Autostrada Timișoara-Moravița pare încă un vis îndepărtat, însă deja naște dispute. Miercuri dimineața, la Consiliul Județean Timiș a avut loc o dezbatere la care au participat și reprezentanți ai primăriilor din comunele de lângă Timișoara, ai municipalității și experți în infrastructură. Tema a fost exact traseul pe care ar trebui să îl aibă această autostradă.
Deși subiectul este unul vechi, autoritățile locale și județene au încă abordări diferite. Astfel în timp ce reprezentanții Primăriei Timișoara susțin că logic și economic ar fi ca traseul acestei autostrăzi să treacă prin estul Timișoarei și să se lege de A1 la Remetea, cei de la CJ susțin două variante: fie prin vest, fie prin vest și prin est, astfel încât municipiul să aibă o centură în regim de autostradă la câțiva kilometri de traseul actualei centuri.
Interesant este că disputa cea mai aprinsă a fost între cei de la USR, mai exact Cristian Moș, vicepreședintele CJ Timiș și Ruben Lațcău, viceprimarul Timișoarei.
„Avem o discuție și cu cei de la primărie. Noi Consiliul Județean, cumva, nu vrem să închidem toate ușile și vrem să vedem care variantă acoperă cel mai bine. Noi am dori să mergem pe ambele variante, să înconjurăm practic Timișoara cu autostrada respectivă. Oricum, toată situația e într-un stadiu foarte incipient. Dar noi vrem să nu închidem din start ușa pe partea de vest, pentru că sunt hale industriale și pe zona aceea, cum ar veni dinspre Aradului și Torontalului. Noi încercăm să vedem cum putem introduce în proiect ambele trasee”, a declarat Moș pentru tion.ro.
El argumentează că trebuie introduse în planurile Ministerului Transporturilor ambele variante ocolitoare, astfel încât indiferent care va fi aleasă, pe viitor să nu se aprobe dezvoltări imobiliare pe traseul care nu va fi ales.
„Într-un final CNAIR va alege probabil o singură variantă, dar e bine să gândim în viitor. Eu aș merge, totuși, pe o variantă ocolitoare pe la vest de Timișoara, deși e un pic mai lungă. Am vorbit și cu Ruben (Lațcău – n.r.) și el ar dori ca autostrada să treacă la est de Timișoara. Sunt de acord și cu el, de aceea vom avea o discuție ca să ne sincronizăm. De fapt, asta a fost problemă, că nu ne-am sincronizat noi înainte. Chiar dacă Timișoara trage ca autostrada să ajungă lângă ea, poate nu înțelege de ce vrem noi pe partea celalaltă, pentru că nu am discutat înainte”, a mai spus Moș.
În opinia celor de la Consiliul Județean Timiș, varianta prin vest mai are avantajul că nu este apropiată de Timișoara și, atfel, nu va strangula dezvoltarea municipiului și transformarea acestuia în metropolă, un argument folosit de autoritățile județene și în deceniul trecut, când se discuta despre traseul autostrăzii A1.
„Eu aș face această autostradă cât mai departe de Timișoara. Pentru că autostrada asta nu o faci acum ca să o muți peste zece ani. Trebuie gândit și că orașul se va dezvolta, periurbanul se va dezvolta, în niște ani va deveni o metropolă. Dacă sugrumăm Timișoara din start, ce facem? Dar, insist, este un draft la draft”, a mai argumentat Moș.
Argumentele Primăriei Timișoara
De cealaltă parte, viceprimarul Timișoarei Ruben Lațcău, susține că viitoare autostradă poate să treacă doar prin estul orașului, deoarece acolo se află toată infrastructura actuală.
„Din păcate nu mi s-au trimis înainte propunerile de traseu, ca să le analizăm și discutăm. În acest moment se iau în calcul mai multe variante de traseu, unele pe la vest și altele pe la est. Perspectiva noastră e că nu se poate decât pe la est de oraș, îmi pare rău să aud că CJ vrea pe la vest. Pentru că întreaga infrastructură rutieră a orașului este în estul orașului, acolo avem și legătura cu A1 și drumurile naționale majore, avem și noua radieră pe care vrea să îl facă CJ-ul spre Aeroportul Internațional, avem și nodul de la Remetea, avem și noua centură care se face acum. Și trebuie să evităm să mai facem greșeala pe care am făcut-o la construcția vechii autostrăzi, pe care am dus-o la 20 de km de oraș. Pentru că așa cum ni s-a arătat, nu am fost capabili să facem o legătură în plus, nu două, cu autostrada. Și e clar că vor trece ani până când CNAIR-ul va reuși să lege Timișoara de autostradă cu un drum dedicat. Pe lângă asta, la vestul Timișoarei este un traseu destul de fragmentat, este calea ferată și în zona de nord și în zona de sud și, practic, este o barieră în dezvoltarea orașului. Orice drum noi necesită un pasaj peste calea ferată, a cărui costuri sunt destul de ridicate. Acesta este motivul pentru care orașul s-a dezvoltat în est, sud și nord și practic deloc în vest”, a argumentat Lațcău.
În plus, susține el, toate calculele de rentabilitate arată că varianta ideală ar fi pe la est de Timișoara.
„Există o centură într-adevăr, care va trece prin zona aceea (prin vest – n.r.), e un studiu de fezabilitate în lucru, dar până când vom avea acolo centură vor mai trece mulți ani. Noi ne bucurăm că am fost invitați la dialog și sperăm că decizia se va lua în interesul comunității și în interesul rentabilității acestei autostrăzi (…) Noi știm deja, prin simulările pe care le-am făcut, că singura șansă ca această autostradă să fie rentabilă, este să se lege la est de Timișoara și să vină cât mai aproape de centură, pentru a prelua cât mai mult trafic de pe centură. Ea se va lega și de A1, dar întrebarea este dacă se va lega prin partea de vest, deci prin nordul Timișoarei, sau prin est și atunci se face automat o legătură și cu varianta de centură sud, care este acum în construcție. Sper să evităm să ajungem în situațiile în care am fost, cu obstrucția PSD la nivel național și județean în care deciziile astea nu s-au luat în funcție de interesele comunității, ci în funcție de interesele politice și imobiliare ale decidenților politici”, mai spune viceprimarul Timișoarei.
Chiar și pe la est există două trasee în discuție, unul mai aproape de Timișoara, altul mai îndepărtat.
„Sunt mai multe variante în discuție, dar pentru noi, varianta ideală vine la o distanță destul de scurtă, trece printre Moșnița și Urseni. Mai există o variantă prin care această autostradă trece dincolo de Moșnița și iese la Remetea. Problema care intervine este Lunca Timișului, care este o zonă protejată, dar indiferent de variante, tot va trebui să o traverseze. Problema este cum facem această traversare, prin care punct. Și trebuie să existe un echilibru până la urmă între impactul pe care îl are ea asupra mediului și dezvoltării urbane și rentabilitatea ei. Nu putem să facem o autostradă dincolo de Săcălaz și din nou să facem 40 de minute de la ieșirea din Timișoara și până la urcarea pe ea. Și apoi să așteptăm din nou zece ani până când vom avea o nouă legătură cu autostrada. Și alți zece ani până când vom avea centura de vest”, a explicat Lațcău.
El a adăugat că și Ministerul Transporturilor preferă varianta susținută și de Primăria Timișoara, dar argumentul final va fi rentabilitatea acestei noi autostrăzi.
„Poziția CJ de a avea o autostradă la vest nu se justifică după calculele economice, nici cele de dezvoltare și nici dacă ne uităm la Planul de Amenajare a județului, unde această autostradă este trecută la est de oraș și se va lega la Remetea Mare. Unde avem planificat marele centru intermodal de transport de marfă. Acolo avem și aeroportul și acest centru și autostrada actuală… Deci infrastructura orașului și dezvoltarea merg în acea direcție. Sper să câștige interesele tehnice actuale și să nu ne bazăm iarăși pe interese politice de moment”, a concluzionat Lațcău.
Experții nu se pronunță încă
În condițiile acestui balotaj privind traseul viitoarei autostrăzi, am încercat să află și poziția experților, mai exact a celor de la DRDP Timișoara, cei care ar putea să încline balanță într-o parte sau alta, însă răspunsul acestora a fost diplomat.
„Ambele variante produc avantaje economice zonei și le susținem indiferent care variantă va fi aleasă”, ne-a transmis Horațiu Simion, director regional DRDP Timișoara.
Trimite articolul
XAstia is atat de competenti ca nici in interiorul partidului nu se inteleg. Auleu, frate, dar vorbiti intre voi inainte ca va faceti de miru’ lumii. Ma asteptam sa se certe Nica cu Ruben, nu Mos cu Ruben. S-or fi creat factiuni difeite deja in Usr. Ciolaniada. Care, unde are teren …
-
Prin Est. Ca onor pesedistii au reusit sa reduca centura care se construieste la o banda pe sens. O autostrada ar suplini capacitatea insuficienta din fasa a centurii sud.
Pentru compensare, ar trebui ca ultima portiune de centura (cea de vest) sa fie facuta pe doua benzi, poate chiar trei. -
Au ajuns să dezbată personaje cu ZERO cunoștințe în domeniul infrastructurii rutiere.
Probabil așa arată #RomâniaNormală.
nu par ca se cearta, dar discuta cam degeaba – studille de trafic sunt clare, volumul mare de trafic ar fi pe Sibiu – Timisoara – Moravita, nu pe Arad – Timisoara – Moravita. Exista deja autostrada Szeged – Belgrad care duce TOT traficul extern Nord-Sud. Nu prea vine nimeni din N-V spre Moravita ca sa se justifice autostrada prin vestul orasului. In plus aeroportul e in Est , acolo trebuie sa fie viitoarea jonctiune dintre cele 2 autostrazi, deci zona Remetea.
-
Bravo Eu! In sfârșit cineva care mai și judeca.
-
Corect rationament!
O simpla privire pe harta si nu poti sa nu te gandesti ca autostrada prin vestul orasului nu poate servi decat unor smecheri cu
interese imobiliare sau cu gandul la exproprieri banoase. Altfel nu are nicio noima sa blochezi de la dezvoltare ambele trasee. Poate are ganduri mari de imbogatire Mos Cristinel sau poate e doar foarte prost.
-
O simpla privire si un minim de logica alex @ ar impune in final ca autostrada sa inconjoare complet intreg municipiu, adica sa fie construita pe ambele variante! In prima faza trebuie realizata prin est astfel Timisoara ar avea inca 3 racorduri, de pe Torontalului cu acces dinspre vama Cenad, Sacalaz si la sud langa platforma industriala din calea Sagului. In etapa a doua se poate realiza si conexiunea sud-est. In orice tara civilizata exista doua cercuri concentrice, centura pentru navetistii din interiorul orasului respectiv autostrada pentru tranzit!
Centura de Vest în regim de autostradă clar.
Sunteți chiar naivi dacă aveți senzația că o să se finanțeze și Centura de Vest, și autostrada, a și mai e și descărcarea la A1-DN69! Mai mult ar fi logic cum vei veni pe șoseaua de descărcare de pe A1 vei intra pe autostradă spre Belgrad, drumul având continuitate.
Placa cu economia pică, oricum VO Sud va aduce mulți investitori în spații logistice și industriale în zona estică, chiar în ultimul timp s-au anunțat investiții, trebuie dezvoltat orașul și prin Vest. A trebuie ținut cont și că vor începe lucrările la calea ferată Arad-Caransebeș.
Nu este rentabila o asemenea investitie..un drum Europea larg este suficient pentru Belgrad! oricum Serbia are autostrada catre vest pe la Röszke. Deci daca coorporatisti vor sa viziteze Belgradul in weekend pot merge si pe un drum normal!avem nevoie de inelul de circulatie in Timisoara! avem nevoie de acces la autostrada
Asa a aparut proverbul cu vinzarea pielii ursului din padure.
Viitorul va fi la vest de Timisoara, daca orasul se vrea unul care sa domine EUROREGIUNEA, in concurenta cu Szeged si Novi Sad. Concurenta cu Cluj, Sibiu si Craiova nu va aduce nimic bun. D.p.d.v. economic partea vestica, pana aproape de Belgrad si Novi Sad este moarta. Daca Timisoara se vrea metropola, trebuie sa se dezvolte in Vest si Sud-Vest. Victor Orban cultiva relatii de cooperare cu Serbia, intentia fiind foarte clara, iar autostrada si viitoarea legatura feroviara rapida a Budapestei cu Belgradul, prin Novi-Sad va fi in dezavantajul Timisoarei, ai carei administratori gandesc doar prin prisma comcurentei cu Clujul vor fi perdanti. Dar la urma urmei nu e vorba de ei ci de oras, care va pierde in fata Szegedului, Novi Sadului si Belgradului.
SE VEDE DE LA O POSTA CA E INTERES IMOBILIAR IN VEST …IN PARTEA DE EST ADUCE NUMAI BENEFICI….IN VEST SUNT SMECHERI…O SA CASTIGE SMECHERII
Bravo! Idei de la idioti! Auzi sa fie autostrada cat mai departe ca nu o mai muti. In roma vechea autostrada s-a integrat in oras si s-a facut un inel nou mai departe. Asa se face dezvoltarea concentrica. Nu merg cu autostrada la 10 km ca poate poate se umfla timisoara ca un balon pana acolo! Si dupa iarasi ne luam pachetelu de mancare si cortul cu noi ca sa petrecem timp in trafic pana ajungem la autostrada.
In budapesta, viena autostrada intra in oras si se transforma in bulevard foarte larg. Daca e autostrada spre sud ar trebui sa intre direct in sag, mosnita etc. Pana acolo avem drum cu 2 benzi pe sens, il mai modernizam, mai facem niste pasaje denivelate si sa vii spre exemplu cu 130 km/h pana in sag si dupa mergi cu 100 km/h pana la mall sau chiar pana la rebreanu.
Iar traficul greu se da jos pe centura faimoasa in lucru cu 1 banda pe sens.
Trebuie doar COPIAT cum e in alte orase mari. Atat!
-
E ok, si simplu, insa e necesara si construirea unei conexiuni cu A1 probabil, folosind centura Sud. Altfel nu isi indeplineste eficient scopul de infrastructura de transport de viteza, daca o introduci in oras fara varianta de acces rapid la alta autostrada existenta.
-
timisorean daca esti dus cu pluta mai citeste regulamentul de circulatie, doar niste nebuni pot pretinde sa circule in oras cu 100km/h. Mall-ul tau si blv Rebreanu sunt in interiorul orasului deci viteza maxima poate fi de maxim 70km/h!
Pina la autostrada, aranjați întrarea in Timișoara dinspre Sag e jale.
-
Bine punctat.
Prin Vest ar ajuta la dezvoltarea zonei dinspre Ciacova și Deta, cam vitregită ca și infrastructură. Un traseu mai lung avantajează județul, cu condiția să existe și descărcări suficient.
Avand in vedere experienta cu autostrada Arad Timisoara Lugoj, si faptul ca pentru ajunge la e din Timisoara este un chin, cei care s-au perindat pana acum nu au fost in stare sa face macare 1 drum de legatura (avem doar doua pana acum Giarmata si Remeta cele initiale, iar acestea gatuite de multe ori, mai ales Gearmata). Dar ce zic nu au fost in stare sa largeasca macar aceste legaturila macar 2 benzi pe sens.
Consider ca ar fii practica doar o solutia cea mai apropiata de Timisoara.
Altfel doar adaugam aglomeratii pe drumuri deja existente !
Daca insa se incep in paralel cu constructia autostrazii si crearea de cat mai multe descarcari pentru varinatele mai lungi atunci si acestea sunt viabile. DAR nu uitati ca noi descarcari – costuri in plus deci la noi unde inca nu avem 1000 km de autostrada in 30 de ani….
Sa se faca, jumatate pe la Vest, jumatate pe la Est. Am Zis.
-
de acord
E ok, si simplu, insa e necesara si construirea unei conexiuni cu A1 probabil, folosind centura Sud. Altfel nu isi indeplineste eficient scopul de infrastructura de transport de viteza, daca o introduci in oras fara varianta de acces rapid la alta autostrada existenta.
Sa treaca prin vest ca oricum sunt diferente foarte mari de dezvoltare intre nord,nord est si est fata de vest sud vest!
De ce sa nu se dezvolte si partea de sud vest si vest ?!
Ar fi prea aglomerata zona de est cu legarea acestei austorazi la A1 prin est.
-
Intru totul de acord, așa ar fi logic, ar deservi și parcul industrial din Freidorf/fermele Comtim din zona! Odată cu lucrările la calea ferată în zonă, s-ar echilibra d.p.d.v investițional orașul, mai mult tirurile dinspre Budapesta-Nădlac-Arad nu ar mai ocoli pe la mama naibii pe la Remetea.
Toate argumentele din lume în favoarea centurii de Vest încorporată în autpstrada spre Belgrad!
-
Lasati sa stea poluarea facuta de trafic in partea de nord, est si sud a orasului. Daca s-ar putea, vrem aer curat in vest. Multumesc.
-
Din nefericire lipseste cel mai importanta aspect din ecuatie costul.
Daca autostrada din partea sarba va trece pe langa Varset, si va fii foarte aproape de Moravita (cum probabil va fii)si se va unii cu A1 cum este si normal. Costurile pentru o autostrada prin EST vor fii mult mai mici fata de una prin VEST (diferenta de vreo 15-20 km) cu mai putine poduri. Deci costuri mai mici, ceea ce este mai probabil la in intara.-
In articol spune ca nu este vb de costuri .Ei vor si dpdv ar industrializari si dezvoltari zonei de vest.
-
-
Este greșit dacă se consideră că autostrada trebuie să fie obligatoriu centură. O bucată din centură este normal să fie inclusă în autostradă. Deci cel mai bun traseu ar fi a1- aeroport sud- mosnița- giroc- moravița.
Centura Timișoarei trebuie să fie un proiect independent care să lege bucăți de autostradă cu zonele industriale din jurul periferiei Timișoarei .
Latcau are dreptate, avans de partea sa toate argumentele tehnice, economice pentru ca autostrada sa se realizeze la Est de Timisoara, asa cum a fost gandita si de alti inaintea lor. EST