Societatea de Transport Public Timișoara (STPT) s-ar afla într-o situație „dezastruoasă”, conform primarului Dominic Fritz.
„În 2020, încasările au fost sub 30%, iar în 2021 au scăzut la 15%. Datoriile au crescut foarte mult în ultimii ani. Sunt datorii la ANAF de peste 90 de milioane de lei. Ani de zile, compania nu a plătit contribuțiile angajatorului și ANAF a dat STPT în judecată. Dincolo de aceste datorii, există și datorii curente, de peste 20 de milioane de lei, la furnizori. O problemă evidentă la STPT e situația legată de personalul societății. 65% dintre cheltuielile companiei sunt pentru salarii, și asta nu înseamnă că sunt date neapărat pentru șoferi” explică Dominic Fritz.
Din 2018 până în prezent, la STPT s-au angajat 221 de persoane, însă marea majoritate lucrează la birouri. Acest lucru ar reprezenta, conform primarului, încă 13 milioane de lei în plus, anual, pentru cheltuielile cu personalul administrativ, ceea ce duce la o extindere a serviciilor, dar nu și la o creștere a calității.
„Șoferii au rămas la fel, chiar dacă serviciul s-a extins în zona metropolitană. Fără să existe investiții și creșteri la nivel de șoferi. Extinderea serviciilor s-a făcut în detrimentul calității. STPT este condusă de Consiliul de Administrație și de un director interimar. Este îngrijorător că acești oameni nu au ajutat la reformarea sistemului, nu au căutat soluții pentru a ieși din situația dezastruoasă. Vom face concurs pentru postul de director”, anunță Dominic Fritz.
Demiteri și demisii
Un director nou se va căuta și la Societatea Metropolitană de Transport Timișoara (SMTT). Aici se află în funcție un director interimar, de când Ioan Goia și-a dat demisia. Societatea Metropolitană de Transport Timișoara este, de fapt, o asociație de dezvoltare intercomunitară, care se ocupă cu managementul transportului local din zonă.
La finalul anului trecut, între STPT și SMTT a izbucnit o dispută, în urma unui protest al șoferilor STPT care au refuzat să mai iasă pe traseu. Viceprimarul Ruben Lațcău spunea atunci că SMTT nu a plătit cheltuielile către STPT, ceea ce a generat probleme financiare. SMTT a transmis ulterior că „nu are plăți restante către operatorul de transport și nu datorează nicio altă sumă suplimentară fundamentată afirmată în spațiul public”.
Dominic Fritz a anunțat că mâine va cere Consiliului Local Timișoara, ca acționar majoritar al STPT, să se implice în gestionarea situației. Vrea demiterea întregului Consiliu de Administrație.
Majorarea tarifelor
„Tarifele au crescut de la 1 ianuarie pentru că au scăzut încasările proprii. Cred că este necesar ca lunga listă de gratuități să fie revizuită. Dar într-un mod responsabil, pentru că STPT depinde de primărie pentru aceste subvenții. Nu vrem să ajungem într-o situație ca la Colterm, care este în insolvență”, spune primarul.
Vă reamintim, din 1 ianuarie 2022, timișorenii au început să dea pe un bilet STPT 4 lei, spre deosebire de 2,5 lei, cât costa până atunci. SMTT a aprobat în noiembrie ajustarea tarifelor pentru călătoriile în Timișoara și în zona metropolitană.
Planuri de viitor
Flota STPT se vrea reînnoită. Din vară ar urma să vină câte 3-4 autobuze electrice noi, din Turcia, în fiecare lună.
„Continuăm să reînnoim flota. Avem un proiect cu 44 de noi autobuze electrice, care vin din Turcia. În următoarele luni vor intra în circulație. Cam din vară sperăm să vină 3-4 vehicule pe lună. Scopul nostru e ca până în 2025 să avem minimum 45% din călătoriile zilnice cu transportul în comun”, a transmis luni primarul.
Trimite articolul
XLa 4 lei mai bine mergi cu taxi. Încasările nu acoperă plata celor care vind bilete și abonamente. E mai rentabil sa fie transport gratuit pentru toți.
-
Auzi, și așa muncim cam pe nasturi la stor, mai vrei și gratuitate pentru toți și noi să facem munca patriotică ?
Ati scumpit biletele pana la a le face de neassceptat, iar de cumparat isi cumpara doar fraierii. Platim pentru lipsa de confort si pericolul la care ne expunem, in timp ce tot felul de indivizi circula fara bilet sau cu gratuitati imbecile!
Incasarile au scazut in primul rand din cauza pandemiei, munca de acasa, scoala online etc. este un cerc vicios : transportul este de calitate slaba, asa ca pierde clientii. Fara clienti nu are bani si calitatea scade si mai mult. Nu e suficient sa modernizezi tramvaiele vechi sau sa cumperi autobuze noi. E nevoie de o strategie complexa pentru a creste rentabilitatea , pentru a descuraja folosirea automobilului etc. Recunosc, si eu merg cu masina la munca, singur in masina, pentru ca mi-e lene sa merg pe jos pana la tramvai sau autobuz si acesta sa nu respecte graficul , deci sa astept 30 de minute aiurea. Vara merg cu bicicleta cand permite vremea, dar cu STPT nu prea
asa-i cand n-ai primar care sa stie cum merge treaba prin RO
Poateca nu ar fi rau sa aflam de ce are nevoie compania de asa multi angajati care lucreaza in birouri(probabil ca 75 % din cei 221) ???? 65 % pe salarii…reduceti aparatul birocratic !!!!!!
Nu ne trebuie tramvaie si troleibuze, doar autobuze germane , nu turcesti si cam atat, orasul nu mai are bani sa sustina tramvaie si troleibuze, si alte municipalitati au renuntat la ele , sa o faca si Timisoara, nu e nici o rusine in asta.
-
Firobusele sunt mai ieftine decat autobusele mai ales cand vine vorba de a schimba bateriile dupa cativa ani. Pe de alta parte sunt mai flexibile decat tramvaiele care ar putea fi utilizabile pe distante lungi si mai putin in zona centrala unde pot circula doar cu viteza redusa.
-
Sunt scumpe si nu mai avem nici oameni nici utilaje sa se ocupe de ele, raman la parerea mea, niste autobuze de calitate, convertite eventual pe gaz, hidrogen, combustibil sintetic nepoluant. In caz de nevoie putem evacua oamenii din oras cu ele, le putem folosi pentru navetisti….
-
De cand cu primarasul asta numai lucruri bune in Timisoara – caldura si apa calda un lux, transport public pus pe butuci, limita 50 km/h in oras oricum se mergea in ritm de melc, infrastructura 0 nu s-a facut nimic. Bravo her primar
Intreb pentru un prieten, a mai vazut cineva teamvaiul Turcesc,mentionez ca lucrez in zona magazinului Bega pe unde trec majoritatea traseelor tramvaielor din oras, si nici urma de el . Si parca dupa cum s a anuntat deja trebuia sa avem 3 tramvaie bozankaia in circulatie la ora actuala?!