Potrivit raportului Curţii de Conturi pe anul 2011, „managementul defectuos” al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale România (CNADNR) a dus la nereguli de sute de milioane de lei. Acestea includ neaplicarea penalităţilor de întârziere, atribuirea contractului deşi oferta câştigătoare depăşea cu mult valoarea prevăzută în bugetul aprobat, decontări fără documente justificative şi multe, multe altele.
Inspectorii Curţii de Conturi au constatat că proiectul construcţiei autostrăzii Arad-Timişoara a început cu stângul. În urma licitaţiei deschise a fost desemnată o firmă pentru proiectarea şi supervizarea lucrărilor la autostrada Arad-Timişoara şi la centura în regim de autostradă a municipiului Arad, deşi valoarea ofertei câştigătoare era mai mare cu 4,3 milioane de euro decât bugetul aprobat.
„Valoarea ofertei desemnate câștigătoare în urma licitației deschise în vederea atribuirii contractului de servicii pentru proiectare și supervizare lucrări la autostrada Arad – Timișoara și ByPass Arad a fost mai mare cu 4.320.694 euro față de valoarea prevăzută în bugetul aprobat pentru această categorie de cheltuieli conform prevederilor Acordului de Împrumut Subsidiar”, se arată în raportul Curţii de Conturi.
Nici continuarea acestui proiect nu a adus o îmbunătăţire a lucrurilor. Se ştie deja că întârzierile sunt imense, autostrada nefiind finalizată nici acum, deşi, cu mare pompă, în luna decembrie 2011, era deschisă circulaţiei de premierul de atunci, Emil Boc. Ce nu se ştie este că CNADNR nu a aplicat penalităţi de întârziere la acest proiect în valoare de peste 9,5 milioane de lei.
„Neaplicarea și nededucerea penalităților de întârziere în sumă de 9.526 mii lei, aferente Contractului nr. 93/24502/2008 încheiat cu JV FCC Construccion SA – Astaldi SpA pentru execuția lucrărilor la autostrada Arad-Timișoara”, se mai arată în raportul Curţii de Conturi.
Iar neregulile nu s-au oprit aici, inspectorii Curţii de Conturi constatând decontări fără documente justificative şi acceptarea de plăţi suplimentare fără aprobare. Aceste nereguli se ridică la fabuloasa sumă de peste 115 milioane de lei.
„Încheierea contractelor de execuție lucrări într-o manieră permisivă, ceea ce a condus la efectuarea de plăți în sumă totală de 6.041 mii lei fără TVA, fără documente justificative care să probeze livrarea bunurilor sau efectuarea serviciilor şi lucrărilor pentru acordarea facilităților Inginerului; acceptarea la plată de cantități suplimentare aferente lucrărilor în sumă de 109.241 mii lei în baza unui ordin de variație neaprobat de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) (…) neluarea măsurilor de către CNADNR în vederea corelării sumelor plătite cu gradul de realizare a lucrărilor, existând o diferență în sumă de 468.346,74 euro, între situațiile de lucrări facturate și cele decontate”, mai spun cei de la Curtea de Conturi.
Aşa cum vă spuneam, premierul Emil Boc deschidea circulaţia pe autostrada Arad-Timişoara în luna decembrie a anului 2011. Inspectorii Curţii de Conturi au constatat că în acel moment gradul de realizare a proiectului era de sub 50 la sută.
„Nerespectarea datei limită de tragere a sumelor împrumutului, astfel încât, datorită managementului defectuos al CNADNR, la sfârșitul anului 2011, termenul de finalizare a Proiectului, gradul de realizare a Proiectului a fost sub 50%”, se arată în raportul Curţii de Conturi pe anul 2011.
Concluzia Curţii de Conturi în acest caz este însă destul de blândă, faţă de amploarea dezastrului din acest proiect.
„Concluzia generală în ceea ce privește economicitatea, eficiența și eficacitatea acestui proiect este aceea că performanța acestuia este redusă din cauza managementului neperformant al CNADNR în implementarea proiectului supus verificării; proiectul nu este finalizat încă, iar prin prelungirea termenului de finalizare cresc în mod corespunzător și costurile, eficiența proiectului fiind scăzută”, concluzionează inspectorii Curţii de Conturi.
1,3 milioane de euro, platiti nejustificat pe autostrada Arad – Timisoara şi centura Aradului
Atentie, probleme la autostrada vestului!
Citiți principiile noastre de moderare aici!