Mai multe domenii de top în piața muncii se confruntă cu un deficit de cadre didactice în mediul universitar. Cauzele sunt fie pensionarea profesorilor, dar și salariile mari din privat în specializări precum Automatică și Calculatoare, Arhitectură sau Mecanică, care au dus la limitarea posibilității de a atrage personal nou.
Este și cazul Universității Politehnica. Pentru a acoperi acest deficit, a legat numeroase parteneriate cu companiile din vestul țării, astfel încât acestea să pună la dispoziție specialiști care să predea un număr redus de ore.
Domeniul IT este cel care prezintă cel mai mare interes pe piața muncii. În perioada 2015-2019, UPT a mărit cu zece la sută în fiecare an numărul de locuri la specializările din această zonă, dar de acum încolo nu va mai fi posibil acest lucru. S-a ajuns la o limitare a resursei umane. La specializările Facultății de Automatică și Calculatoare sunt cele mai multe cadre didactice care provin din rândul companiilor. Aproape 100 de specialiști.
„Acești colaboratori vin și predau începând de la 2 ore de laborator pe săptămână și ne ajută să le oferim studenților o viziune mai clară asupra pieței muncii și a abilităților pe care trebuie să le dezvolte. Ei îi ajută pe tineri pentru că vin cu experiența pe care o au în companii și pot să le deschidă și oportunități pentru anumite joburi. În multe cazuri s-a întâmplat ca aceste cadre didactice să îi recomande pe cei mai buni studenți în firmele unde activează. Pentru ei este al doilea job, iar un dezavantaj este că nu putem să îi implicăm în activități administrative sau în diverse proiecte pe care le derulăm și am avea nevoie de experiența lor”, a declarat Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.
Doctoratele industriale, o posibilă soluție
În prezent, un cadru didactic titular are în grijă un număr dublu de studenți, spre deosebire de începutul anilor 2000. Din acest motiv este nevoie de oameni din exterior care să completeze locurile libere de la catedră. Reprezentanții UPT au discutat cu reprezentații companiilor modelul de doctorat industrial, care în România nu este momentan legiferat, dar care ar pute ajuta sistemul universitar.
„Am discutat cu reprezentanții companiilor modelul de doctorat industrial, care funcționează foarte bine în vestul Europei. În România nu este legiferat, însă se pot găsi soluții astfel încât acest model să fie pus în practică și să ajute sistemul universitar. Asta presupune ca un număr și mai mare de specialiști din mediul privat să fie inclus în programele de doctorat și să poată ține cursuri în Politehnică. Noi avem nevoie de cadre didactice în IT, în special. De exemplu, pentru a putea crește din nou cifra de școlarizare în acest domeniu, ar fi nevoie și de o creștere de 20% a corpului profesional. Pentru o creștere mult mai pronunțată a numărului de locuri pentru studenți, adaptată nevoilor din piață, avem nevoie de o creștere cu 50% a numărului de cadre didactice. Și la Mecanică problemele încep să se arate, dar se vor acutiza în următorii ani pentru că un sfert dintre titularii existenți se vor pensiona”, a spus rectorul Universității Politehnica, Florin Drăgan.
Actualii studenți doresc să predea „lucrând într-o companie, nu ca titulari în cadrul universității”
Pentru a-i determina pe tineri să rămână în domeniul universitar, s-au luat o serie de măsuri, printre care și acordarea de burse din fonduri proprii care pot ajunge până la 2.000 de lei pe lună pentru studenții cu performanțe. Mulți dintre cei care au obținut un astfel de beneficiu în anii trecuți, „au rămas pentru un program de doctorat și au predat, în paralel la anumite specializări”, menționează reprezentanții instituției.
„Numărul celor care doresc să predea este în creștere datorită burselor și unei bune colaborări cu ligile studențești. Problema este că unii doresc să predea lucrând într-o companie, nu ca titulari în cadrul universității. Pornind de la această dorință, am discutat cu companiile să oferim burse sau granturi celor care rămân în universitate după doctorat. De asemene, ei pot avea acces la diverse activități de cercetare sau sunt sprijiniți să realizeze lucrări științifice”, a încheiat Florin Drăgan.
editor Amalia Kui
Trimite articolul
XUn mişmaş, unul din multele care se practică. Invațământul e parazitat de clanuri si cumetrii oricum, intrarea este imposibila in sistem fara un naş, deoarece nu exista transparenta, birocratia e cat casa, iar probele sunt opace si interviurile rezolva rapid respingerea celor care nu sunt “ai cuiva”, fara a mai conta inteligenta sau competenta. Cum rezultatele magariilor se vad cu ochiul liber la calitatea educatiei, au gasit cum sa acopere asta, chemand din privat mentori, contra cost desigur. Banul public e irosit in continuare, intr-un mod “upgradat”.
Una e sa stii, alta e sa-i faci si pe altii sa stie. Psihologie, pedagogie, metodica, interes si dedicare pentru studenti nu-i de ajuns sa fii specialist. Nu mai votati partide care fie nu considera invatamantul o prioritate, fie vor doar sa-l privatizeze. Ce tara UE are cel mai mic procent din pib alocat invatamantului? Raspuns: Romania…educata.
Fabrici de diplome in proportie de 90 la suta , cam despre acest lucru vorbim cind ne referim la asa zisele institutii de invatamint superior,atit de stat cit si particulare.
Inventam noi si noi specialitati care de care cu denumiri mai pompoase fara nici o acoperire pe piata muncii doar ca sa se dea salarii uriase unor ,, profesori universitari ,, ( exemplu, la Facultatea de agronomie ).
Si cei de la universitatile cu traditie vor sa creasca an de an numarul de studenti la ,, taxa ,, ca sa ii concureze pe cei de la cele private.
Se ard etapele in care cineva trece de la asistent la ditamai profesorul universitar.
Cum este posibil sa fi student la ,, zi ,, si sa fi angajat cu norma intreaga , si foarte multi dintre studentii actuali fac acest lucru.
Nu toti sint genii ca sa nu participe la cursuri sau laboratoare si seminarii.
Calitatea invatamintului superior a scazut dramatic in ultimii 20 de ani,a devenit o afacere foarte rentabila in detrimentul pregatirii studentilor.
Ce am scris este la modul general nu se refera doar la politehnica timisoareana.
Sper ca si de acum incolo sa se pastreze cit de cit strictetea la bacalaureat pentru a nu accede la invatamintul superior tot felul de loaze si ciocoflenderi vorba unui stimat actor,ca si asa sint destui si acum.
Dar cred ca sefii acestor ,, institute ,, de invatamint superior private dar si de stat vor face ei ceva ca sa treaca bacalaureautul cit mai multi ca sa aiba materie prima pe viitor.
-
Domnule draga, ca ai zis de bacalaureat… in el se blocheaza doar “fii ploii”, cum zice vorba veche. Cu toata strictetea de care pomenesti, invata-nu invata, sunt unii care trec binemersi, desi nu poti schimba o propozitie logica atunci cand vorbesti cu ei. De unde rezulta ca pentru cine e musai, strictetea aia are niste puncte cheie in culise, unde se fac aranjamente! Nu iti poti pune bază in ea, că ajunge la fabricile de diplome numai tinerimea care are cunostintele de maturitate (ca bacalaureatul este examen de maturitate, da?) si de programa de baza necesare pentru a putea avea cap de studii superioare. Mai departe, de acord cu ce descrii despre universitati.
-
Ai 20-22 de ore pe saptamana. Asta vine 4 ore / zi. Majoritatea cand se poate pun cursurile de la 4, de la 6 dupamasa in ani terminali tocmai sa acomodeze pe cei care lucreaza dimineata. Nu zic ca e metoda recomandata (eu nu am lucrat o secunda inainte de diploma) dar.. se poate
La Agronomie te iau si fara bac ! Te inscriii , platesti si pac esti telectusl .
a plecat robu la pensie si brusc numai au profesori universitari…:)))
eu zic ca e bine sa invete stundentii si de oameni din “campul muncii”
sunt unii profesori care predau aceeasi materie din ’80 si numai este de actualitate
Sa fim serioși!
Doctoranzii își doresc sa predea, nu sunt lăsați de caracatița numita cumetrii ! Verificați în mecanica, arhitectura, it și se va constata ca cel puțin 70 % sunt neamuri ! Dacă nu ai pile puternice nu ai nici o șansă de a deveni cadru universitar. Vorbesc în calitate a frate a fost doctorand la automatica care știu cât sa zbătut sa rămână în universitate . Oricât ai fi de bun nu ai nici o șansă deoarece locurile sunt rezervate neamurilor. Este o adevărată fabrica de interese. Si ce logica are sa aduci pe cineva din exterior dar pe al tău docorand sa nu îl lași sa predea? UN MARE SEMN DE ÎNTREBARE! DOVADA CA INTERESELE SUNT SI DINCOLO DE POARTA UNIVERSITATII !
Domnule rector.
Am și eu o întrebare, va scriu în calitate de doctorand. Cum se justifica ca sunt destul de bun sa tin cursuri pentru 3 profesori dar insuficient de bun ca sa fiu asistent universitar? Și cu ce sunt mai calificati colaboratorii externi care au doar o facultate, nu ca mine și masterat, doctorand și curs pedagogic efectuat ? Este anormal ca cineva din exterior, sub nivelul meu de studii sa vina sa predea ca și colaborator extern iar eu sa nu am loc !