„Ca să înțelegeți cât de jalnic se mișcă Ministerul Transporturilor și compania de drumuri CNAIR, amintesc că pentru acest proiect intitulat “Drum de legătură Autostrada A1 Arad – Timișoara – DN 69” licitația pentru studiul de fezabilitate a fost lansată la sfârșitul lui 2014, iar azi în 2018, nu are încă lansată licitația pentru contractarea unui constructor!”, a transmis, luni, prin intermediul unui comunicat de presă, Cătălin Drulă.
El spune că, de fapt, la Ministerul Transporturilor există un pachet de trei drumuri de legătură, ale căror studii de fezabilitate s-au realizat în parale: Este vorba despre cel de la Timișoara, unul la Cluj – între A3 Transilvania și DN1 – Tureni – și unul la Giurgiu (între DN5 și Vama Giurgiu).
„Dintre aceste trei, singurul care are licitație lansată pentru construire (cu oferte deja depuse) este cel de la Giurgiu. Cel de la Cluj este abandonat. Iar drumul de la Timișoara se mișcă cu viteza melcului printre departamente și ministere. Oficial – blocajul curent la drumul de legătură este obținerea acordului de mediu, în fapt – ca tot restul parcursului acestor proiecte – e vorba de birocrație și neputință”, mai spune Drulă.
El a realizat și o istorie nu chiar scurtă a acestui proiect, care arată așa:
”21 noiembrie 2014: se lansează licitația pentru realizarea Studiului de Fezabilitate
12 decembrie 2014: se depun ofertele
24 aprilie 2015: se semnează contractul pentru realizarea SF-ului
18 decembrie 2015: se depune solicitarea de emitere a acordului de mediu la Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Timiș
17 iunie 2016: se aprobă de CNAIR studiul de fezabilitate
octombrie 2016: Ministerul Transporturilor (MT) nu aprobă investiția pentru că nu identifică sursă de finanțare
noiembrie 2016: insist la MT că acest proiect este fezabil și eligibil pentru finanțare europeană
decembrie 2016: MT revine cu identificarea unei surse de finanțare, respectiv capitolul “Siguranță rutieră” din Programul Operațional Infrastructură Mare
ianuarie 2017: la audiere, cer noului ministru Cuc să nu lase în sertar cele trei drumuri de legătură și să urgenteze lansarea licitațiilor de construire
3 martie 2017: CNAIR mai aprobă o dată studiul de fezabilitate
20 martie 2017: ultimele “completări” la solicitarea de emitere a acordului de mediu sunt depuse la APM Timiș (notă: la 15 luni de la depunerea solicitării inițiale!)
22 martie 2017: MT aprobă studiul de fezabilitate
23 martie 2017: trimit o interpelare privind pașii necesari și estimarea lansării licitației
5 aprilie 2017: APM Timiș emite decizia prin care stabilește că proiectul se supune evaluării impactului asupra mediului și cere CNAIR sa depună un studiu și raport pe această temă
25 mai 2017: trimit o nouă interpelare parlamentară pe tema drumurilor de legătură
15 iunie 2017: Consiliul Interministerial de Avizare a Lucrărilor Publice de Interes Național aprobă investiția
29 iunie 2017: la noua audiere (Guv. Tudose), cer din nou ministrului Cuc să urgenteze proiectul
3 iulie 2017: proiectul de Hotărâre a Guvernului (HG) de aprobare a investiției este elaborat de Ministerul Transporturilor
12 iulie 2017: în răspunsul la interpelarea parlamentară făcută de mine, MT/CNAIR promit lansarea licitației pentru construire în ultimul trimestru al anului
august 2017: raportul privind impactul asupra mediului este depus la CNAIR de prestatorul de servicii
octombrie 2017: la audierea noului ministru Felix Stroe, îi cer să prioritizeze cele 3 drumuri de legătură
noiembrie 2017: raportul privind impactul asupra mediului este depus la APM Timiș
27 noiembrie 2017: Ministerul Finanțelor Publice refuză avizarea proiectului de HG de aprobare a investiției pentru că nu are acord de mediu
decembrie 2017: APM Timiș refuză publicarea studiului de mediu și începerea procedurii de emitere a acordului pentru că între timp Certificatul de Urbanism al investiției emis de CJ Timiș a expirat (fusese valabil 2 ani)
ianuarie 2018: CJ Timiș emite un nou Certificat de Urbanism
29 ianuarie 2018: un nou ministru al Transporturilor audiat, Lucian Șova – îi cer urgentarea drumului de legătură
februarie 2018: noul Certificat de Urbanism este depus la APM Timiș, se așteaptă publicarea studiului de mediu pe site și declanșarea calendarului de emitere a acordului de mediu (stabilirea dezbaterilor publice șamd)”
Potrivit deputatului de Timiș, soluția deblocării ar exista dacă proiectul ar avea susținere politică din partea Guvernului, dacă s-ar stabili un calendar scurt pentru aprobarea acordului de mediu (cel mult două luni), dacă în acest timp s-ar pregăti licitația și dacă în prima ședință de Guvern după eliberarea acordului de mediu s-ar aproba investiția. Simultan s-ar putea urca licitația pe SEAP și licitația pentru consultantul care va superviza execuția lucrărilor. În timpul licitației s-ar putea efectua exproprierile necesare.
„Pe acest calendar, până la sfârșitul anului am putea avea un contract semnat cu un constructor care sa aibă și terenul la dispoziție pentru proiect și toate avizele si acordurile. Pe perioada iernii, acesta ar face proiectul tehnic de execuție, iar lucrările ar putea începe în primăvara lui 2019. Tot acest plan este realist, dar trebuie 1) voință politică 2) capacitate de implementare. Momentan, ambele lipsesc. Lansez totuși o provocare ministrului Transporturilor, Lucian Șova, să preia acest plan, ca să nu fie și acest proiect la categoria “o să fie gata când o să fie gata” (citând declarația deja celebră a ministrului de săptămâna trecută)”, mai transmite Drulă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!