În opinia lui Dan Bedros, chiar dacă România are „bolile” ei, aici nominalizând „fiscalitatea total exagerată”, care o face să nu mai fie o ţară de manoperă ieftină, şi lipsa de predictibilitate a sistemul fiscal, adică faptul că regulile se schimbă de azi pe mâine, decizia finlandezilor de a închide fabrica de la Cluj ţine de faptul că cel mai mare producător de telefoane mobile din lume nu a analizat bine piaţa şi nu s-a adaptat la cerinţele ei.
„Ceea ce se întâmplă la Cluj – şi ştiu bine domeniul, pentru că provin din telecom, 18 ani am condus Alcatelul, deci ştiu exact domeniul – nu e foarte legată de România toată treaba asta. (…) O multinaţională şi orice investitor, când vine într-o ţară, analizează în primul rând necesarul ţării. Nu este o diferenţă imensă cum este China sau India să vină aici numai de dragul manoperei. Vine dacă există o piaţă. Am o piaţă care îmi dă existenţa, România, iar de aici mă duc în export şi aşa mai departe. De exemplu cum e în industria auto. Existenţa Renault şi Ford a făcut ca toţii furnizorii, subcontractanţii din industria auto să investească în România. E o piaţă internă. Asta e raţiunea pentru care se duc foarte mulţi în China. China însăşi e o piaţă de desfacere uriaşă”, spune Bedros.
După părerea sa, grupul Nokia trebuie să părăsească România, unde iPhone-ul a explodat, şi să mute afacerea în China pentru că nu are încotro. „Nokia de fapt a transferat din Germania aici şi părerea mea e că au fost două faze: au vrut de la început să transfere în China, dar era mult mai complicat, au dezvoltat un produs de nivel foarte jos, iar România nu e ţară de nivel doi, ci, din contră, în domeniul IT, e o ţară mult mai avansată. Drept dovadă, pe lista ţărilor de penetrare de debite pe bandă largă România e pe locul cinci. Aici a explodat iPhone-ul, nu mai cumpără nimeni dacă vin să îi dau un telefon, chiar dacă e mai ieftin, să i-l dau cu funcţii minimale. Nu e cultura asta. Omul preferă să nu mănânce, dar să aibă cel mai modern telefon. Asta, unul de la marketing trebuie să o simtă. Eroarea fundamentală a pierderii pieţei este a lui Nokia. Sunt sigur că n-are încotro şi mută în China, unde costurile sunt mici şi aşa mai departe…”, a declarat, pentru www.tion.ro, Dan Bedros.
În opinia fostului şef al Alcatel pentru Europa de Sud-Est, cei de la Nokia nu au estimat succesul iPhone-ului.
„Cred că ceea ce s-a întâmplat la Cluj e o eroare a lui Nokia. Nokia nu a estimat evoluţia pieţei. A avut aroganţa ăluia care controlează piaţa, să nu uităm că acum opt ani avea 80 la sută din piaţa de terminale, acum patru ani avea 60 la sută şi acum are 25 la sută. A avut aroganţa de monopol, el e cel mai mare, şi n-a ţinut cont de necesarul pieţei. Nu a estimat efectul iPhone-ului”, a adăugat Bedros. În plus, spune specialistul telecom, finlandezii de la Nokia nu au reacţionat la ascensiunea iPhone, spre deosebire de alţi competitori de pe piaţă.
„Apple a venit târziu, a pornit de la zero şi a avut o idee genială, a schimbat lumea. Nu mai e nevoie de terminal de voce, ai terminal internet, o forţă putea reacţiona. Ca dovadă Samsungul, imediat a scos un terminal echivalent, a pus Androidul, chinezii de asemenea s-au mişcat şi au copiat, ei nu s-au mişcat. Pentru mine e de neimaginat pentru că avea piaţa, avea capacitatea de desfacere, şi nu s-au adaptat. Nu era nicio problemă pentru că nu îl faci identic, dar preiei ideea. Androidul e un soft liber. Asta a fost ideea, el permite tuturor să dezvolte aplicaţii pe acelaşi sistem”, mai explică Dan Bedros.
Nokia intenţionează să închidă capacităţile de producţie din România până la sfârşitul anului 2011. Peste 2.000 de oameni vor rămâne fără locuri de muncă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!