Pentru început, Ministrul Educaţiei a explicat care sunt principalele schimbări pe care le-ar aduce noua Lege a Educaţiei. El a precizat că cele mai pertinente propuneri vizavi de textul proiectului de lege le-a primit până acum de la studenţi, elevi şi părinţi, şi că tocmai de aceea ar trebui ca în consiliul fiecărei şcoli să existe şi un elev, iar directorii să nu aibă niciun fel de funcţii politice. De asemenea, el a adăugat că legea ar urma să mai adauge un grad de obţinut pentru profesorii trecuţi de 30 de ani. În ceea ce priveşte mediul universitar, Funeriu a declarat că în urma aplicării legii nu vor fi daţi afară profesori competenţi, dar că doreşte să se debaraseze de plagiatori, care vor fi excluşi din învăţământ. Va exista, de asemenea, şi un sistem nou de alegere a rectorului şi a Senatului unei universităţi, în care studenţii vor avea drept de reprezentare de 25%. Rectorul ar urma să fie ales de o comisie alcătuită atât din cadre universitare, cât şi de persoane din exteriorul unităţii de învăţământ superior.
Daniel Funeriu, luat la întrebări de profesori şi de studenţi
După ce a încheiat scurta prezentare a proiectului de lege, Ministrul Educaţiei a dat cuvântul celor din sală. Primul care a urcat la microfon a fost un profesor de la Facultatea de Economie şi Administrare a Afacerilor, Nicolae Ţăran, care a criticat vehement Legea Educaţiei şi a cerut chiar demisia lui Funeriu. „Legea asta e plină de greşeli gramaticale, nu ar fi trebuit să iasă aşa. Asumaţi-vă răspunderea şi da-ţi-vă demisia. Eu asta voi face la cinci minute după ce s-ar aplica o astfel de lege”, a tunat profesorul universitar. Daniel Funeriu i-a explicat, în schimb, că legea este doar în stadiu de proiect, nu este în formă finală, tocmai de aceea a fost supusă dezbaterii publice.
Mai apoi, a luat cuvântul şi decanul Facultăţii de Drept din cadrul UVT, Radu Motica, care a atras atenţia asupra anumitor greşeli care se găsesc în textul proiectului de lege. Ministrul Educaţiei l-a ascultat, şi-a notat observaţiile şi l-a corectat pe profesorul universitar în mai multe rânduri. De asemenea, a luat cuvântul şi un director al unei şcoli din mediul rural, care s-a plâns de sistemul de formare al consiliului de administraţie al unei şcoli, care dacă s-ar aplica ar fi format din dascăli, reprezentanţi ai părinţilor şi reprezentanţi ai administraţiei locale. El şi-a manifestat îngrijorarea faţă de acest aspect al proiectului de lege, considerând că astfel şcolile ar ajunge să fie conduse de persoane neavizate, având în vedere că, după opinia sa, consilierii locali au o mare influenţă asupra părinţilor.
A venit şi rândul studenţilor să îşi spună părerea. Ei şi-au manifestat interesul mai ales faţă de accesul la educaţie şi de aşa numita ierarhizare a programelor de studii, dar şi asupra faptului că etnicii români din alte state, cum ar fi Republica Moldova, nu figurează în actualul proiect de lege.
Ministrul Educaţiei a notat observaţiile tuturor participanţilor la discuţii, a răspuns întrebărilor ivite pe baza actualului proiect de lege şi a precizat că în cazul în care mai există greşeli, acestea vor fi cu siguranţă remediate în viitorul text al Legii Educaţiei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!