Curtea de Justiție a Uniunii Europene a anulat decizia Comisiei Europene de validare a ajutoarelor românești către Aeroportul Internațional Timișoara în favoarea Wizz Air.
Societatea Naţională „Aeroportul Internaţional Timişoara – Traian Vuia” SA, în cadrul unei strategii prin care urmărea atragerea companiilor aeriene low-cost şi creşterea rentabilităţii globale a aeroportului, a semnat în anul 2008 cu Wizz Air Hungary Legikozlekedesi Zrt, o companie aeriană maghiară low-cost, acorduri care definesc principiile cooperării lor, precum şi condiţiile generale de utilizare a infrastructurilor şi a serviciilor aeroportuare de către Wizz Air.
Doi ani mai târziu, în 2010, două dintre aceste acorduri au fost modificate printr-o nouă schemă de reduceri convenită între Wizz Air şi Aeroport.
La scurt timp, compania aeriană regională română Carpatair SA a depus la Comisia Europeană o plângere prin care a pus în discuţie ajutoare acordate de autorităţile române Aeroportului Internaţional Timişoara în favoarea Wizz Air.
Comisia Europeană, prin decizia din 24 februarie 2020, a considerat că finanţarea publică acordată Aeroportului între anii 2007 şi 2009 pentru dezvoltarea terminalului pentru zborurile în afara Schengen, îmbunătăţirea căii de rulare, extinderea platformei şi echipamentele de iluminat constituie un ajutor de stat compatibil cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) TFUE1.
De asemenea, prin aceeași decizie, Comisia Europeană a constatat că finanţarea publică pentru drumul de acces şi dezvoltarea zonei de parcare în 2007 şi pentru echipamentele de securitate în 2008, tarifele de aeroport din AIP 2007, AIP 2008 şi AIP 2010 şi acordurile din 2008 încheiate cu Wizz Air (inclusiv acordurile de modificare din 2010) nu constituie ajutor de stat în sensul articolului 107.
Miercuri, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a respins argumentaţia Comisiei Europene potrivit căreia acţiunea introdusă de Carpatair SA ar fi inadmisibilă.
„Tribunalul consideră, în plus, că societatea Carpatair SA este direct afectată de decizia în litigiu în măsura în care, pe de o parte, aceasta afectează în mod direct dreptul său de a nu suferi pe piaţa relevantă o concurenţă denaturată prin măsurile în litigiu şi, pe de altă parte, lasă intacte efectele măsurilor în litigiu în mod pur automat numai în temeiul reglementării Uniunii şi fără aplicarea altor norme intermediare”, se mai arată în decizia instanţei.
Interpelat, vineri, în legătură cu acest subiect, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, a răspuns: „am avut o discuție în această dimineață cu directorul Stamatovici, mi-a spus că a discutat inclusive cu Comisia (n.r. – Europeană) pentru că este o decizie a Comisiei, nu a Aeroportului, și Comisia va ataca această decizie. Mi-e greu să mă pronunț. Repet, e vorba despre un proces pe care Comisia l-a pierdut”.
Daniel Oliver Stamatovici, director general al Aeroportului Internațional „Traian Vuia” Timișoara, a declarat pentru Tion că următorul demers juridic va aduce dovezi suplimentare care să justifice decizia luată.
„Avem convingerea că Comisia Europeană va justifica în fața Curții Europene de Justiție decizia favorabilă aeroportului. Considerăm că la următorul demers juridic Comisia Europeană va demonstra, cu datele și documentele deja transmise, faptul că acordurile comerciale dintre Wizz Air și Aeroportul Internațional Timișoara nu constituie ajutor de stat. Cu siguranță, următorul demers juridic va aduce dovezi suplimentare care să justifice decizia luată”, a declarat Stamatovici pentru Tion.
Citiți principiile noastre de moderare aici!