Timişoara este una dintre beneficiarele unui proiect derulat la nivel naţional, prin intermediul căruia un magazin de electronice online şi una dintre principalele bănci de pe piaţă au susţinut înfiinţarea de centre de excelenţă pentru copiii din gimnaziu şi de la liceu. Oraşul de pe Bega a ”primit” două asemenea centre, unul în domeniul matematicii şi unul în cel al informaticii.
Câteva sute de elevi au beneficiat de consilierea unor profesori, fie din domeniul şcolar, fie din cel universitar, şi au avut rezultate excelente la olimpiadele naţionale la aceste două discipline. Este vorba de peste 70 de distincţii, medalii şi menţiuni, primite de tinerii timişeni. Ambele centre au funcţionat la Liceul „Grigore Moisil” din Timişoara.
„Noi am sprijinit tot timpul olimpiadele din diverse domenii. Ne vedem într-un moment când încercăm să revigorăm ştiinţele exacte. E un moment în care încercăm să promovăm acest domeniu, dar în acelaşi timp vrem să păstrăm şi legătură cu societatea. Statul e motor mai lent, partea privată unul mult mai rapid, iar cel din urmă a fost cel care a realizat aceste centre”, a declarat Ovidiu Megan, decanul Facultăţii de Economie şi Administrare a Afacerilor din cadrul Universităţii de Vest Timişoara.
Aura Danielescu, inspector general şcolar pe Timiş, a dorit să-i felicite pe elevi pentru rezultatele lor: „Peste 70 de elevi au primit premii la olimpiade. Voi trebuie să fiţi cei care ridicaţi munca voastră pe culmi înalte şi ne faceţi să fim mândri de voi”.
În ceea ce priveşte centrul de excelenţă în domeniul informaticii au fost două categorii de elevi care au beneficiat de pregătire. Cei din ciclul primar au fost ajutaţi în ceea ce priveşte introducere în informatică, nu se poate vorbi de excelenţă în cazul lor. În ceea ce priveşte liceenii, la ei s-a lucrat ”ţintit” pe performanţă, urmărindu-se obţinerea de premii şi medalii la concursul naţional de informatică.
În total, au fost susţinute opt şedinţe de pregătire, la care au fost solicitaţi zece profesori de specialitate, dintre care şapte pentru elevii de la gimnaziu, iar trei pentru cei de la liceu. În primul rând, centrul s-a adresat celor cu rezultate certe la concursurile de specialitate. Totuşi, nu a fost un club exclusiv, au fost primiţi şi alţi elevi.
La gimnaziu, nu a existat o metodă de selecţie, participarea fiind liberă, ceea ce a condus la un număr foarte mare de participanţi, am aflat de la Mircea Lupșe-Turpan, coordonatorul centrului de informatică Timișoara și profesor la Liceul „Grigore Moisil”.
În total, au participat la aceste cursuri suplimentare în jur de o sută de elevi, dintre care 60 de la ciclul gimnazial, iar 40 de la cel de liceu. Majoritatea au fost de la liceul gazdă, „Grigore Moisil”, dar au fost şi participanţi din alte licee timişorene, din Sânicolau Mare sau Izvin. Până la urmă, la olimpiada naţională obiectivele au fost atinse, lotul Timişului a primit două menţiuni, două medalii de aur, una de argint, una de bronz. Un elev a fost selecţionat în lotul naţional pentru olimpiadele internaţionale.
La matematică pregătirea în noul centru de excelenţă a început în noiembrie pentru toate clasele, de la clasa a V-a la a XII-a. Au fost zece şedinţe de pregătire, iar pentru cei calificaţi la olimpiadă două şedinţe suplimentare. Au luat parte 35 de elevi la gimnaziu, la clasele mai mari numărul a fost mai mic, dar elevii au fost ”de calitate”. În total, peste 190 de elevi au luat parte la pregătire, dintre care 150 în mod constant. Au fost obţinute numeroase medalii, iar unul dintre elevi a fost selectat şi a participat cu succes la olimpiada balcanică pentru juniori, unde a obţinut locul 2.
E greu de progresat… acasă
Pentru majoritatea elevilor olimpici o universitate afară, plus, la sfârşit, un loc de muncă bine plătit, dar mai ales cu perspective de dezvoltare, reprezintă dorinţa. Vlad Rochian, unul dintre cei mai buni olimpici din Timiş, spune că nu exclude total o plecare în vest, dar că ar prefera să rămână să studieze în ţară, chiar dacă perspectivele de dezvoltare aici sunt încă destul de reduse: „Sunt în clasa a X-a, nu am luat o decizie finală unde să merg la facultate. Cunosc multe persoane au reușit să se afirme în România, au o carieră foarte bună, ceea ce înseamnă că este posibil, dacă ai ambiție. Dacă aici am început studiile, școala, liceul, aș putea la fel de bine să continui și facultatea. Din păcate, sunt numeroase neajunsuri ale sistemului educațional, în învăţământul românesc. Sistemul actual e învechit, ceea ce se predă e diferit față de ceea ce se cere în societate acum. Sunt persoane care pot să facă o schimbare, doar aceste schimbări nu au avut loc încă”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!