Noua şosea va fi inclus în Coridorul XI European. La finalizare, autostrada va oferi cea mai viabilă dar şi cea mai scurtă legătură rutieră dintre România şi Italia. Ministrul sârb al Infrastructurii, Milutin Mrkonjic, anunţa săptămâna trecută, că ţara sa va începe, în luna martie, construcţia unei autostrăzi care va lega Belgradul de coasta sudică a Mării Adriatice, trecând prin Muntenegru, traseul reprezentând o conexiune între România şi Italia via Serbia, parte din Coridorul XI European. „Este vorba despre o şosea care pleacă din Timişoara, prin Vrsac, Belgrad, Cacak, apoi prin Podgorica şi Bar, ajungând deci în Muntenegru, de unde se poate asigura o legatură către Bari, în Italia”, a declarat Mrkonjic. La finalizare, noua autostradă va avea în jur de 660 de kilometri. Teoretic, aproape 100 de kilometri din nou drum se vor găsi pe teritoriul României urmând să asigure legătura între graniţa cu Serbia şi Timişoara, respectiv cu Coridorul IV European care include şi autostrada Arad – Timişoara. Alţi 400 de kilometri vor reprezenta autostrada de pe teritoriul Serbiei, urmând ca în Muntenegru aceasta să străbată aproximativ 160 de kilometri.
Coridorul XI European a fost parte din agenda discuţiilor purtate de preşedintele sârb Boris Tadic cu ocazia vizitei sale în Italia din decembrie 2009. Reprezentanţii Italiei insistă pentru acest proiect, am aflat de la Ministerul sârb al Infrastructurii. Aceasta deoarece noua rută este necesară pentru transportul mărfurilor. Vestea unei asemenea autostrăzi poate fi mai mult decât bună şi pentru bănăşeni, aceasta deoarece foarte mulţi preferă să-şi petreacă concediile în staţiunile muntenegrene sau croate de la Marea Adriatică. „Coridorul XI este un coridor nou care, pe lângă Coridorul X European, ce trece deja prin Serbia, este de importanţă majoră pentru ţara noastră. De aceea, lucrările au fost planificate să înceapă în primăvara acestui an, iar o bună parte din mijloacele necesare sunt deja prevăzute în bugetul Serbiei”, ne-a declarat Jovica Zarkula, secretar de stat în Ministerul Infrastructurii de la Belgrad. Totuşi, el nu a putut să ne ofere încă un termen de finalizare a lucrărilor pe partea din Serbia. Lucrările sunt complexe, includ construcţii în patru ţări. „Proiectul se preconizează să fie finalizat în câţiva ani, timpul efectiv nu depinde numai de Serbia, ci şi de celealte ţări, Muntenegru, Italia, România, ale căror guverne sunt cointeresate şi care vor trebui să asigure mijloacele necesare în ceea ce le priveşte. Ceea ce putem spune noi este că pentru Guvernul de la Belgrad, proiectul acesta este considerat de maximă prioritate în ceea ce priveşte investiţiile capitale, iar practic, o parte din lucrările de pe teritoriul Serbiei, respectiv sectorul Belgrad – Ljg, au finanţarea asigurată”, am mai aflat de la Zarkula. Ca un efect direct pentru timişoreni, pentru construirea centurii de ocolire a oraşului Vrsac au fost deja alocate 13 milioane de euro încă de anul trecut. Tot ca parte a noului proiect urmează să fie finalizată şi centura de ocolire a Belgradului, construcţia unui nou pod peste Dunăre în zona Bolec dar şi un nod rutier la Bubanj. Cât despre o autostradă între Timişoara şi Belgrad, deocamdată aceasta pare un vis, autorităţile oferă bani cu ţârâita chiar şi pentru realizarea unei noi părţi a centurii Timişoarei, care ar putea face legătura chiar cu actualul drum către capitala Serbiei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!