Arheologii au descoperit așezări deschise, întărite cu șanțuri, necropole, morminte izolate, fortificații, cum este valul roman, descoperit în situl 4, vetre, cuptoare, morminte de incinerație, valuri și șanțuri de fortificare. Specialiștii au scos la lumină obiecte confecționate din metal, lut ars, sticlă, os, podoabe, inele, brățări, coliere, arme, o spadă a fost descoperită în situl nr. 6, din epoca romană, vârfuri de săgeți descoperite în cimitirul medieval timpuriu din situl 5, râșnițe din piatră.
Au fost cercetate în jur de 2.000 de complexe arheologice până acum, pe traseul centurii de ocolire Timișoara Sud. Au fost identificate și cercetate complexe din epoca neolitică (mileniile VI-V a. Chr.), epoca eneolitică (mileniul III a. Chr.), epoca bronzului târziu (secolele XV-XI a. Chr.), a doua epocă a fierului (secolele IV-III a. Chr.), epoca romană (secolele III-V p. Chr.) și epoca medievală timpurie (secolele VIII-XIII).
„Sunt peste 2.000 de complexe. Urmează să mai cercetăm alte, probabil, 500. Mai avem jumătate de sit, la numărul 7, și situl numărul 2, pe care urmează să-l cercetăm, unde am făcut doar o decopertare în toamnă. Avem, în momentul acesta, peste o mie de piese din metal, din os, piatră, lut ars, fără a lua în calcul vasele ceramice din cele două cimitire de incinerație descoperite în siturile 5 și 7. Toate aceste piese vor fi predate Muzeului Banatului în protocolul de colaborare pe care-l avem, Greul urmează când se ajunge în faza când aceste obiecte ajung în muzeu, când sunt restaurate, durează aproximativ cinci ani”, a spus Gabriel Bălan, de la Muzeul Național al Unirii Alba Iulia.
La situl 4, arheologii au descoperit locul pe unde trecea și valul roman.
„Acest val de pământ pornește de pe malul Nordic al Dunării, în Serbia, în Banatul Sârbesc, trece la Nord de Mureș în Ungaria și ajunge la Budapesta. Era ca un fel de limită între zona de câmpie și zona dealurilor. Unii zic că avea un rol preponderent militar, alții zic că avea rol de barieră dintre două lumi diferite, lumea de câmpie și cea de deal, diferite din punct de vedere economic. Probabil au dreptate specialiștii care zic că valul este de epocă romană târzie”, a spus Alexandru Fluture, de la Muzeul Național al Banatului.
În cercetări au fost implicați 9 arheologi (experți, specialiști, debutanți, personal auxiliar) de la Muzeul Național la Unirii Alba Iulia, Muzeul Național al Banatului Timișoara și Muzeul Județean Satu Mare. Un număr de 6 situri au fost finalizate în perioada iunie-decembrie 2019 și mai 2020. În curs de cercetare se află siturile 7 și 2.
Cercetarea arheologică preventivă a fost organizată de Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia. Antreprenorul lucrării este Tirrena Scavi S.p.A. Italia, iar beneficiar C.N.A.I.R. S.A. – DRDP Timișoara.
Centura de Sud leagă ieșirea din Timișoara spre Utvin, Sânmihai cu Calea Lugojului, prin Chișoda, Giroc, Moșnița, Ghiroda. Lungimea centurii este de aproape 26 de kilometri.
După ce va fi gata și centura de Sud, mai rămâne de realizat tronsonul dintre ieșirea spre Utvin și Calea Aradului, prin Săcălaz (Timișoara Vest). De proiect și execuția centurii de Sud se ocupă firma Tirrena Scavi Spa. Valoarea contractului depășește 60 de milioane de euro, iar lucrările trebuie să fie gata în 24 de luni. Lucrările au început în 25 martie 2020. Odată construită, centura de Sud a orașului va avea o garanție de zece ani.
Trimite articolul
Xcat ghinion sa avem…. Sa le scota si sa faca centura ca ne sufoca tirurile in oras si ajugem si noi in pamant …
E clar, centura asta va fi gata o data cu tunelurile ursilor de pe A1, in cel mai fericit caz.
Lasati mizeriile astea si continuati treaba, oasele nu ne ajuta ca sa avem un trafic la nepoluat in Timisoara!
-
Din păcate, nu sunt oasele tale pe acolo. E vorba despre niște oameni ce au trăit pe aceste meleaguri înainte de a sosi pe aici maimuțele de teapa ta.
-
pamant esti si in pamant te vei intoarce zice poapa.Deci dupa ce ai murit nu mai conteaza niste oase. Hai ca nu-s oameni preistorici si dinozauri.Sa-si ia un sac de oase la studiat si sa dea drumu la drum in plm!
-
Sa faca sosele suspendate in pana mea ca la fiecare metru dau astia de situri.
-
Gogule, treci la clasa 0! Virgule, ceva? Cratime, ceva? “SIT-URI”, pentru că e SIT ARHEOLOGIC… Vaca Domnului!
-
Valeu muica unde era gramaticianu de muzeu
Hai ca deja se vede ca esti o capusa bugetara, stai in lumea ta ridicola.-
Wow, analfabetul chiar a pus o virgula!… Bravo!
A ajuns undeva la 2% pe drumul de la maimuta cu tastatura la om educat! Keep up the good work!-
Se vede ca esti bugetar :))) tristule, Analfabetul asta castiga mai bine ca neamul tau de lipitori la un loc.
Ma sperii cu atata inteligenta jur, ia zi, miroase fain popoul lui Robica :)))))
-
-
Ai dreptate, vorbesc si ei ca sa nu adoarma…
-
-
Pentru a nu intarzaia lucrarile, ideea este sa se relocheze tot ce se poate reloca, in cel mai scurt timp. Oricum, si daca fac situri arheologice in alte zone decat pe traseul centurii, sanse sa gaseasca vestigii sunt foarte mari. Cand vine vorba de constructii, gen necropolele gasite, lucurile sunt mai complicate insa totusi se pot rezolva in timp util pentru a putea readuce lucrarile in grafic. Este nevoie doar de bunavointa.
E clar ce interes prezinta istoria pentru automobilistii infocati, care-ti taie calea si parcheaza unde are el chef… Sigur, e nevoie de centuri, dar ele nu sunt in opozitie cu istoria Romaniei… chestia e ca politicienii iscusiti in minciuni, ne-au facut sa credem ca autostrazile, centurile si alte drumuri sunt toate oprite de catre arheologi, ursuleti, pasari, gandaci…
Oare si in vest oamenii au fost pusi sa aleaga intre autostrazi, centuri si istorie? Eu cred ca merg amandoua… o intarziere de 2-3 luni nu se mai simte la intarzierea politica de 10-15 ani, data de PSD, PNL, principalele partide de la putere… deci hai sa vedem problema acolo unde e: nu s-a construit nimic din cauza politicienilor.
Varfurile de sageti sunt artefacte din vremea liberalilor neanderthalieni de la intemeierea parttidului istoric .Urmasii lor poarta cap mic,urechi mari si blegoase ,nas curbiliniu avand canalizare direct in gura.,cu un IQ infiim.
-
lol, anonimul postac pesedac vorbeste despre IQ-ul liberalilor.
N-or fi nici liberalii genii, dar mi-ar fi rusine sa vorbesc despre IQ daca as fi platit de partidul lui vanghelion, veorica, d’aia, dracnea, sarmea si multe alte exemple…-
Mai nemerit la sentimente! Vanghelion,veorica etc sunt rudele tale nicidecum ale mele… cel mai de suflet pare tanase istambulia,d’ampulea ,combate bine…
-
Dar nu trebuie sa se opreasca lucrarile…sa continue unde nu sunt sit-uri…ca oricum nu gata mai repede ca arheologii.
Oricum alea cu liliecii si cu tunelele ursilor sunt pretexte.
Sugestie:
Când se execută asemenea lucrări de o asemenea dimensiune este recomandat să se apeleze la specialiștii care dețin drone si aparatură ce scanează solul si astfel se poate concluziona la ce adâncime se află eventuale obstacole si natura lor care pot fi intâlnite in timpul lucrării.
Astfel se poate acționa din timp si eficient pentru a putea găsi solutii de a preîntîmpina situațiile în care un șantier se poate opri din cauza genului ăstuia de obstacole.
Dacă nu sa efectuat acest gen de operațiune o recomand pe viitor.
Las un link in aceast comentariu să se înteleaģă mai usor la ce fac referire
https://www.micronix.ro/ro/aplicatii/Scanarea-solului-si-structurilor-2561
Numai bine si va doresc spor in toate.