Consilierii locali din Timișoara au aprobat marți, fără prea multe discuții, o hotărâre „privind mandatarea reprezentanților Municipiului Timișoara în Adunarea Generală a Asociaților la Agenția de Achiziții Publice Timișoara S.R.L pentru a aproba modificarea și completarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 5/2022 privind înființarea unei unități de achiziții publice centralizate în municipiul Timișoara sub forma unei societăți comerciale cu răspundere limitată, cu denumirea Agentia de Achiziții Publice Timișoara S.R.L”.
Vorbim de „UCA” (unitatea centralizată de achiziții) înființată în urmă cu doi ani cu scopul de a economisi zeci de milioane de lei la achizițiile publice, comasând nevoile mai multor entități în proceduri de achiziție la comun.
Datele primăriei
Pe SEAP, din aprilie 2022 și până în prezent, se poate observa că au fost lansate achiziții pentru „articole de birotică, produse de papetărie și furnituri de birou”, pentru „produse de îngrijire și curățare a clădirilor/facilităților, inclusiv articole igienico-sanitare din hârtie”, pentru „echipamente IT și software”, pentru „articole de birotică, produse de papetărie si furnituri de birou B2” și pentru „furnizare energie electrică pentru cinci utilizatorii principali ai AAPT”. La cererea Tion, reprezentanții primăriei ne-au prezentat și alte date despre activitatea agenției în acești doi ani.
„Au fost pregătite și gestionate proceduri de achiziție publică centralizată în valoare totală de 31.787.265,88 (finalizate) +TVA. Tot anul trecut au fost lansate două proceduri, care sunt încă în derulare, în valoare de 4.744.091,24+TVA (au fost contestații și au fost reluate)”, ne-a precizat Serviciul Comunicare al PMT.
Cea mai mare, ca valoare, procedură de achiziție centralizată a fost cea de energie electrică (EE-1) pentru 5 utilizatori principali, prin care s-a achiziționat centralizat o cantitate de 23.250 MWh. La o valoare totală de 14.554.500 de lei, avem deci un preț unitar de 626 lei/MWh, „preț sub media tranzacțiilor pe lunile aprilie și mai”, potrivit PMT.
Am mai aflat astfel că Agenția de Achiziții Publice Timișoara are 11 utilizatori principali: Primăria Timișoara, Clubul Sportiv Sport Club municipal Timișoara, Teatrul Maghiar, Filarmonica „Banatul” Timișoara, Direcția Generală a Poliției Locale Timișoara, Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara, Centrul de Proiectare Timișoara, Casa de Cultură a Municipiului Timișoara, Serviciul Public de Administrare CERC, Direcția de Asistență Socială, Administrația pentru sănătate și educație Timișoara.
Acestora li se adaugă și 13 utilizatori secundari: Colegiul Naţional „Ana Aslan” Timişoara, Liceul Teoretic „William Shakespeare” Timişoara, Liceul Teologic Penticostal „Logos” Timişoara, Liceul Cu Program Sportiv „Banatul” Timişoara, Liceul Waldorf Timişoara, Şcoala Gimnazială Nr. 1 Timişoara, Spitalul Municipal Timișoara, Spitalul „Karl Diel” Jimbolia, Horticultura S.A. Timișoara, Școala Gimnazială Nr. 6 Timișoara, Școala Gimnazială Nr. 12 Timișoara, Organizația de Management al Destinației Timișoara, Liceul Teologic Ortodox „Sfăntul Antim Ivireanul”. Cu ultimele două, contractele au fost semnate de abia în ianuarie 2024, motiv pentru care acestea nici nu au beneficiat de vreo achiziție până acum.
În paralel, însă, au existat și încă există discuții și pentru atragerea altor utilizatori. Astfel, ar fi avut loc întâlniri cu reprezentanții primăriilor Recaș, Buziaș, Făget și Deta, Dumbrăvița, Giroc, Biled, Remetea, Lovrin, Cenad, Dudeștii Vechi, Sânmihaiu Român, Cenei, Cărpiniș, Checea, Topolovăț, Săcălaz, Pădureni, Moravița, Jamu Mare, Parța, Iecea, Coștei, Chevereș, Moșnița și Bucovăț, dar și alte sesiuni de întâlniri cu directori de unități de învățământ, spitale și chiar și cu prefectura, printre alții.
La înființare se promitea o economie „între 18 și 27 milioane de lei anual, într-un scenariu minimal”
De UCA Primăriei Timișoara s-a vorbit prima dată în noiembrie 2021, când proiectul de înființare a acesteia a fost lansat în consultare publică. Aceasta urma să se ocupe de cheltuieli de funcționare precum „tehnologia informației, managementul clădirilor de birou/facilităților, servicii profesionale, energie, management birou” și de achiziția de consumabile. Toate la comun, fiecare utilizator care face parte din UCA – inițial erau anunți 13 – utilizatorii principali enumerați de primărie, plus Serviciul de Creșe și Teatrul German de Stat– urmând să plătească o taxă procentuală aplicată la valoarea achizițiilor derulate. În general, în jur de 2%.
Costul operării agenției era estimat la aproximativ 1,5 milioane de lei în primul an de funcționare, urmând să ajungă la 3 milioane de lei în anul al patrulea de la înființare. În primii trei ani finanțarea va veni de la bugetul local, prin aprobări date de consiliul local, sub formă de majorare a capitalului social. Sumele, însă ar fi urmat să fie justificate de economiile făcute.
„Anual, din bugetul local, cheltuielile pentru achiziția de bunuri și servicii se ridică la circa 300 de milioane de lei. 60% din aceste achiziții se derulează de mai multe entități din subordinea CLT. Estimările echipei de proiect arată că în cazul achizițiilor centralizate la o singură entitate, economiile la bugetul local ar fi între 18 și 27 milioane de lei/ anual, într-un scenariu minimal”, precizau reprezentanții primăriei la acea vreme.
În ianuarie 2022, consilierii locali au aprobat și înființarea Agenției de Achiziții Publice Timișoara, însă nu fără a fi făcută opoziție. Dan Diaconu, consilier local PNL, era de părere că „acest SRL are ca obiectiv doar cheltuirea de bani pe salarii”, iar social-democratul Radu Țoancă a contestat forma sub care va funcționa entitatea, ca societate comercială cu răspundere limitată (SRL), spunând că astfel UCA nu va mai putea da socoteală Curții de Conturi.
De atunci, în mai multe rânduri, consilierii locali de opoziție s-au plâns de numărul mic de achiziții publice desfășurate de agenție. Pe finalul lunii ianuarie a mai apărut un proiect de hotărâre legat de Agenția de Achiziții Publice Timișoara: cel pentru „privind mandatarea reprezentanților Municipiului Timișoara în Adunarea Generală a Asociaților la Agenția de Achiziții Publice Timișoara S.R.L. pentru a aproba Propunerea de Buget de Venituri și Cheltuieli pe anul 2024”. În anexe, atât cheltuielile, cât și veniturile pe acest an, sunt estimate la 1.030.000 de lei.
Trimite articolul
XPai la ce va asteptati de la Slitz si acest cancer pe care il conduce?