Reprezentanții Casei Județene de Pensii Timiș au organizat o nouă conferință de presă în care prezintă informații referitoare la „mica recalculare” a pensiilor.
Este vorba despre recalcularea după sporurile primite înainte de aprilie 2001, pentru care beneficiarii trebuie să aducă adeverințe. Acestea trebuie obținute fie de la firmele unde au lucrat – dacă mai există – fie de la serviciile private care au preluat arhivele.
„La societățile care sunt încă active nu este o problemă. Merg își ridică adeverința. E adevărat, trebuie să stea o perioadă mai lungă în perioada aceasta, pentru că sunt foarte multe solicitări de eliberare de adeverințe. Altfel, consider că este important să poată să știe cui să se adreseze, pentru că noi nu avem societățile lichidate sau care s-au desființat. Nu le avem în baza de date ca să putem să spunem «domnule, vă adresați la arhivarul SRL de la, să zic, Giurgiu, sau de la Săvârșin sau de la Cluj sau care pe unde este. Atunci, benefic pentru toți este să se adreseze arhivelor județene”, a declarat Cristian Mircea, directorul Casei Județene de Pensii Timiș.
Ce facem dacă firmele nu mai există?
Arhivele firmelor care nu mai există – unele chiar și ale firmelor care încă au activitate – au fost preluate de firme de arhivare. De multe ori, este complicat de aflat care firmă a preluat arhiva, deci cui să se adreseze pensionarii care vor să le fie recalculată pensia și cu sporurile primite înainte de 2001. Tocmai de aceea, le poate fi de folos să ia legătura cu serviciile județene de arhivare. Acestea nu păstrează state de plată, dar pot afla care societate privată o face.
„Ceea ce vreau să precizez este faptul că instituția arhivelor naționale nu deține state de plată. (…) Pensionarii pot să se adreseze instituției noastre pentru informații cu privire la locul de păstrare a statelor de plată pentru instituțiile care s-au desființat, care s-au lichidat.
Totodată pe internet, pe motorul de căutare Google pot introduce «evidența arhivelor la operatorii economici autorizați de prestări servicii arhivistice». Automat o să vă apară această listă cu un câmp de căutare. Introduceți denumirea societății respective și apare unde se află arhiva respectivă. Aici avea o mențiune de făcut: au fost introduse datele doar pentru acele societăți desființate. (…)
Totodată, tot pe site-ul Arhivelor Naționale este Registrul național al producătorilor de servicii arhivistice, adică operatorii economic cu resurse arhivistice, cei care sunt autorizați de instituția Arhivelor Naționale”, a explicat, printre altele, Raul Rus, șeful Serviciului Arhivele Județene Timiș.
Practic, instituția condusă acesta poate îndruma pensionarii către firmele care gestionează arhivele societăților unde au lucrat în trecut.
Atenție la câteva detalii!
Atât reprezentantul serviciului județean de arhivă, cât și cei ai casei de pensii au atras atenția că pensionarii care se adresează acestor firme pentru a obține informații trebuie să precizeze cât mai multe detalii pentru a face mai ușoară și mai precisă obținerea de informații.
De exemplu, să vadă care este ultima denumire a firmei, înainte de desființare, pentru că s-ar putea ca în arhivă să nu fie trecută și denumirea din perioada în care persoana în cauză lucra acolo.
Altfel, să atașeze în cererea către serviciul arhivistic (trimisă fizic sau pe e-mail) și fotografii sau copii după carnetul de muncă, cartea de identitate, contractele de muncă, certificatul de căsătorie – pentru femeile care și-au schimbat numele de familie – sau orice alt document care ar putea facilita căutarea în arhivă.
Probleme ar putea apărea doar dacă, din diferite motive, arhivele au fost distruse de incendii, inundații, condiții improprii sau din alte motive.
Dacă sunt nemulțumiți de informațiile primite de la serviciile arhivistice, aceștia ar trebui să ia prima dată din nou legătura cu acestea, pentru a vedea dacă nu a fost făcută o greșeală, sau, altfel, să meargă în instanță. Pot apela și la serviciile județene de arhivă, însă acestea pot amenda firma doar dacă aceasta refuză să pună la dispoziție informațiile solicitate.
Vă amintim, sporurile și bonusurile de dinainte de 2001 măresc și ele pensiile, conform noii Legi a Pensiilor. Adeverințele solicitate firmelor de arhivare se referă doar la sporurile nepermanente, pentru cele permanente nefiind nevoie de depunerea acestui document la casele județene de pensii. Mai multe detalii despre acest lucru și lista sporurilor permanente și nepermanente care intră la „mica recalculare” găsiți AICI.
Alte detalii despre noua Lege a Pensiilor și recalculare puteți citi în materialele dedicate conferințelor de presă din ultimele săptămâni ale Casei Județene de Pensii Timiș, AICI și AICI.
Trimite articolul
XArhiva a LUAT FOC. 15 ani de acord global pierduți.Nimic nu s-a prevazut în acest caz în prezenta lege.
Statele de plata trebuiau pastrate 50 de ani!
Deci, in prezent trebuie sa existe informatii incepand din 1974!
De ce statul a aruncat arhivele de munca?