Aleşii locali au aprobat, marţi, modificarea protocolului de acordare a facilităţilor la transportul în comun. Conform celor propuse de conducerea primăriei, vor beneficia de gratuitate la transportul public cetăţenii români cu domiciliul stabil sau reşedinţa în municipiul Timişoara care au un venit lunar sub 2.000 de lei.
Gratuitatea ar urma să se acorde pe baza unui card eliberat la chioşcurile RATT pe baza buletinului sau a cărţii de identitate în original. Asta în cazul în care nu aveţi deja un card, pentru că dacă îl aveți tot trebuie să mergeți la chioșc, dar pentru a fi setat corespunzător, din spusele primarului Nicolae Robu.
„Este o hotărâre care instituie gratuitatea pentru transportul în comun pentru categoriile de cetăţeni cu veniturile până la 2.000 de lei brut (…) S-a consultat legislaţia, gratuitate pentru toată lumea nu se poate acorda, pentru că nu există condiţii legale, dar consiliul local este abilitat să stabilească categoriile de cetăţeni care pot beneficia de aceste gratuităţi. Şi atunci propunerea este să stabilim gratuitate pe această clasă de cetăţeni, pentru că 2.000 de lei înseamnă totuşi un venit destul de modest”, a explicat Robu.
Din spusele edilului, acordarea acestor gratuităţi ar însemna un efort suplimentar de la bugetul local de aproximativ 3,2 milioane de lei pe lună.
„Susţinerea financiară va fi din bugetul local, se estimează o sumă de circa 3,2 milioane de lei pe lună, dar vom vedea practic cât va fi, pentru că noi vom elibera carduri cetăţenilor care doresc gratuitate şi vom plăti contravaloarea acelor carduri. Evident că RATT nu beneficiază de subvenţii, ci de subvenţii beneficiază cetăţenii. Noi urmează să plătim către RATT contravaloarea acestei gratuităţi. Este vorba de o susţinere a cetăţenilor, despre o facilitate acordată cetăţenilor, plătind în numele lor contravaloarea serviciului care li se prestează”, a mai declarat Robu, care a propus într-o primă fază ca gratuitatea să se acorde până în 31 ianuarie 2014, şi nu doar până la sfârşitul lunii decembrie, după cum a anunţat iniţial. Mulţi dintre aleşi n-au fost însă de acord, aşa că, în cele din urmă, s-a optat pentru varianta de mijloc – gratuitate până în 15 ianuarie 2014. De când intră în vigoare nu este încă prea clar, pentru că trebuie rezolvate “problemele de ordin tehnic” – într-o zi, două, trei… spune primarul. Autorităţile locale urmează să anunţe exact data de la care se va aplica gratuitatea.
Cum vor face timişorenii dovada că au venituri sub 2.000 de lei, pentru a beneficia de gratuitate? Într-o primă fază, oficialii primăriei au afirmat că vor avea acces la baza de date a Direcţiei Finanţelor Publice, dar apoi primarul a declarat… că nu poate explica încă, din punct de vedere tehnic, cum vor decurge lucrurile.
Cei de la Direcţia de Finanţe Timiş spun însă că asemenea informaţii nu sunt disponibile. În primul rând se vorbeşte de un secret fiscal, în al doilea rând informaţiile fiscale conţin salariul net şi contribuţiile plătite la buget, şi nu veniturile totale.
„Dacă un om doreşte să beneficieze de acel card gratuit el vine cu adeverinţă de salariu de la angajator, la fel cum un pensionar se prezintă cu talonul de pensii. Noi nu avem astfel de date, ele vor fi cuantificate în momentul în care se face declaraţia de venit global, iar acestea se depun în luna aprilie a anului următor. Noi nu am fost solicitaţi de la Primăria Timişoara pentru un asemenea acord pentru baza de date, dar am fost solicitaţi de către alte primării pentru acordarea ajutorului de încălzire. Or noi nu putem să facem publice aceste date. Acel ajutor, spune legea, se face pe baza declaraţiei pe propria răspundere”, ne-a declarat Tudor Constantin, directorul Direcţiei de Finanţe Timiş.
Primarul Nicolae Robu crede însă că totul se va rezolva în următoarele zile, chiar dacă nu ştie încă să explice… în ce manieră.
„Nu vor fi probleme, pentru că noi vom obține doar o validare, nu ne interesează salariile oamenilor, ci doar dacă sunt sub pragul de 2.000 de lei. Se va elibera pentru acele persoane un card în baza căruia se va beneficia de gratuitate. Persoanele care au deja card și intră în această categorie trebuie să se prezinte cu ele la un ghișeu pentru ca ele să fie setate, ca și cum ar fi noi, cu această componentă de gratuitate. Sistemul permite asta. Se va aplica din următoarele zile, vom vedea, una-două-trei zile, nu știu câte vor fi necesare pentru a pune la punct sistemul. Nu se pune baza de date la dispoziție, se face o validare, nu vă pot spune acum tehnic detaliile. În orice caz, nici nu este nevoie de salariu și nici nu are nimeni voie să-l facă cunoscut. Nu se pune problema în acești termeni. Dar vom găsi modalitatea prin care să putem valida cardurile pentru acele persoane care se încadrează. Se poate calcula salariul brut, nu e nicio problemă. Problemele tehnice le vom rezolva, astfel încât hotărârea să poată fi aplicată cât mai curând. Este un nou sistem (…) Nu vă pot spune tehnic cum vom face. Aveți răbdare…”, a adăugat Robu.
Consilierul Simion Moşiu – de altfel singurul care s-a abţinut la vot la acest proiect în şedinţa de marţi, chiar dacă mai mulţi aleşi s-au declarat împotrivă – a fost curios să afle în ce măsură RATT are capacitatea de a suplimenta numărul mijloacelor de transport în comun, dacă va creşte spectaculos numărul călătorilor, având în vedere că pe unele linii este aglomeraţie şi acum.
Directorul RATT, Ioan Goia, a dat asigurări că în privinţa autobuzelor şi troleibuzelor nu vor fi probleme, afirmând că la tramvaie ar putea fi probleme pe partea de mentenanţă, „dar ne vom descurca cu siguranţă”.
Tot Moşiu s-a arătat preocupat de faptul că la ADP, acum Drumuri Municipale, vor ajunge mai puţini bani din exploatarea parcărilor dacă timişorenii îşi vor lăsa maşinile acasă. „E o măsură populistă şi atât!”, a reclamat alesul. Robu a catalogat-o ca fiind o măsură „liberalo-socialo-populară” şi a afirmat că… oricum nu avem suficiente locuri de parcare.
Primarul a declarat, în plen, că dacă s-ar fi aprobat gratuitatea de la mijlocul lui decembrie până la sfârşitul lui ianuarie asta ar fi însemnat un efort financiar de aproximativ 1 milion de euro. Consilierul local Ştefan Sandu a replicat că s-ar putea construi o parcare care să aibă între 200 şi 300 de locuri cu aceşti bani. Alţi aleşi au pledat pentru un patinoar sau au cerut să se reducă oricum gratuităţile pentru a se putea cumpăra tramvaie noi, având în vedere că cele pe care le avem sunt într-o stare deplorabilă… Robu a afirmat că vor fi achiziţionate şi tramvaie noi, atunci când va fi posibil acest lucru pe fonduri europene, iar până atunci vor fi reabilitate cele vechi.
În cele din urmă, majoritatea a decis „pentru” acordarea noilor gratuităţi.
Călătorii care vor beneficia de această facilitate vor circula pe baza cardului emis de RATT, având obligaţia să-l valideze la urcarea în mijlocul de transport.
Citiți principiile noastre de moderare aici!