Zilele trecute vă spuneam că, odată ce s-a trecut la punerea în practică a proiectului, a ieșit la iveală un aspect foarte important: șoferii din Timișoara sunt mult mai lenți în trafic.
Reporterul tion.ro a făcut o vizită centrului de management al traficului amenajat odată cu implementarea proiectului. Am găsit acolo câțiva polițiști, dar și specialiști în trafic, de la firma care s-a ocupat de implementarea proiectului: Swarco. Adrian Vulpescu, manager tehnic al societății, este cel care lucrează cot la cot cu specialiștii primăriei pentru fluidizarea traficului în oraș.
La centrul de management de pe Bd. Iuliu Maniu, o încăpere uriașă cu un perete tapetat de monitoare arată tot ce se întâmplă în oraș la nivelul traficului. Acolo își va avea sediul și Comisia de Circulație de la nivelul primăriei, membrii acesteia putând urmări pe un ecran imens tot ce se întâmplă în oraș. Tot acolo, polițiștii locali și cei rutieri vor putea vedea neregulile din trafic sau îi vor putea prinde pe răufăcători, după ce va fi încheiat un protocol de colaborare cu primăria.
Undă verde sau „full adaptive”?
În peste o sută de intersecții din oraș au fost montate automate de trafic, care ajută sistemul să calculeze singur care este varianta cea mai bună pentru ca șoferii să nu stea aiurea la cozi. Există, practic, două variante, susțin specialiștii. Una pune accentul pe unda verde, iar alta pe eliberarea cozilor din intersecții. Încă se dezbate ce variantă este mai bună pentru Timișoara, deși cei implicați înclină deja spre cea de-a doua.
Zilele acestea se lucrează de zor la prioritizarea mijloacelor de transport în comun. Se va face astfel încât, pentru început, pe Bd. Liviu Rebreanu, tramvaiele de pe linia 9 să se miște mai repede. În prezent, în Timișoara funcționează unda verde pe mai multe bulevarde.
„Pasul imediat următor va fi să încercăm să facem același lucru cu automatele de trafic, să trecem pe «full adaptive». Automatele de trafic, pe de o parte, primesc informații de la detectorii de trafic, iar pe de altă parte primesc informații de la intersecțiile vecine, astfel încât în fiecare ciclu de semaforizare se încearcă adaptarea duratelor de verde. Pe de o parte, eliberează cozile din intersecții, iar pe de altă parte asigură, atunci când acest lucru este posibil, coridoare de undă verde. Diferența față de modul de lucru cu programe fixe, acesta fiind tot un mod de lucru adaptiv, în sensul că intersecțiile și atunci comunică între ele, dar în «full adaptive» accentul este pus pe eliberarea cozilor din intersecții. Odată eliberate cozile, în măsura în care geometria străzilor și volumul de trafic permit asta, se încearcă asigurarea în continuare a undei verzi. Deci, în modul de lucru «full adaptive», sistemul încearcă mai degrabă să elibereze cozile din fiecare intersecție și în subsidiar să asigure unda verde. Spre deosebire de celălalt mod de lucru, care este în funcțiune în momentul de față, care încearcă în primul rând asigurarea undei verzi și apoi eliberarea cozilor”, ne-a explicat Adrian Vulpescu, manager tehnic al firmei Swarco Traffic România.
Așadar, pe unele bulevarde am putea avea undă verde, iar pe altele s-ar putea merge pe eliberarea cozilor din intersecții. Asta ar însemna că, în unele intersecții, șoferii vor sta și la semafoare, deși se află pe bulevardele cu prioritate.
„Noi încercăm să balansăm dorința legitimă a unui conducător auto, care se așteaptă ca pe un bulevard important să prindă undă verde și să nu stea la coadă, dar pe de altă parte lucrurile trebuie privite global. În general, în modul de lucru «full adaptive», care pune accentul pe eliberarea cozilor din intersecții, repet, global vorbind, sistemul e mai eficient. Cu alte cuvinte, traficul se desfășoară mai bine din punct de vedere global. Vorbim, de fapt, de o arie care este supusă controlului, nu de tronsoane individuale de undă verde. Și atunci, din punct de vedere al controlului pe întreaga arie, de cele mai multe ori este mai eficient sistemul «full adaptive», pentru că, în medie, aceasta este o expresie foarte importantă, se asigură o deplasare mai fluentă a plutoanelor de autovehicule. Asta în detrimentul scăderii undei verzi pe anumite bulevarde. Dar global, la nivelul municipiului, există un câștig mai mare, de regulă, dacă se folosește sistemul «full adaptive», decât dacă se implementează două sau trei coridoare de undă verde și atât”, ne-a mai spus Vulpescu.
În cele din urmă, decizia va fi luată de cei din primărie, ajutați de specialiștii în trafic de la firma care implementează întreg sistemul în Timișoara. Sistemul „full adaptive” însă, poate fi aplicat cu succes la Timișoara, iar cei care se ocupă de asta susțin că va funcționa foarte bine pe marile bulevarde: Take Ionescu, Liviu Rebreanu, Sever Bocu, Calea Aradului. De acolo ar putea dispărea așadar unda verde.
Cel mai performant sistem din Europa
Proiectul implementat la Timișoara, conține, de fapt, mai multe subsisteme: semaforizare, management al flotei de transport public, sistemul de enforcement și sistemul CCTV (n.r. de supraveghere), precum și subsistemele anexă – de afișare pe panouri cu mesaje variabile și cel de comunicație. Toate acestea fac ca sistemul aplicat în capitala Banatului să fie cel mai performant din Europa, la ora actuală. Se ține cont aici de echipamente și softuri.
Pentru ca sistemul de management al traficului să rămână cel mai performant din Europa este nevoie de adaptare continuă. Cei opt operatori ai primăriei, alături de polițiști rutieri și polițiști locali, se vor ocupa ca traficul să fie fluent, atunci când sistemul nu poate face față. Situațiile nu sunt dese, susțin specialiștii.
„Noi trebuie să finisăm sistemul, să terminăm probele de prioritizare a transportului public și apoi să vedem care va fi modul de lucru pentru fiecare zonă importantă a orașului Timișoara. Sistemul de semaforizare a fost conceput astfel încât să necesite o intervenție minimă din partea operatorilor. Adică nu trebuie să ne gândim că trei sau patru operatori vor face modificări non-stop în programul de semaforizare. Nu, nu este cazul. Sistemul este făcut să meargă automat. Sigur, pot exista cel puțin două situații în care să nu poată face față: evenimente complet neprevăzute – accidente de circulație sau ploi torențiale – sau manifestații. Atunci, intervenția unui operator este necesară”, a precizat Vulpescu.
Un lucru este cert: anul acesta, traficul din Timișoara va fi mai fluent decât a fost în urmă cu un an, susțin specialiștii.
Proiectul „Trafic management și supraveghere video” a prevăzut semafoare noi în 44 de intersecții, 90 de intersecții modernizate, montarea de camere de supraveghere în 134 de intersecții, montarea a 230 de camere video în trafic, a șapte radare de viteză, a 13 radare de informare, a 13 panouri cu afișare numerică, precum și montarea unui număr de 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roșu, a 17 panouri de afișare a mesajelor variabile și amenajarea unui centru de comandă pentru trafic și supraveghere video, cel de pe Bd. Iuliu Maniu. Totul a costat aproape 6 milioane de euro, mare parte din bani venind de la Uniunea Europeană.
Mentenanța sistemului o va face Societatea de Drumuri Municipale, cu ajutorul Swarco Traffic România, care se ocupă și de garanție, pe o perioadă de cinci ani.
Acest material a apărut și în săptămânalul AGENDA.
Articole pe aceeași temă:
Definitia traficului din Timisoara: este mai lent decat in alte orase
Citiți principiile noastre de moderare aici!