Amenințarea scoaterii transportului metropolitan, lansată pe 18 august de către Societatea Metropolitană de Transport Timișoara (SMTT), s-a îndeplinit pentru două dintre cele trei comune vizate. Astfel, Săcălazul și Variașul rămân fără liniile M43 și, respectiv, M52. Biledul și-a plătit aproape integral datoria, iar decizia, în cazul acestei comune, a fost întoarsă.
Cele trei comune aveau, pe 18 august, la momentul anunțului SMTT, datorii de peste două milioane de lei, împreună. Separat, ar fi fost peste 850.000 de lei în cazul Biledului, peste 800.000 de lei în cazul Săcălazului și peste 650.000 de lei în cazul Variașului.
Se ajunge în instanță
În cazul comunei Variaș, decizia de neplată a facturilor pare una asumată de primarul Nicolae Birău. Recent, după anunțul celor de la SMTT, Primăria a reacționat și a găsit un operator privat care să lege cu autobuz comuna de Timișoara. Viceprimarul Timișoarei, Ruben Lațcău, cel care este președintele adunării generale a acționarilor (AGA) a SMTT, spune că acest lucru este ilegal.
„Încalcă legea. Nu au voie să intre pe raza SMTT-ului cu alt transport de persoane, neautorizat. Nu poți! Este ca și cum nu îți plătești factura la curent, nu vrei să o achiți, dar vrei să schimbi furnizorul”, a declarat acesta pentru Tion.
În replică, primarul Variașului spune că nu a mai plătit facturile pentru că acestea au tot crescut în ultimii ani, până la un cost nejustificat. Motiv pentru care spune că va porni și o acțiune în instanță.
„Este o poveste destul de lungă. Eu am aderat la SMTT în 2020, dar pe un statut, cu niște cheltuieli. (…) În consiliul de administrație al SMTT-ului suntem 20 de comune, plus municipiul Timișoara. Ca vot, municipiul Timișoara reprezintă 75% din total de voturi, adică, indiferent ce votăm noi, ceilalți 20, hotărârea. În 2020 , după ce oamenii plăteau abonamente și bilete, factura la sfârșitul lunii care venea la primărie era undeva între 8.000 și 9.000 de lei. Am ajuns ca în luna iunie 2024, pe tot felul de (hotărâri – n.r.) AGA și cu tot felul de calcule numai de ei știute, să am facturi și cinci facturi în luna iunie, venite de la SMTT, cu tot felul de compensații: compensație luna mai, compensație luna aprilie, compensație luna aprilie 2023. Toate acestea cumulate în reprezintă 44.500 de lei. Într-o lună!
Se adaugă biletele și abonamentele pe care le plătesc oamenii. Conform statutului, jumătate din kilometrii acestei rute sunt subvenționați de Primăria Timișoara. Deci factura aceasta reprezintă jumătate din preț! Mi se pare strigător la cer ca două rute (pe zi – n.r.) de 250 de kilometrii, până la urmă, să coste 80-90.000 de lei (pe lună – n.r.). (…) Aproximativ 5.000 de kilometri într-o lună, vedeți că iasă undeva la 16-18 lei pe kilometru. Ceea ce e aberant! Pe piață, la ora actuală, este între 7 și 8,50 lei pe kilometru. La privat, unde firmele vin să facă și profit.
Nu mă interesează (părerea lui Ruben Lațcău – n.r.). Pentru mine prioritar și ce mă interesează sunt cetățenii Variașului. Când o să aibă domiciliul pe Variaș, o să mă intereseze și părerea lui legată de Variaș”, a declarat, pentru Tion, primarul Nicolae Birău.
La Săcălaz încă se așteaptă rectificarea
Pe de altă parte, la Săcălaz, primarul Nicu Viorel nu are așa de mare problemă cu SMTT direct, cât cu consilierii locali cu care ar trebui să colaboreze. Acesta îi acuză că nu se prezintă sau nu votează rectificarea de buget care i-ar permite să achite datoriile. Aceeași acuzație era lansată și în urmă cu două săptămâni de primarul Săcălazului.
„Consiliul local a fost convocat de vreo patru ori pentru o rectificare de buget și nu s-a prezentat. Eu, ca primar, nu pot să intru la pușcărie, să fac deturnare de fonduri, adică să plătesc de altundeva. Sunt chestiuni legale peste care nu pot să trec orice s-ar întâmpla. (…) Săptămâna asta, sper din tot sufletul să plătesc tot ce am, ca să poată fi reluat transportul din data de 9, mai ales pentru copii, de luna viitoare”, ne-a declarat luni și primarul Săcălazului, Nicu Viorel.
În cealaltă comună care era „amenințată” de STMT în urmă cu două săptămâni, Biled, primarul ne spunea doar că urmează să plătească facturile. Ulterior, primăria a venit cu o postare pe Facebook în care confirma acest lucru, dar dezvolta problema datoriilor. Pe scurt, „neplata facturilor a avut un motiv bine întemeiat urmare a verificărilor efectuate de Curtea de Conturi, care a avut obiecții cu privire la acest transport în comun”, precizau reprezentanții Primăriei Biled.
Vă amintim, anunțul celor de la SMTT a fost făcut pe 19 august. Aceasta nu este prima dată când SMTT amenință cu suspendarea unor linii de transport. Anul trecut, în mai, asociația anunța că va suspenda liniile M11, M29, M30 și M35, care circulă către Ghiroda și Giarmata Vii, pentru că primăria nu și-a plătit timp de șase luni facturile. Primarul Ionuț Stănușoiu acuza o creștere „ilegală” a tarifelor, dar, până la urmă, în iunie, cu câteva zile înainte să intre în aplicare decizia, primăria și-a plătit datoriile, iar liniile nu au mai fost suspendate.
Trimite articolul
XCe rectificare domnilor? A avut buget pe 2023, a avut 1,5 milioane ron alocati pentru metropolitan pe anul 2024. Totul e o minciuna! Bine ca am scapat de acest primar de la Sacalaz!
-
Și crezi ca primarul care vine o sa fie mai bun ?
O sa vedeti ptr ce sa zbătut sa ajunga primar ,așteaptă terenul de la DUDESTI sa aibe de unde împărți.
Prietenia cu hotii din Sacalaz care au fost foarte activi în timpul campaniei electorale spune totul despre viitorul primar .-
Ramane de vazut, dar cel care a pierdut alagerile din 9 iunie, ramane in istoria Sacalazului ca cel mai slab primar. Dumnezeu a binecuvantat comuna sa scape de el! Lumea s-a trezit in al douazeci si patrulea ceas.
Terenurile de la Dudesti au fost castigate in instanta de fostul primar Ilie Todasca, doar ca cel care inca mai e primar vreo 2 luni de zile a tinut blocat totul. Astfek toate impozitile in loc sa intre pentru comuna Sacalaz, au intrat la Dudesti.
Pai ne miram atunci ca domnul Alin Nica l-a propus primar in partea PNL?! Pai cum sa propui un astfel de primar care a ingropat comuna in datorii!-
Stai calm sa vezi ce vine ,se zvonește ca 30 Ha de pamant sunt promise lui SIMONIS ptr susținerea viitorului primar .
-
-
Primarul de la Biled e ocupat cu ruga și dedicatile ….mare păcălici…
-
Păcălici… Păcălici… Dar măcar a asigurat transport de legătură între Biled și Timișoara pentru locuitorii comunei… Mai ales ca in 9 septembrie încep școlile… Sau tu ai prefera sa trimiți copii cu trenul o ora jumătate pe drum… Sau la ocazie unde trebuie sa ai cel puțin 60 de lei in buzunar!?
Le recomand acestor inteligent de Primari sa-si cumpere autobuzele lor si sa asigure singuri transportul spre si dinspre TM. Opiniile lui Lascau sunt imbecilitati monopoliste comuniste.
-
Da.
Nu plătesc factura.
Nu vreau să o achit și schimb furnizorul.Care e problema?!
Este legal.
De asta nu merge treaba.
De Variaș nu mă mir, cel mai țepar primar
Fura motorina!!!!
Pentru Variaș,tot respectul pentru domnul primar! Ce spune Latcau privește Timișoara unde hoția este la ea acasă.
Succes domnului Birău.
Variaș sa fie legat cu autobuz de Sânnicolau Mare via Saravale
Sindicatul Electoral a marit cotizatia**se exagereza cu preturile. Metropolitanele au fost inchiriate cu tot cu hotii din Buzunare?Un raptor de Audit ar Face lumina in aceste raporturi de vasalitate.