Adevărul, cu mâna pe biblie, e că prezența actorului Michel Robin, al 495-lea societar al Comediei Franceze, cu Théâtre des Bouffes du Nord Paris, teatru relansat chiar de Peter Brook, este unul dintre cele mai impresionante evenimente petrecute în Timișoara teatrală după Revoluție. Dacă în urmă cu 10-20 de ani nu puteai măcar visa la o astfel de întâlnire, marți seara, 10 iunie 2014, Michel Robin a deschis a doua săptămână a Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti (FEST-FDR)
”Despre efectul dăunător al tutunului – Concert într-un act de A.P. Cehov, Johann-Sebastian Bach, Luciano Berio, Piotr Ilici Ceaikovski”: un concert autentic, cu inserţii de monolog cehovian. Sau viceversa. Spectacolul regizat de Denis Podalzdes după un concept al violonistei Florianne Bonanni vorbeşte despre ratare aşa cum numai Cehov ştie să vorbească, despre cât de insignifiant e omul în faţa Creaţiei, aşa cum Bach ne-o dovedeşte, despre inadaptare şi alienare pe care muzica lui Berio şi noua sensibilitate le experimentează din plin. La intersecţia acestor planuri, prezenţa emoţionantă a lui Michel Robin, un actor de geniu. Timp de un ceas el e Niuhin, e ratarea umană însăşi, iar apariţiile sale rătăcite, discrete, dar bulversante, în mijlocul unei partituri de Bach academic interpretată, sunt sublime. Supus tiraniei unei neveste a cărei absenţă fizică amplifică teroarea reflexivă, Niuhin este administratorul, profesorul, omorâtorul de dăunători, paznicul, omul bun la toate al pensionului – şcoală de muzică condus de consoartă. Conferinţa „despre efectul dăunător al tutunului”, pretinsă de soţie, este pretextul unui trist monolog despre nefericire şi resemnare, despre vise ruinate şi dorinţa simplă, umană, de „puţină linişte”. Un portret comic şi tragic pe care, cu alura sa de mare clovn melancolic, Michel Robin îl creionează perfect, concentrând sau expandând timpul după ritmul rememorării sale, întreruptă de pasaje muzicale excelent interpretate de Florianne Bonnai (vioară), Emmanuelle Swiercz (pian) şi Muriel Ferraro (soprană), pe care Niahin, în redingota lui ponosită de viaţă, le „dirijează” cu gesturi mici, trădând o secretă fericire. Pe care, ca spectator, am împărtăşit-o intens. Costumele spectacolului au purtat semnătura lui Christian Lacroix, iar decorul a fost creat de Delphine Sainte Marie.
A doua secvenţă festivalieră a Teatrului Naţional Timişoara în 2014 se desfăşoară până marţi, 17 iunie, cu un program realmente extraordinar, care cuprinde spectacole ale unor importanţi artişti români precum Gigi Căciuleanu, Radu Afrim, Răzvan Mazilu, o secţiune outdoor ce aduce în urbe companii din Spania, Brazilia, Polonia, concerte şi, în ultima zi, un spectacol al lui Peter Stein la Teatro Metastasio Stabile della Toscana.
Am putea spune şi că evenimentul de deschidere al Fest-FDR-ului din iunie, spectacolul cu Michel Robin, a probat efectul dăunător al molimei de hiperactivitate culturală care a lovit subit Timişoara, al amestecului aproape nedecelabil de spectacole extraordinare şi evenimente încropite pe genunchi. Un antrenament bun pentru 2021, poate, cu o mare risipă de energii şi resurse.
Până atunci, miercuri, 11 iunie, la FEST-FDR are în program, de la ora 19, la Sala 2, spectacolul lui Răzvan Mazilu, „Şaraiman”, iar de la ora 22, în Piaţa Victoriei va fi „Do Do Land”, spectacol susţinut de Grupo Pujat din Spania, după o idee de Lewis Carroll. Joi, 12 iunie, de la ora 19, în Sala 2 TNT, Gigi Căciuleanu aduce D ale noastre, iar de la ora 22, spaniolii aduc din nou Do Do Land în Piaţa Victoriei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!