După mult timp petrecut în online și schimbări constante ale scenariilor de revenire la școală, elevii pot simți impactul trecerilor bruște de la un mediu la altul, fără să înțeleagă exact ce se întâmplă. Psihologul școlar Amalia Doboș spune că este ideal ca în această perioadă părinții să introducă un program pentru lecții, care să alterneze cu timpul de ieșit în natură. În plus, un mediu de învățare liniștit și încurajarea copiilor că au depus maximul de efort pentru realizarea sarcinilor îi ajută să revină la normalitate.
„Timpul mult petrecut în fața ecranelor a adus deservicii atenției și perseverenței în munca intelectuală. Acestea trebuie recuperate, cu multă grijă și treptat.
Ce ar trebui să facă părinții, adevărații regizori, acasă, este, în primul rând, că trebuie să-i fie foarte clar copilului, fie că e ciclu primar sau gimnazial, pentru că deja la liceu deprinderile intelectuale sunt formate, care este timpul de lucru și ce au de făcut. La început pauzele să fie mai dese, iar apoi să se formeze un ritm. De asemenea, trebuie un ambient potrivit: să fie liniște, să fie totul la îndemână, comod și luminos. Este de mare ajutor să existe clar conturat obiectivul lucrului bine făcut. Funcționalitatea cerebrală, fiind în convalescență, a fost cea mai grea afectată și trebuie să recuperăm. Încercăm ca părinți să-i liniștim pe copii, că trebuie să facă temele cu atenție, cu răbdare, cu siguranța faptului că au făcut cât au putut mai bine”, explică psihologul Amalia Doboș.
Ieșitul în natură și lectura, în timpul liber
După ce își îndeplinesc cerințele legate de școală, pauze de recreere în aer liber și lectura ar trebuie să ocupe timpul rămas.
„Contrastant este când trebuie revenit la dinamism, la ieșitul afară. Fie că reia sportul practicat înainte, fie că merge în parc să se întâlnească cu prietenii sau la o plimbare sau că iese în grădină, asta nu poată să lipsească din culoarea după-amiezei unui școlar. Trebuie reluată vioiciunea aceasta, contactul cu natura, tot ce contrastează cu lipsa aceasta de viață din online. În tot tabloul acesta ar încăpea și lectura, pentru că ea recuperează mult din activitatea cerebrală aflată în stand-by cu online-ul”, mai spune psihologul școlar.
Activități propuse la școală
Psihologul școlar a propus și câteva activități pe care profesorii le pot face la orele de dirigenție cu copiii. Printre aceste activități se regăsesc munca în echipă, discuțiile sincere și activitățile specifice de revenire: ieșitul la tablă, prezentarea temelor și interactivitatea la orele de curs.
„La școală noi reluăm pas cu pas, noi profesorii vorbim între noi să nu-i speriem pe copii și să-i integrăm treptat în ritm. Trebuie să ne reluăm vechile obișnuințe: lucrul în echipă în timpul orelor, interactivitatea în timpul orelor, ieșitul la tablă, prezentarea temelor. În special jocul didactic e la mare preț, el ar trebui propus și spre clasele gimnaziale, chiar dacă la primar este nelipsit
Ceea ce mai fac eu ca psiholog cu colegii diriginți la orele dedicate este să pună focusul pe ceea ce s-a modificat și ce avem de recuperat, dacă s-a pierdut ceva și cam pe unde, acestea trebuie puse la lumină și lăsați copiii să vorbească. Ei îmi spun că este greu cu trezitul și venitul la școală, dar sunt foarte bucuroși și dispuși să-și asume asta, conștientizează și spun că e un dezavantaj mic care poate fi asumat. Sunt conștienți și că evaluarea este mai grea și că e în regulă să revină. (…) Dacă suntem atenți nu e greu de recuperat. Lucrul în online nu va dispărea oricum din activitatea noastră”, ne-a mai spus psihologul Amalia Doboș.
În Timiș, peste 90.000 de elevi s-au întors în bănci, în formația completă. 54 de școli din județ mai sunt în scenariu galben.
editor Amalia Kui
Pe aceeași temă:
Elevii din Dudeștii Vechi, Orțișoara, Gottlob și Tomnatic revin, cu toții, la școală
Trimite articolul
XHala psihologi: când e online plângeți după școală, când e școală plângeți după chiul.
Din cate am inteles eu, este o diferenta fundamentala intre urmatoarele 2 situatii:
1. se termina vacanta si elevii vin la scoala – nici un fel de deficit emotional
2. se termina varianta online si se continua prin prezenta fizica la scoala – deficit emotional garantat
Poate cineva sa-mi explica cum anume functioneaza cele de mai sus. Psihologii, in particular. De asemenea, poate cineva din guvern sa explice bataia de joc la adresa elevilor din ultimele 14 luni. Un guvern care, acum ca dintr-o data aproape toata tara este in “scenariul verde”, o sa se laude iarasi si iarasi cum ca au gestionat pandemia in cel mai bun mod posibil, ca au luat cele mai bune masuri, ca vaccinarea a cauzat ajungerea in acest “scenariu verde” (nu imunizarea colectiva care s-a facut in cele 14 luni de pandemie in mod natural, ca la orice alta forma de gripa), ca prin PNRR pe care il tot plimba de la unul la altul si la care UE le-a dat review negativ Romania o sa ajunga mica America, etc. Per total, am suportat 14 luni de bataie de joc si acum toti cei responsabili de asta plang cu lacrimi de crocodil. Plus ca bataia de joc o sa continue, nu va faceti sperante si iluzii ca s-a terminat.
Ar trebui ,musai, infintat un minister separat pentru aceasta.
Si trebuie reconvertite toate spitalele suport covid pentru suport emotional.
Ar trebui solicitat sprijin OMS de urgenta.
Trebuie sa se implice activ uniunea europeana, ONU si UNICEF.
Poate,poate asa vlastarii nostri vor reusi sa depaseasca traumele emotionale prin care trec dupa asa o nenorocire.
Auzi domnule , ce tupeu pe guvernantii actuali , sa indrazneasca ei sa cheme vlastarii la scoala. De parca se mai invata ceva !