O meditaţie profundă despre viaţă, dragoste şi moarte într-un giuvaer muzical, „Don Giovanni” , operă a cărei muzică a fost compusă de Wolfgang Amadeus Mozart pe un libret scris în limba italiană de Lorenzo da Ponte, a avut premiera absolută la Praga, la “Ständetheater”, la data de 29 octombrie 1787, sub conducerea muzicală a compozitorului.
Regizoarea Marina Emandi-Tiron, care montează pentru a treia oară această operă, şi scenografa Geta Medinschi au gândit noul spectacol timişorean „Don Giovanni” în cheie suprarealistă: soarta eroului se joacă pe timpul unei nopţi -de seara până dimineaţa – într-un carnaval în care fatalitatea poartă, rând pe rând, măşti ludice, romantice sau funeste.
„Se petrece în timpul în timpul carnavalului pentru că pe parcursul trecerii noastre pe acest pământ ne întâlnim, ca în carnaval, pe străzile vieții cu: dragostea, setea de bogății, cu prietenii care poartă mască și cu indiferența celor din jur, care își văd nestingheriți de distracțiile și plăcerile lor atunci când nouă ni se sfâșie inima de durere. Pentru că viața e scurtă ca o noapte de vară, iar la final, când dau să apară zorile și se face frig, te întrebi: unde și când a trecut înmiresmata noapte de vară? Se petrece ca în viață – sub semnul Morții pe care Mozart o anunță încă din uvertură: ce extraordinară asemănare între uvertura la Don Giovanni și Requiemul de Mozart! Opera Don Giovanni are ca subtitlu Dramma Giocoso – deci, tot ca în viață, dar invers decât titlu, începe în Giocoso – când comicul alunecă uneori în derizoriu și sfârșește în Dramma – care devine coşmar”, explică regizoarea Marina Emandi Tiron.
Decorul spectacolului este conceput cu o mare adaptabilitate, deopotrivă pentru scena Operei din Timişoara şi pentru reprezentări pe alte scene, „Don Giovannni” având deja înscrisă în agenda sa primul turneu, care se va desfăşura în perioada 23 februarie – 4 martie 2012, în Germania. Scenografia serveşte minuţios şi cu ingeniozitate didascaliile libretului. Pentru rezolvarea plastică a efectului de foc din scena finală se folosesc peste 120 de metri de mătase roşie, suflante şi efecte vizuale speciale. Lespezile de mormânt se prefac în mese ale carnavalului funest, statuile mortuare prin viaţă pentru a săvârşi, prin moarte, Judecata finală. Don Giovanni va trăi apoi în amintire şi în inimile pe care le-a sedus.
Personaj emblematic în orice cultură, eternul seducător (întâlnit cu nume ca Ion, Juan, Ivan, Johann, John, Janos) Don Giovanni va fi interpretat la premieră de Florin Estefan. Bariton în plină ascensiune artistică, Estefan şi-a început studiile muzicale la Oradea, cu profesorii Alexandru Farcaş şi Alexandru Mogoşan, prefecţionându-se apoi cu Dennis O’Neill la Academia Internațională de canto de la Cardiff, cu Rolando Panerai la Florența şi în numeroase clase de măiestrie conduse de mari artişti precum Mariana Nicolesco, Sherill Miles, Ileana Cotrubaș, Elisabeth Connell, Corneliu Murgu și Viorica Cortez. Laureat al Concursului Național „Sabin Drăgoi” Timișoara şi al multor alte competiţii muzicale de prestigiu, Florin Estefan a participat în calitate de solist la premiera mondială a Integralei Liedurilor de G. Enescu din Japonia (2005), în opera modernă „The Boss” de A. Sienberger și a interpretat rolul principal în filmul „Transylvania” regizat de Tony Gatlif și prezentat în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Cannes (2006).
Rolul Donna Anna va fi interpretat de Mihaela Marcu, soprana distinsă cu premiul pentru Cea mai bune voce din România în cadrul Galei Vip 2011, alături de care solişti ai premierei vor fi Octavian Vlaicu (Leporello), Tony Bardon (Don Ottavio), Lăcrimioara Cristescu (Donna Elvira), Iulian Ioan Iosip (Comandorul), Dan Patacă (Masetto), Narcisa Brumar (Zerlina). La conducerea muzicală în seara premierei se va afla dirijoarea Mihaela Silvia Roşca.
„Mi-am dorit imens să mai fac o dată Don Giovanni acum, după ce am parcurs cea mai mare parte a vieții. Pentru că Don Giovanni este o operă filozofică, pe care eu o consider Opera Operelor. Este o meditație despre viață, dragoste și moarte pe care eu o las ca testament artistic”, mărturiseşte regizoarea Marina Emandi-Tiron.
Citiți principiile noastre de moderare aici!