În postarea sa despre „Instrucţiunile de utilizare a sistemului de parcare TimPark” primarul vorbeşte despre minusurile vechiului TelPark şi plusurile noului TimPark.
„În sistemul Telpark, veniturile obţinute din parcări rămân integral la societatea ADP (în 8 ani, aceasta a virat bugetului local doar 1 milion de lei!), din ele neamenajându-se nicio parcare serioasă, ci servind doar plăţii unor salarii nemeritate. (…) În sistemul Telpark, plata se face prin mijloace depăşite: tichete orare (valabile un număr de ore) şi, doar pe scară redusă, printr-un mijloc modern cum este telefonia mobilă”, spune Robu. În noul sistem TimPark, veniturile obţinute din gestionarea parcărilor ar urma să se împartă între societatea ADP și primărie, în proporții egale, 50% fiecare. Din 15 martie, plata se va face exclusiv prin telefonul mobil, „cea mai modernă soluţie de plată existentă la ora actuală în lume”, după părerea primarul. Se va putea plăti prin SMS sau prin apel telefonic.
Plata prin SMS
Oraşul va fi împărţit în trei zone tarifare – zona roşie (I – centrală), zona galbenă (II – mediană) şi zona albastră (III – periferică). În sistemul TelPark exista o zonă verde, una galbenă şi una albastră.
Cum se va proceda la parcarea prin SMS? „Trimitem un sms la numărul 7406, cu conţinutul: X01 pentru zona roşie, X02 pentru zona galbenă, X03 pentru zona albastră, urmat de un spaţiu şi apoi de numărul maşinii, unde în loc de X se pune 1 pentru a parca 1 oră, 2 pentru a parca 2 ore, … 9 pentru a parca 9 ore. Vom primi imediat un sms de confirmare a înregistrării parcării. Taxarea se va face pentru X ore, prin factura telefonică sau prin consum din cartelă, după caz”, explică Robu.
La plata staţionării prin SMS, tarifele vor fi de 0,50 euro plus TVA pe oră în zona roşie, 0,35 euro plus TVA pe oră în zona galbenă şi 0,25 euro plus TVA pe oră în zona albastră. Există şi posibilitatea de a plăti 3 euro plus TVA pentru întreaga zi, în toate zonele.
Plata prin apel telefonic
Dacă alegem să plătim prin apel telefonic, tarifele de parcare vor fi de 1,50 lei pe oră în zona roşie, 1 leu pe oră în zona galbenă şi 0,50 lei pe oră în zona albastră. Primele 15 minute de staţionare vor fi gratuite.
Lucrurile se complică însă în cazul acestei modalităţi de plată prin apel telefonic. Înainte de toate, şoferul trebuie să se înregistreze în sistem. Această înregistrare se face o singură dată. „Trimitem un SMS la numărul 1210, cu conţinutul: tm cont numărul maşinii pe care o vom parca. Vom primi imediat un SMS de confirmare a înregistrării”, spune primarul.
Fiecare utilizator va avea practic un cont de parcare. Cum vor face conducătorii auto pentru a-şi alimenta contul din care plătesc parcarea la minut prin telefon? Robu expune două variante. „1. Trimitem (evident: după ce ne-am înregistrat în sistem) un SMS la numărul 7406, cu conţinutul: 5eur sau 10eur, în funcţie de valoarea cu care vrem să ne alimentăm contul de parcare. Vom primi imediat un SMS de confirmare a alimentării contului, care va preciza suma totală de care dispunem, obținută prin însumarea soldului avut cu suma de alimentare; Varianta 2: 1. Cumpărăm un voucher de la orice chioșc RATT, chioșc de ziare sau unitate comercială de operator de telefonie mobilă, alegându-ne valoarea dorită (5 eur, 10 eur, etc.). 2 Răzuim voucher-ul şi trimitem codul pe care-l facem vizibil prin răzuire, prin SMS, la 1210 în formatul: tm incarca codul de pe voucher. Vom primi imediat un sms de confirmare a alimentării contului, care va preciza suma totală de care dispunem, obținută prin însumarea soldului avut cu suma aferentă voucher-ului”, mai explică edilul.
Foarte important, şoferii trebuie să anunţe când începe perioada de staţionare şi când se termină, pentru că altfel va fi taxat cât pentru o zi, potrivit noului Regulament de parcare a autovehiculelor.
„Pentru a notifica începutul parcării, sunăm la 0356 710 138 pentru zona roşie, 0356 710 139 pentru zona galbenă și 0356 710 140 pentru zona albastră, până când apelul ne va fi respins de robot. Imediat după ce ne respinge apelul, robotul ne trimite un SMS de confirmare a înregistrării parcării şi pornirii contorului de timp. Pentru a notifica sfârşitul parcării, sunăm la 0356 710 141, pentru toate zonele, până când apelul ne va fi respins de robot. Imediat după ce ne respinge apelul, robotul ne trimite un SMS de confirmare a încheierii parcării şi opririi contorului de timp. În plus, SMS-ul ne comunică câte minute a durat parcarea, cât ne-a costat (reamintim: primele 15 minute de parcare sunt gratuite o dată pe zi) şi câţi bani mai avem pe voucher-ul ataşat numărului nostru de telefon”, spune Robu în postarea sa de pe Facebook.
Se poate opta în continuare pentru abonament
Rămâne de văzut ce pondere va avea această modalitate de plată prin telefon, având în vedere că până acum a fost folosită la scară redusă, potrivit reprezentanţilor ADP, şi cum se va descurca un şofer care ajunge pentru prima dată în Timişoara.
Partea bună, pentru locuitorii oraşului, este că în noul sistem TimPark nu dispar abonamentele de parcare, noutatea fiind posibilitatea de a achiziţiona un abonament doar pentru una din cele trei zone tarifare – roşie, galbenă sau albastră, dacă nu se doreşte cumpărarea unui abonament general, care să fie valabil în toate zonele. Vor exista în continuare şi celelalte tipuri de abonamente, la purtător (valabil în toate zonele şi transmisibil), de locatar, pentru persoanele cu handicap etc. Abonamentele au fost deja puse în vânzare la sediul ADP de pe Splaiul Nicolae Titulescu.
A. Strugariu
Citiți principiile noastre de moderare aici!