Zona de vest a României este cea mai „fericită” atunci când vorbim despre extinderea infrastructurii rutiere în 2019. Optimismul exagerat al autorităților este combătut de cei de la Pro Infrastructură, organizația care monitorizează cu succes evoluția dotării României cu noi drumuri sau căi ferate.
Și anul trecut asociația a anunțat corect câți kilometri vor fi deschiși circulației, inclusiv pe cele două loturi din A1 aflate în construcție între Lugoj și Deva. La începutul lui 2018, Pro Infrastructură a vorbit despre aproximativ 60 de kilometri, în timp ce guvernanții vorbeau despre o sută de kilometri, estimările reprezentanților ONG-ului dovedindu-se cele realiste, întrucât cifra anunțată de ei a corespuns cu numărul de kilometri deschiși circulației.
Acum, cei de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere vorbesc despre 118 kilometri ce ar urma să fie inaugurați în 2019, asociația amintită spune că, de fapt, vor fi doar 44 de kilometri reprezentați de cele două loturi de pe Lugoj – Deva. În fapt, aici vorbim despre loturi la care stadiul lucrărilor a depășit de câteva luni stadiul de 90% realizare, sunt segmente de drum aproape finalizate, care în câteva luni ar putea fi gata cu ușurință. Dar, nici aici situația nu e roz, iar pentru lotul 4, unde e și problema de la Dealul Liliecilor, estimările Pro Infrastructură vorbesc despre luna august – data limită prevăzută în contract sau septembrie, în timp ce lotul 3 ar fi gata în mai sau iunie.
„În continuare autoritățile afișează disprețul și sfidarea din anii trecuți, promițând cai verzi pe pereți. Avem și o nouă abordare de tipul «nu noi dăm termenele, constructorii spun că finalizează în 2019». De parcă oficialii CNAIR sunt niște mielușei inocenți care nu înțeleg ce li se întâmplă.Realitatea este cruntă. În 2019 pot fi inaugurați cu siguranță doar 43,28 km, adică loturile 3 (mai-iunie) și 4 (august-septembrie) ale Autostrăzii A1 Lugoj-Deva (între Holdea și Șoimuș)”, spun cei de la Pro Infrastructură.
Eventuale alte inaugurări ar putea fi înregistrate, doar în cazuri de maximă mobilizare a constructorilor pe mici porțiuni din autostrada Sebeș – Turda sau A3 – Autostrada Transilvaniei, mai spun reprezentanții asociației.
„În acest moment, este fezabil, dar dificil, ca la finalul lui 2019 să circulăm pe încă aproximativ 8 km din Autostrada A10 între Sebeș și nodul Alba Iulia Sud, pe bretele scurte de acces de la Lancrăm. Restul tronsonului (până la Alba Iulia Nord) nu poate fi gata în 2019, realist vorbind. Iar sectorul de 17,9 km din Autostrada Transilvania (A3) dintre Iernut și Chețani are doar șanse teoretice să fie deschis până la sfârșitul lui 2019 din cauza problemelor financiare ale constructorului (Astaldi) și birocrației nerezolvate”, se spune în estimarea organizației.
Citiți principiile noastre de moderare aici!