Timișoara are la dispoziție aproape 305 milioane de euro în anul 2018, conform proiectului de buget gândit de reprezentanții primăriei. Bugetul orașului este mai mic cu 120 de milioane de lei față de 2017. Acesta este de aproape 900 de milioane de lei, la care se adaugă bugetul instituțiilor din subordine, rezultând un buget total consolidat de 1,42 miliarde de lei, adică aproximativ 305 milioane de euro.
„Avem un buget mai mic decât anul trecut. Această diminuare este aparentă, nu de fond. Tot ce vom prezenta are ca ipoteză faptul că nu vom încasa mai puțin la bugetul local din cotele defalcate pe impozitul pe venit.
Bugetul consolidat este de 1,42 de miliarde de lei. Bugetul local propriu-zis gestionat la nivelul primăriei este de 887 de milioane de lei. Din acești bani, 68,89% reprezintă secțiunea de funcționare și 31,11% secțiunea de dezvoltare.
Acordăm importanță în acest an dezvoltării orașului, modernizării orașului, mai bunei funcționări. Cea mai mare parte din banii de investiții îi vom aloca pentru infrastructura de transport – 39,28%. Pe locul doi este cea pentru sănătate, cu 22,95%, pe trei pentru învățământ, cu 10,65%, pe patru cea pentru cultură, cu 7,87%, pe cinci combustibili și energie, cu 7,06%”, le-a explicat primarul Nicolae Robu celor prezenți.
Vreme de aproximativ patru ore s-a discutat despre cum se întocmește un buget, despre buget participativ, despre referendumuri, despre credite de angajament, despre Polul de Creștere Timișoara ori Planul de Mobilitate Urbană Durabilă și alte nelămuriri. Dezbaterea are o singură concluzie: în bugetul Timișoarei pe anul 2018 va apărea o poziție nouă, cea pentru un Centru de Artă, Tehnologie și Experiment. Primăria va organiza un concurs de soluții, însă nu se cunoaște exact suma care va fi alocată. Cel puțin nu încă.
„O să apară în buget un concurs de soluții pentru obiectivul Centru de Artă, Tehnologie și Experiment, după ce ne hotărâm pe ce variantă să mergem. Nu a fost prevăzut, pentru că era încă în discuții pe soluții, pentru concurs ne consultăm cu Ordinul Arhitecților, să vedem estimativ cu cât terebuie să pornim la drum. Eu țin neapărat ca acest obiectiv să fie realizat de la firul ierbii, pentru că îmi doresc să fie principala moștenire pentru Timișoara la nivel de infrastructură în urma proiectului Timișoara Capitală Europeană a Culturii. Vreau o clădire nouă, dar avem și variante de back-up”, ne-a declarat edilul-șef după dezbatere.
Nelămuririle timișorenilor au fost legate de fântâna cu muzică, lumini și apă promisă de Robu încă din campania electorală din 2012, de realizarea de parcări noi, de achiziția de tramvaie noi, de transportul public, de Timișoara Capitala Culturală Europeană sau de … trotuare.
Una dintre problemele celor prezenți la dezbatere a reprezentat-o „fântâna cântătoare” care urma să fie amenajată în Parcul Botanic, despre care s-a vehiculat că ar costa 4 milioane de euro. Nici locul pentru amenajarea ei nu este pe placul timișoreni, care numesc Parcul Botanic „o oază de liniște”. Cei curioși au aflat că se caută și alte zone în care să fie amenajată, pentru că Parcul Botanic nu este chiar locul cel mai favorabil.
„Nici vorbă să trecem la execuție cu 4 milioane de euro. Feelingul meu este că undeva tot acolo se va ajunge, la circa 2 milioane. Acesta e un feeling, în final va fi aritmetică”, a explicat Robu.
Edilul-șef a trebuit să le explice și celor prezenți, în special unui reprezentant al USR, ce înseamnă credite de angajament. „Credite de angajament înseamnă susțineri financiare a unor proiecte cu decontare în anul bugetar următor”, a precizat Robu.
Timișorenii curioși de bugetul orașului au aflat și că sistemul de transport în comun se va schimba mult în bine anul acesta, pentru că vor avea loc câteva schimbări în cadrul societății de transport public.
„Eu am cerut să se facă un studiu, plecând de la zero, Timișoara de astăzi ce necesități are pentru transportul în comun? Mi s-a spus că este pe terminate acest studiu, deși nu mi s-a spus niciodată că a început. Anul acesta va fi anul unui salt uriaș în calitatea serviciilor de transport în comun din Timișoara”, a spus primarul Timișoarei.
Cei prezenți la dezbatere au aflat și de ce e bine să fie cât mai multe fântâni ornamentale în oraș. Răspunsul a venit tot de la primarul Nicolae Robu, care a explicat că „fântânile contribuie la îmbunătățirea calității aerului, pentru că în vecinătatea unei fântâni aerul este curățat de praf. Curenții de aer transportă aerul în zona fântânii și praful se depune. (…) Per ansamblu ele sunt obiective benefice pentru oraș”.
Robu le-a promis șoferilor și o primă parcare pe două etaje, în Calea Martirilor, care va fi dată în folosință anul acesta. Aceasta ar urma să fie ridicată cu banii încasați din Timpark.
Așa cum era de așteptat, au fost și nelămuriri cu privire la studiul de prefezabilitate pentru un sistem de transport de tip metrou. Timișorenii au aflat că este nevoie de o astfel de documentație pentru o eventuală finanțare de la Comisia Europeană.
„Eu cred că în circa zece ani Timișoara va avea un metrou. Deocamdată noi alocăm fonduri puține numai pentru studiu de prefezabilitate. Noi vom stabili și variantele de traseu. Din studiu cred că va rezulta un traseu de la aeroport până la ieșirea spre Stamora.
Trebuie înțeles că nu va primi nimeni vreodată fonduri pentru vreun obiectiv dacă nu are cel puțin studiu de fezabilitate. Noi ne ridicăm acum doar la studiu de prefezabilitate. Am fost întrebat de unde bani. La această întrebare n-au putut răspunde în lungul istoriei niciun inițiator de foarte mari proiecte.
Răspunsul meu a fost: nu exclud, ba chiar consider probabil, ca la un moment dat, la nivelul Comisiei Europene, să se lanseze un program prioritar de îmbunătățire a mobilității orașelor europene. Cine e pregătit să acceadă fonduri pentru un astfel de program special va putea beneficia de ele, cine stă să aștepte să cadă o pară mălăiață și nu schițează niciun gest, nu va avea nicio șansă”, a mai explicat edilul-șef.
AICI puteți afla informații despre proiectul de buget al Timișoarei, care ar urma să fie votat vineri, într-o ședință de consiliu local!
Citiți principiile noastre de moderare aici!