Bugetul Timișoarei pe anul 2021, „inspirat din energia timișorenilor”, este de 1,4 miliarde de lei, echivalentul a 286 milioane de euro. Este asemănător cu cel din 2019, iar aproape 56% se duce pe funcționare. 797 de milioane de lei sunt banii pentru funcționare, în timp ce 620 de milioane de lei este bugetul de investiții.
La dezbaterea publică de vineri au participat peste 50 de timișoreni, iar alți 99 au trimis „feedback” pe site-ul Primăriei Timișoara, susține primarul Dominic Fritz.
„Am primit exact 99 de reacții la acest buget. Nu putem să dăm curs acum la fiecare, dar acolo sunt cu siguranță câteva lucruri pe care le luăm în calcul. Am avut și trei ture de feedback cu anumiți experți, din domeniul mobilității și al ecologiei, al digitalizării și din educație, sănătate, sport și cultură. (…) Îmi cer iertare din start dacă nu toate propunerile pot fi incluse în acest buget”, a spus edilul-șef la începutul dezbaterii.
Flota STPT trebuie înlocuită
„Durerile” timișorenilor au fost transportul în comun și infrastructura sportivă. Sorin Dan a vorbit în numele celor de pe forumul STPT, precizând că nu este clar ce fel de troleibuze, microbuze și autobuze vrea să cumpere primăria anul acesta. În proiectul de buget pe 2021 sunt alocate fonduri pentru 55 de troleibuze, 30 de autobuze, 30 de microbuze și 19 tramvaie.
„În afară de microbuzele pe care le are STPT, întreaga flotă de transport este ieșită din durata lor de viață. Obiectivul acestor linii bugetare este să avem posibilitatea să achiziționăm pe PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență – n.r.) o flotă care să schimbe tot. Avem 50 de troleibuze și aceste 55 ar înlocui actualele 50, ar fi o suplimentare de cinci, ar fi pe aceleași linii. Vom primi și 44 de autobuze electrice articulate de la Ministerul Dezvoltării, iar cele 30 de autobuze «prinse» în buget nu vor fi articulate. Vor fi mai scurte, de 12 metri probabil, și vor înlocui flota curentă de autobuze. Probabil vom face o modificare, va fi hibride/ electrice, studiul de oportunitate nu a fost actualizat. Mai avem suplimentarea cu 19 tramvaie, avem trei contracte succesive de câte 7, iar cu încă 19 vom înlocui întreaga flotă de tramvaie. Intenționăm pe PNRR să schimbăm întreaga flotă”, a răspuns viceprimarul Ruben Lațcău.
El a mai spus că microbuzele sunt utile pentru transportul școlar, care ar putea fi extins. În plus, ar putea fi folosite și pe traseele cu încărcare scăzută, cum ar fi rutele metropolitane. Potrivit acestuia, prioritare sunt autobuzele și troleibuzele, nu microbuzele.
Studiu pentru reorganizarea traseelor STPT
Tot anul acesta, municipalitatea vrea să facă un studiu de reorganizare a rețelei de transport public, care să fie la nivel de metropolă. Practic, potrivit lui Lațcău, vor fi regândite actualele trasee, pentru ca „rețeaua să fie actualizată la dezvoltările din ultimii 20 de ani”.
S-a adus în discuție și problema tramvaiului 3 din Freidorf, linie desființată încă de pe vremea administrației Ciuhandu.
„În acest studiu despre rețeaua de transport în comun ne punem întrebarea ce linii noi trebuie, ce trebuie schimbat în liniile care există. O să fie făcute și niște studii economice, câți bani trebuie să investim într-o linie, care este rentabilitatea ei și așa mai departe. În cadrul acestui studiu cu siguranță vom avea și un răspuns pentru linia 3. Eu, personal, sunt un mare fan al liniei 3, am mers în fiecare zi la lucru cu el. Personal mi-aș dori s-o văd, într-adevăr, până la Utvin, dar trebuie făcute studii serioase despre costuri și rentabilitate”, a completat primarul Fritz.
Potrivit acestuia, tramvaiul ar putea să fie „o oportunitate pentru renașterea cartierului și reconectarea lui”, dar este nevoie de „studii serioase”.
Mai greu cu infrastructura sportivă
La dezbaterea pe bugetul din 2021 au participat și mai mulți suporteri ai Politehnica Timișoara, care au atras atenția că Timișoara se află mult în urma altor orașe mari din România atunci când vine vorba despre infrastructura sportivă. Mai ales că va mai trece mult timp până ce stadionul mult-promis și sala polivalentă vor fi construite efectiv de Compania Națională de Investiții.
Administrația Fritz a trecut în buget suma de 250.000 de lei pentru un proiect tehnic și execuția unui „stadion pe structură metalică”, dar și 1,65 de milioane de lei pe credite de angajament pentru anii următori.
Problema este, a spus primarul, că nu se pot finanța astfel de obiective din bani europeni.
„Fără banii care din fonduri europene, în buget nu avem decât 100-200 milioane de lei pentru investiții. Baza sportivă din Calea Lipovei este 20 milioane, deci 10%”, a punctat Dominic Fritz, care a promis, în schimb, investiții mai mici, dar și „renașterea” fostei baze Uszoda, care va fi reconstruită și va avea și un bazin de înot.
Primarul și-ar dori ca ambele maluri ale Begăi să fie pline cu zone de agrement și sport. Plus mult-așteptatul skatepark.
S-a mai discutat la dezbatere și despre problemele din cartierele Ronaț sau Kuncz, iar edilul-șef a promis că va numi manageri de cartiere care să se implice mult mai mult.
„Nu putem rezolva toate problemele acum. Va fi nevoie de mulți ani pentru redresare. Vrem să reușim să angrenăm entuziasmul și energia timișorenilor, dorința lor de a se implica”, a conchis primarul Timișoarei, care a promis un buget participativ în 2022, cu propuneri din partea timișorenilor.
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XCei de la Asu insumeaza vreo 5-6 sute,pt. ce au nevoie de stadion cand cosmetizatul sation Stiinta va fi un lux pt. liga a3a sau a4a catre care se vor intoarce?
Ce retardati? Infrastuctura sportiva? Ce vreti…partie de bob? Cine vrea sa faca sport are toate conditiile…exista toate conditiile…sali de fitness, parcuri pt alergat (in jurul stadionului nu vezi pah nimeni, doar grasi care renunta dupa maxim 3 zile de efort), terenuri de fotbal, tenis, baschet, inot…mai tot timpul goale (asta nu din cauza falsei pandemii).
Asta inseamna sport…sa il practici…nu sa te uiti la TV cum niste habarnisti care fugaresc o minge pe un stadion de 70 milioane Euro, 55000 locuri si 300 spectatori.
in locul unui stadion de 70 milioane fiecare locuinta din TM s-ar putea dota cu echipamente sportive…asa risipa de bani reprezinta, fara sa mai discutam de restul sponsorizarilor pe bani publici. Daca se vrea promovarea sportului sa fie scuti de impozite si taxe toate firmele din domeniu…sa scada astfel pretul abonamentelor si sa isi permita mai usor investitii.
Se discuta de sport si cand colo de un an activitatile sportive sunt criminalizate.
Care vreti sport dati-va dracului jos din pat si faceti 3 geoflexiuni. Cat despre “prefesionisti” sa devina campioni pe banii lor asa cum a facut Halep sau fotbalistii din insulele Feroe…Maradona a ajuns campion fara sa aibe o pereche de papuci de fotbal in copilarie
-
Perfect adevărat!