scrie în documentație.
Pentru neîndeplinirea obligațiilor, prestatorul va fi sancționat după cum urmează: cu 5% pe lună din valoarea facturii lunare nerespectarea termenului de maximum 4 ore de la încetarea ninsorii pentru degajarea căilor de acces spre instituțiile publice și unitățile de alimentație publică, nerespectarea termenului de 3 ore de la avertizarea meteo pentru împrăștierea materialelor antiderapante în vederea prevenirii înghețului și combaterea formării poleiului și nerespectarea locurilor de depozitare și descărcare a zăpezii rezultate în urma îndepărtării acesteia de pe căile publice și cu penalități de 1.000 de lei/zi pentru neîntocmirea jurnalului de activitate de timp de iarnă și neasigurarea stocurilor de materiale antiderapante până la data de 1 octombrie a fiecărui an de activitate. Aplicarea de 3 penalități conduce la rezilierea unilaterală a contractului de servicii.
Muncitorii contractați vor fi nevoiți să depoziteze zăpada adunată de pe străzile Timișoarei doar în anumite locuri. Mai exact, trebuie să o ducă pe străzile Cerna, Calea Moșniței – intrarea în Plopi, Bd. Industriei din Calea Moșniței, Rozelor – Vălișoara lângă dig canal Bega, Holdelor colț cu Silistra, Ion Inculeț colț cu Constantin Stere, Ștefan Procopiu colț cu Marginii și Energiei – lângă Retim. Operatorii serviciului de deszăpezire sunt obligați să lucreze 40 de ore/săptămână/schimb.
Durata contractului de delegare a gestiunii serviciului public de curățare și transport al zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț este de 4 ani, cu aprobarea prealabilă a CL Timișoara.
În ceea ce privește tarifele, acestea pare că nu au fost stabilite încă. Ele vor fi stabilite prin metode comparative (procedura de achiziție public) și vor reflecta costul efectiv al prestației, se mai arată în documentație.
Contractele primăriei pentru serviciul de deszăpezire au expirat încă din luna aprilie, iar specialiștii de pe C.D. Loga n-au reușit nici până acum să lanseze o nouă licitație. Vechile contracte erau încheiate în 2011 cu Societatea de Drumuri Municipale și Retim și expirau în noiembrie 2016, dar au fost prelungite până în aprilie 2018. Acopereau doar puțin peste 900 de străzi din totalul de peste 1.200 câte sunt în Timișoara și aveau valoarea de 26 de milioane de lei. Până în 2016, SDM și Retim au încasat numai 8,2 milioane de lei.
Rămâne de văzut dacă serviciul va fi scos în cele din urmă la licitație sau va fi atribuit direct vreunei societăți din subordinea municipalității. În cazul în care se merge pe atribuire sau încredințare directă, primăria va trebui să ceară aviz de la Consiliul Concurenței, ceea ce ar putea dura chiar și… o iarnă.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2094266″]
[related-post post_id=”2008899″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!